För kallt för att rida?
När är det för kallt för att rida?
Alltså inte för att man själv kan frysa, utan när det kan vara skadligt för hästen?
Jag rider inte om det är kallare än 7-8 minusgrader, eftersom pålle har så mycket päls och blir svettig -> blir lätt kall efteråt.. Han har haft vintervila i 3 veckor nu, undandag 15min skritt förra veckan :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jag rider dock inte lika hårt som annars. Så länge jag klarar av att vara ute så gör hästen det också anser jag.
När vi närmar oss -20 grader låter jag bli. Då är det inte skönt
!
undrar vad jag gjorde för att få den strl på text!?
finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder….
körde ponnyn igår i runt -15…. hos mig finns det ingen köldgräns.. förutom när jag bodde hemma hos mamma i norrland då vi hade en gång ner mot -48.. då av stod jag.. :S
Haha. Jag sticker inte ut näsan när det är -15 grader. Om jag absolut inte MÅSTE. Jag HATAR verkligen att snoret i näsan fryser till is när det är kallt ute. USCH xD
okay.
För idag hade vi runt -15 och flera sa "Jasså du vågar rida" och menade att det inte var bra om de blev svettiga och någon påstod att det inte var bra för deras lungor.
Red inte lika hårt som vanligt, men visst blev det lite galopp.

Har också hört något om lungorna/andning , men om det stämmer vet jag inte .
#7 och #8 Ni kan vara lugna. Hästars luftvägar är så mycket längre än människors luftvägar och du kommer själv avstå från att rida långt innan kylan gör någon skada på din häst.
Travare tävlar i -20 grader utan problem och jag lovar att de blir svettiga också.
Ni kan lugnt träna era hästar i kallt väder. Den dagen det blir för kallt för din häst sticker du förmodligen inte ens ut näsan utanför dörren, än mindre galopperar. Förstå hur ont det gör i dina lungor och ansikte om du ska galoppera i -30 grader.
Svettiga hästar är inte heller farligt på vintern, bara man håller igång hela tiden och inte låter dem stå stilla för länge. Därför bör kanske inte lösdriftshästar bli för svettiga heller. Även om de ofta leker i hagen för att hålla värmen.
Har ingen köldgräns alls, som kallast har det varit strax under -25, och då har vi bara skrittat för att det varit för kallt för mitt ansikte.
Men däremot så skippar jag gärna att rida ifall det är under -20 och blåser.. Då blir det så mycket kallare.

Ingen gräns alls, bor i söder så kommer aldrig ner i de graderna att det inte skulle gå :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag rider så länge jag orkar själv i principen :D kallare än -30 grader så är det jag som fegar ur, inte Gejsa :)
Men jag brukar ta det lugnt om det är kallare än -20 grader, inget roligt för Gejsa att torka då, det tar tid, och hon behöver täcke då¨för att inte bli kall så jag forsöker undvika att hon blir för svettig då.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Här i jämtland så är det kallt, fast så kallt som de e i år har det inte varit på länge, så det ligger runt -30 i flera dagar, och då fegar jag ur, inte min häst, hon älskar att röra på sig xD Men hon får stå inne i det goa stallet ist. =)