Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2185 ggr
Juniflickan
0

Kallas det förhållning?

hellu :)

fick i uppgift att ta reda på lite om förhållningar..

man kallar det för förhållning när man går från ett temo till ett annat?? :)

kallas det även för förhållning när man går från skritt till halt?

skulle behöva få svar jättefort :D

Cilla89a
0

raderat

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

Du kan byta gångart eller göra en halvhalt och bara i något steg minska hästen tempo för att sen ge en eftergift som bestämmer hästen rätta tempo.

En förhållning ska alltid följas av en eftergift som ger belöning och det önskade tempot.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

sus-sharon
0

nej, att gå mellan tempon = tempoväxling. förhållningen kommer däremot ofta mellan tempoväxlingarna, som en grej som uppmärksammar hästen om att något kommer hända.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Lorita
0

#3 det är halvhalten det, som är en lätt förhållning med eftergift Flört

sus-sharon
0

#4 fast TS fråga var om växlingen mellan tempo = förhållning.

jag försökte i mitt inlägg förklara att det heter "tempoväxling" och att förhållning inte är samma som tempoväxling, utan det som händer däremellan. hänger du med?=)

Lorita
0

#5 så tolkade inte jag frågan eller så vill jag inte beskriva det

Halvhalten är en tempoväxling som sen leder till en eftergift där man placerar hästen i det tempo man vill ha, själva halvhalten består av en tempoväxling och en förhållning med eftergift.

Sen om man efter halvhalten går i ett annat tempo det är upp till ryttaren, en hästen växlar tempo i ett steg eller två, för att sen släppa upp tempot lite..

Förhållningen kan också så klart ske så man kommer ner en gångart och ska alltid avslutas med en eftergift.

Man gör alltid en liten förhållning i båda fallen följd av eftergift så klart när man uppnått önskat resultat.

sen finns det ju sits, skänklar och vikt med i spelet också, inte att förglöma.

sus-sharon
0

#6 då har vi olika innebörder av begreppen, helt enkelt.

för mig är förhållning = halvhalten, där jag uppmärksammar hästen om att "nu händer det nåt". tempoväxlingen för mig är när jag antingen byter gångart via förhållningen eller genom förhållningen skiftar intensitet inom gångarten (öka/samla).

för mig är alltså förhållning och tempoväxling skilda saker, medan du ser själva förhållningen som en tempoväxling.

emeliekarlssoonn
0

Förhållning = Halvhalt, som gör hästen uppmärksam på att något nytt händer.
Tempoväxling = Man växlar mellan mellantrav-arbetstrav osv. i de olika gångarterna.

Så ser jag det. :P

Cilla89a
0

Men förhållning och halvhalt är ju inte samma sak, annars skulle det ju inte finnas 2 ord om det menar samma sak.

Förhållning för mig i stora drag är mer när man vill bromsa, eller fånga upp, halvhalt tycker jag är mer samling.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

#5 det är rätt förhållning är vidare än halvhalt som består av en förhållning men man kan också minska gångart vid en för hållning det gör man inte vid en halvhalt.

Så förhållningen minskar tempot i gångarten eller ner åt i gångart och en förhållning ska alltid följas av en eftergift, en förhållning i samma gångart kallas halvahalt.

Man kan förbereda en gångarts minskning med en halvhalt om det behövs och då gör man två fördelningar på hästen.

Halvhalten samlar hästen men gör du gångart förändringen lika omsorgsfult så kan du få samling också om du går ner en gångart eller flera.