Sätta igång otränad häst?
Nu ska jag äntligen få låna en häst på obestämd tid. Hästen är min kusins och har varit mycket duktig och har tung meritlista inom hoppning men när han var 19 år startade han en sista gång och efter det har han bara fått skrota i hagen och ätit sej fet
Så för att han ska få göra någonting vettigt under dagarna ska han få komma hit och bli en ovanligt exlusiv skogsmulle ^^
Han är 20 år nu och har alltså stått i över ett år utan att ridas och jag vill ju gärna ut och fräsa i skogen nu när det är så vackert väder men hur ska jag sätta igång honom?
Vill gärna ha massor av tips hur man får bort feta magar och får upp konditionen.
Jag vill inte ha honom i topp kondition utan mer så att han orkar en skogstur på 5 km varje dag :)

börja skritta korta rundor sen ökar du längden sen lägger du in trav lite då och då sen samma sak med galoppen :P
men du måste så klart lägga märke till hur mkt han orkar =)
jag skal sette i gang min is som blir 5 år i mai jag red han inn i fra mai til augusti och så fikk han vile nu til mars.
jag tenkte sette i gang med skritta han typ 15 minutter 4 dager i veckan och så trava lite och se hvordan det går sen tenkte jag och levere han til min trenar Anna for vidre utbildning i 8 vecker.
undrar med er 15 min for lite och hvor lenge skal man skritta i 15 min för man kan öka på lite til 20 min och hvor lenge skal man skritta för man kan begynna traven?????
#1 Okej tack så mkt :)
En tjej i stallet pratade om att man måste ägna lika mkt tid åt att sätta igång hästen som den har stått, alltså att dt skulle ta 1 år att sätta igång honom? Gäller detta full tävlingskondition då? :S
Jag skulle börja skritta ca 30 minuter, kanske 5 dagar i veckan. Ut i skogen över stock och sten!
När du märker att hästen inte är jätte trött efter turerna, kanske 3-5 veckor, kan du börja lägga in lite trav i turen.
Nä jag anser inte att man ska sätta igång lika länge som hästen stått. Men jag tycker att man ska lyssna på hästen och inte ta ut den för mycket. Kör man lite hårdare en dag är den värd vila dagen efter.
Lycka till med lyxmullen!! =D

Ut o luffa i skogen. Skritt o trav, och se till att han svettas varje gång. Öka allt eftersom du märker att konditionen förbättras.

#3 man brukar säga så… men är inte ricktgit sant min häst stod i minst 10år så då skulle det ju ta 10år för mig att sätta igång henne ingen xD
men räkna med minst 6månader det brukar vara ungefär för att sätta igång en häst… men sen spelar det så klart roll med hur mkt du rider med =)

jag kan iofs känna att fem km inte är något jobbigt för en häst. den rundan borde ta ungefär en halvtimme 45 min.
som de andra säger. ut o skritta i skogen.
jag har nyss satt igång min 18åring efter lång vila.
Skritt i skogen över stock och sten är kanonbra uppträning för hela kroppen.
jag började 20 minuter varannan dag. sen ökade jag sussesivt.NU efter 3 veckor så travar jag ca 5 minuter. skrittar 15minuter och travar 5 minuter osv.
men det viktigaste är ju att hästen verkar orka! lycka till 
#5 varför måste han svettas?

jag känner lite som lisette… jag antar att hästen gått i hage? har du en bra runda som är 5 km så tycker jag att du kan börja skritta den rundan direkt ett tag framöver
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#9 man svettas när pulsen går upp, det börja man/hästen med när pulsen ligger kring 70-80% så för att öka konditionen så bör hästen börja svettas lite men så inte den bli sjöblöt.
Intervallträning skritt varvat med kortatrav pass till att börja med och sen ökar man på allt efter som, två dagar vila i veckan (inte i följd) för återhämtning av muskler och för att inte dra på sig skador är att rekommendera, att gå ut en promenad i grimskaft dessa dagar är jättebra.

Man får inte glömma att hästen rör sig mkt i hagen om dagarna, så ute i skogen kan man ta ganska långa skritt-turer även i början. Tycker det låter lite lite att gå ut 15 min om hästen går i hagen på dagarna, det ger nog varken från eller till. Börja med 30 till 45 min iaf.
Däremot kan man ju ta det lite lungnare med backträning i början och lägga in mer och mer av detta efterhand då får hästen chans att bygga de muskler den behöver för att ha en ryttare på ryggen.
Han går ute ca 8 h om dygnet nu på vintern men vi har tänkt be dom sätta honom i skrittmaskinen en timme om dagen tills han ska hit så han rör på sig varje dag så borde det vara lagom att börja trava när han kommer till oss?
Låter det rimligt?

när kommer han till dig då?
som det ser ut nu blir det den 1 februari. Skulle ha kommit den 7 januari men det hade blivit en läcka i taket där fodret skulle stå så dom kunde inte få boxen vi skulle ha honom i tom. osv osv
Det känns dock som dom bara lovar och lovar men men 
#11: Att man ska jobba hästen tills den börjar svettas stämmer väl bara om den har väldigt dålig hjärrt-/lungkondition? Om den har rimlig grundkondition, vilket den väl har om den rört sig i hage, beror eventuell svettning på mycket mer än pulsen?
För att bygga upp otränade ben, senor, muskler och leder är skrittpromenader oöverträffade. Skrittmaskin ger en bra grund, men tänk på att hästen bara går på "planmark" i skrittmaskinen. Ojämnt underlag utomhus är något helt annat. Gå i backar och tömkör för att bygga upp ryggen.
#12 det låter lite med 15 minuter.. men att en häst går i en hage är ju inte samma sak som att bära en ryttare.

#16 när man är vältränad så ändrar sig pulsen fortare så svettingen kommer tidigare och återhämtningen går fortare.
Jag pulstränar själv regelbundet och jag svettas när hjärtat börjar jobba, och pumpen går upp snabbare ju mer vältränad jag blir också ner snabbare.
#18: Men svettning beror ju på mycket mer än pulsen? Min häst svettas aldrig så här års, utom lite runt öronen när hon jobbat riktigt hårt, hon har effektivt "kylsystem". Men det betyder inte att inte pulsen ökar.

#19 svettas gör hon säkert om hon jobbar, men ytan torkar fortare så här års det kan vara riktigt, men svettingen bakom öronen räcker för att se att pulsen gått upp
#20: Om hon blir blöt vid öronen ser man inte det förrän man fått av tränset, och då är det så dags. Däremot går hon från sval slät hud till att kännas varm och bli ådrig. Men det torkar väl inte snabbare när det är kallt? Går inte avdunstningen långsammare i stället?