hjälp-rädsla-övningar-form
hejhej
tänkte fråga om någon av er har några bra tips och ideer på bra övningar för ryttaren ..
1.hjälp att komma över höga hinder rädsla
2. bra övningar för bra balans över hindret(ryttare)
3. få hästen att trampa under sig och gå ner i en bra form (hur gör man)?
tacksam för så många svar som möjligt =)
- Öva på låga hinder tills du är helt, hundra procent, extremt säker på dem utan minsta tvivel. Höj 5cm, öva tills du äär helt säker osv. Ta det stegvis.
- Samma som ovan; öva på låga hinder tills du kan det där, sen på högre. Nu är inte jag duktig på just hoppning, men att ta det ett steg i taget funkar ju på det mesta.
- Detta är frågan som alla vill ha svar på :P Citat: "Alla letar efter den magiska kulan som fixar allt genom ett trollslag. Det finns ingen magisk kula." Men bra övningar är övergångar mellan gångarter och i gångarter, kombinerat med rätt ridna böjda spår, öppnor och slutor. Att rida i högt gräs, snö. sand eller lera hjälper en hel del eftersom hästen samlar sig naturligt då och stärker rätt muskler och rörelsemönster. Likadant med backar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
som #1 sa man måste känna sig 100% säker på låga höjder, ta hjälp av en häst som är en riiktigt läromästare för blir man osäker blir ofta hästen osäker och kan resultera i läskiga hopp eller att den stannar ect.
öva på studs tycker jag är bra balans övning då man får lära sig att följa med hästen. samt hoppa låga hinder barbacka styrker en balans jättebra.
lär deg först och holde balagsen i sadelen stå i stigbylene som du skal hoppa.
du skal stå i dem med dine armer rett ut och du skal jobba muskler i dine ben.
du skal skritta, trava och galoppera uten stigbyglar.
du moste begynne med et lågt hinder for hopp så du lärar deg och hoppe med hästen.
så du lärar og rese deg i stigbyglene på rett sett och rett tid i hopp skal du inte ride din häst på bare tyglen masse med sete och ben.
det går ofte bra och hoppa bare slepp frem hesten over hindret så ordnar den resten men lär din häst först på bommar och lyfte sine ben.
hopp er kult men viss jag var deg ville jag ta kontakt med en trenar.
och kom i håg det finnes bare så mange hopp steg i en häst liv så ta det lungt
glemte och si rid hopp 1 gang i uken och resten dressyr da blir det bra

till alla:
tack så mycket för tipsen och jag är glad a tt jag fick svar ^^'
jag ska prova allt ni har sagt ^^
till #4 jag är stolt över mig själv ^^ haha jag kunde läsa din text och förstå ^^haha
du är från island eller norge va?
är jätte dålig på språk och jag vet att isländska och norska inte alls är lika ^^
hahaha
nei jeg er ikke fra island men fra Norge he he
god trening vidre med hästen din

#6 hehe tack så mycket ^^
pröva sedan att hoppa ett litet hinder med ett mätt avstånd som passar hästan du hoppar till nästa hinder som är lite högre :)
har ni löshoppat?

jaa men det har jue inget att göra med det^^
läste faktiskt lite fel där..
det er når du sitter på at du er redd?
hvordan går det

precis det är när jag sitter på^^
hm det går väll sådär jag tycker att 90 cm är okej och kanske 1 m ock så men sen är det jävligt läskigt ^^
jag som hopp rytter vet.
hvorfor er du redd?
har du hatt noe ulykke med häst i hopp för ut?
vilken häst har du?
det er utrolig hvor stödig de kan hoppe så lenge du slipper den over hindret er det for högt vill den stanna.
du får bare prova deg frem

jag kunde hoppa 140 cm höga hinder och 130 cm bana förr
men sen var jag med om en olycka(hästen vart rädd när vi skulle hoppa och vart som en rodeo häst och jag slungades av rätt in i hindret .. och fick ligga på sjukhus .. =S
ja ha det er derfor du er redd.
men du er bare redd når du hopper? eller ble du redd når du skal ride uten hopp også?
prov om du kan trene din balagse rid inte bare hopp rid dressyr lite och rid ut i skogen lite med.
tren din balgse så bra at du föler samme hva hästen skulle finne på vill du sitte kvar.
det er jätte viktig at du trener balagsen din och din selvtilit så du inte spenner deg når du hopper er du redd kan hästen bli redd.
och så moste du prova och glemme ulykken når du sitter opp på din häst det er inte lett men prova om du kan sitte der och synga i steden.
jag var i en ride ulykke for mange år siden i hopp och jag tevlet mycke och trenet vär dag enten hopp eller dressyr.
på en tevling med min egen häst klarer jag at hesten lander i hindret går om kull och vi lander i vatten graven och hästen fikk jag over meg, han bröt benet och jag lå vell der i 10 min för de fikk meg frem men det föltes som 10 timar.
min häst kunne de inte gjöre noe for så den fikk vi alive.
och etter det fölte jag at det var min skyld min trenar sa da jag var frisk igjen at jag skulle opp på en eller anna häst sen viss jag inte gjorde det kom jag alldri opp, den förste gangen jag var opp och hoppa en meter hinder satt jag och gråt på hästen.
jag tror jag gråt i en hel vecka vär gang jag red men etter värt så gikk det bettre.
men jag fikk jobba.
mange av mine kompiser kunne inte fatta hvorfor jeg ville rida och gjöre meg selv så ont.
jag hadde mycke stötte fra mine venner och fra stallen i mange år forover så pass på at du har noen rundt deg som fatter hva du kjenner av redsel.
men jag red mycke dressyr och etter alle disse årene kan jag enda kjenna når en av mine häster tar av i full galopp at jag blir redd for at de skal gå over kull men jag presser meg lite så er det borte.

tack dina tips hjälper verkligen
<3