Triangelmärkt ?
Hejsan! Nu tittar jag och min mamma på hästar på hemsidor som HästNet och Blocket för att vi ev. ska köpa en häst till sommaren. Jag har ridit i 3,5 år nu och mamma har ritit några gånger och ridläraren säger att hon är ganska duktig. Nu till saken, vad är en triangelmärkt häst? Har aldrig fått veta, det verkar inte vara så bra att den är triangelmärkt (?) BERÄTTA!
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

så här förklarar Svenska Ridsportförbundet triangelmärkning
medarbetare på djurskydd.ifokus
I länken finns en bra förklaring, men jag tänkte bara tillägga att bara för att de är triangelmärkta betyder det inte att de inte kommer gå att rida.
Många ägare bryr sig inte om att rehabilitera hästen ordentligt och får då hellre ut en summa på försäkringen. Men faktum är att många hästar även om de inte klarar full tävlingskondition och 150 hoppning~ kan ridas utan problem (beroende på skadan då givetvis).
Har själv haft en tirangelmärkt D-ponny som skulle vara kroniskt halt ena fram och spatt i ena bakbenet. Hon fick bara gå och lulla i 2 år då jag red små ponnyer då men vi prövade att sätta igång henne lite försiktigt och jag hade henne i nästintill full tävlingskondition samt hoppade ca 1 meter under 3 års tid utan några som helst problem. antagligen hade hon väll haft en skada som behövde läkas ut ordentligt vilket de tidigare ägarna inte hade tid med.
Så ta reda på varför hästen är triangelmärkt, men är det något absolut kroniskt (kanske komplikationer efter benbrott) så är det klart att de inte kommer kunna användas som ridhäst och det måste ju givetvis accepteras.
Jag ville bara säga att många hästar behöver en andra chans istället för att behöva skickas på slakt~
Hakuna matata!

du har helt rätt #2. tyvärr tycker jag att det många gånger går lite för fort och lite "för lätt" att triangelmärka. och när det väl är gjort, ja då är det ju gjort..
medarbetare på djurskydd.ifokus

Man får inte missa att en triangelmärkt häst inte får tävlas, det är det den förra ägaren har fått ersättning för och då får den inte tävlas igen det är ett försäkringsbedrägeri.