Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4269 ggr
Julia-Sirocco
0

Varför gör han så?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vi har en foderhäst hemma (travare) som drar upp ena benet ibland. Det är inget nytt verkar det som för vi såg det när han stod hos hans riktiga ägare och vi skulle kolla på honom.

Men jag skulle vilja veta om ni har några funderingar på varför han gör så.

Tar med en bild också så ni kan se.

Cilla89a
0

är det medans han går/ska börja gå? eller kan han bara få för sig att lyfta benet när han står helt stilla?
rycker/skakar benet när han lyfter det?
inga problem att lyfta hovarna och krattsa o.s.v?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

Känner sig kanske stel eller något?

Är det alltid samma ben eller skiftar det?

Visar han något vid ridning?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Julia-Sirocco
0

#1 det kan vara när han antingen ska börja gå eller att han bara får för sig det medans han står stilla, men jag ser det mest innan han ska börja gå, men ibland när han har gått också. Det är olika.
Han drar bara upp det, men skakar sällan lite. Kanske är nån sendrag eller?
När jag kratsar hovarna så drar han ibland benet rätt ut ungefär (inte överdrivet) och ibland försöker han dra rätt upp som på bilden. Det har ju hänt också att jan stått som vanligt. Men jag vet inte om han gör så med dom andra.

#2 Jag har inte riktigt tänkt på om han skiftar eller om det är samma ben, men jag tror det för det mesta är samma.
Nej han drar ju inte upp benet när man rider, men när han travar så slår han lite ena benet åt sidan. (Det var därför han inte är med i travet något mer)
Han bockar mycket med min låtsas syster när hon rider, men när min pappa red så är han hur snäll som helst så det har nog inget med benet att göra…

Cilla89a
1

#3 hästar med tuppspatt brukar lyfta bakbenen eller bakbenet väldigt högt framför allt när dem börjar gå och går de första metrarna (ser ut som om man satt på transportskydd, dem lyfter benen eller benet väldigt högt) hurvida dem bara lyfter benet sådär när dem står stilla vet jag inte.

hästar med shivering kan få för sig att lyfta bakbenen eller bakbenet helt plötsligt även när dem står stilla, och kan även lyfta benen eller benet högt även de första metrarna.
dock brukar symtomen visa sig genom att bakbenen rycker/skakar när man lyfter benen, och att hästen gärna sätter ner bakbenen väldigt hårt i marken.  
dock brukar hovslagaren vara den som säger till om det.

Molla
0

Jag tänkte också på tuppspatt. Men vet inget om sjukdomen.

Julia-Sirocco
0

ok, men sånt brukar väll inte vara så farligt va?

Cilla89a
0

#6 tuppspatt är en rörelsestörning och har inget med spatt att göra, ofta är det en muskel eller senskada som påverkar en av senorna som går från buken och till hasen..

shivering vet man inte riktigt ännu vad det är, vissa tror att det är en nervskada och andra tro att det är inflammation i korset.

men jag skulle nog ändå åkt in till klinik och kollat upp vad dem tror att det beror på, kanske inte är något utav det, kanske beror på något helt annat.
men det är ju liksom inget normalt att hästen bara lyfter på benet sådär.