Tygelstorlekar
Jag har letat länge efter ett par tyglar som matchar mitt träns. Nu har jag hittat på Globus hemsida ett par perfekta!
MEN de finns bara i storlekarna Shetland, ponny eller full. Jag hade velat ha cob.
Så jag undrar, hur mycket skiljer det sig medan cob och full?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Står det inte något om längd på hemsidan? 
Jag vet inte skillnaden, tror jag själv har Full på mina eftersom de följde med tränset. Tror inte det borde skilja så mycket, men det är väl i alla fall bättre att ha lite längre än för korta.

Ta, full så har du tygel att kunna släppa efter med.

jag skulle beställa full, jag beställde islandstyglar (för de smarta hakarna) till connemaran, kan väl anses "cob-längd", men jag tycker de är aningen korta och kan inte rida på så lång tygel som jag skulle vilja ibland, det finns liksom inte tillräckligt för att länga ordentligt.
medarbetare på djurskydd.ifokus
håller med föregåande talare :) Ta full, bättre att ha lite mer tygel över än för kort så du inte kan släppa ut ordentlig vid behov.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
hittade nu på hemsidan att det bara skiljer ca 30cm mellan cob och full. Då spelar det kvitta.
Men det blir att beställa en annan månad såg jag, shoppat loss för mycket på mellandagsrean. :P
Mvh Emelie & Jack

fast 30 cm är rätt mycket om man tänker sig att man vill länga tygeln..

#6 det är 15cm på varje sida och det värsta som kan hända det är att sitta med för korta tyglar och inte kunna skrittaav riktigt.

#7 men om du läser de inlägg jag gjort så är det just att inte kunna länga tygeln ordentligt jag påpekat vara ett problem. 15 cm på varje sida är rätt mycket när det kommer till att kunna länga eller inte och det var det som var min poäng - cobtyglar blir lätt aningen för korta.

#8 då är vi helt överens, jag tycker absolut man ska ta så långa som möjligt, kanske inte full till A-ponny men att man ska försöka om det går gå upp en storlek.
Det jag menade var att om det bara skiljer 30cm så är det ingen risk att de blir förlånga och man trasslar in sig.
Mvh Emelie & Jack