Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3917 ggr
jackiejohn
0

Fruset vatten!

Åh usch!! Visst är vintern mysig och fin men när vattnet ute i hagarna fryser och vatten karen snöar "bort" under en halvmeter snö är de inte kul längre! Förvånad

Har grävt fram en tredje del av koras vatten kar och fårens bytta har snöat bort och ja hittar den inte Obestämd 

Idag släppte ja ut pappa för att ta sönder isen som frusit i hästarnas vatten balja under natten och han kom in och bara "Du erika..? Du får ut och bära vattn till hästarna för baljan gick sönder"

De är så tråkigt visst de går ju an nu när man är hemma men sen när ledigheten är slut oich de håller på såhär är de jobbig för dom behöver ju vatten men de fruser juh hela tiden! Skrikandes

Nån mer än jag som tycker detta är en av de jobbigaste bitarna med djur och dess mat/vatten på vintern? Tyst

lisette
0

du är verkligne inte ensam om att tycka det. jystnu tycker jag det börjar bli apdrygt med bärandet av vattnet.

LinneaG
0

Jo, vattendunkar är ingen dröm! Dock har vi inte installerat vatten i stallet än så vi har hållt på med dunkar sen i våras. Men nu när vatten 'byggs' så blir det värmekabel hela vägen så det inte ska frysa. Tror att det är det enda som hindrar vattnet från att frysa. Eller om man kanske kan klä in det med cellplast eller isolering.

lisette
0

det är väl egentligen inte i marken som det stora problemet utan hydrofor/rör in i boxarna.

pratade med en kvinna om det en gång och hon sa att om man har två rör (en till vattenkoppen och en från) så kunde inte vattnet frysa. jag förstår inte hur egentligen.

Cilla89a
0

Jag tycker inte det är så väldigt farligt, sätter ut en hink på morgonen med ljummet vatten när hästarna går ut, fyller på med ljummet vatten vid lunch, och tar sedan med hinken in när hästarna går in på eftermiddagen.

Sen har vi hinkar i stallet med, vattenkoppar skulle jag aldrig få för mig, bara en massa kludd vintertid, har man inte tillräckligt många hästar som håller stallet varmt så fryser bara ledningarna och går i sönder.
Så jag fyller på med ljummet vatten när hästarna går in på eftermiddagen, och sedan igen vid 22 när jag kvällsfodrar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

nu har du ju vatten i stallet, det har inte jag. behöver gå med hinkar innefrån huset när det är som kallast. blir blött o skitigt inomhus eftersom det är så drygt att ta av sig stövlarna. =)

jackiejohn
0

Vi har ju vatten i stallet men ledningen går ju ut ur stallet oxå ner till källan och det är oftast där de fryser,

Det är ändå drygt att springa med vatten ätter och fram (tkr jag)

Jag kan hämta vatten innifrån men de blir lite jobbigt och de spills ut och för att inte tala om att de blir tungt efter ett tag då jag har såna där stora hinkar 20l två såna fulla med vatten är inte lätt och de räcker inte med två hinkar inte! Tyst

Nej vintern och frustet vatten är ingen hitt jag längtar tills de är över x) Sen är de trögt om man spolar upp med slang och så töms inte den ordentligt utan de fryser i slangen….inte kul! Förvånad

lisette
0

#6 jag tog in min vattenslang i duschen o slopade av den med varmvatten.. :D

Lorita
0

Denna vinter har vattnet funkat väldigt bra för mig.

• Jag har olja i bunken, det gör att isen inte fastnar vi kanterna och det fryser senare än normalt.
  • sen har min man fixat en vattenutkastare = jag har alltid en kran med vatten nära hagen
  • Jag har köpt fyra av dessa bojar på biltema  dom funkar jätte bra som vatten rörare så översta lagret i slås sönder av isen så hästarna kommer åt lite mer..
  • När jag byter vatten så kokar jag lite vatten i vattenkokaren under tiden och det smälter den is som finns kvar från natten

I år har jag varit nästan lyriskt lycklig när det varit kallt och fruset ute, mina hästar har vatten och får vatten så det räcker.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

may-britt
0

7 jätte smart det kan jag gjöra jaGlad

Cilla89a
0

#5 ja, då förstår jag att du är trött om du måste släpa vatten från huset!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

may-britt
0

6 jag fattar det er tungt och  at du  blir trött sen det der fikk jag gjöre för.

AusaBausa
0

JA det är SÅÅÅ tröttsamt med detta frusna vatten i hagarna..här hemma går det väl an då jag har en vattenutkastare so itn efryser o att jag kommer ihåg o ta in slangen;-) (annars får amn tina upp den i pannrummet:-P)

MEN i hagen nere hos tjejerna är det tuffare…har x meter att gå med spannar för att fylla på vattnet…sommartid kan jag dra slangen från en utkast ute men det stängs av på vintern för att inte frysa sönder och även om det varit på så hade jag ej kunnat använda det för slangarna fryser inne i längan dem ligger i och ta hem en slang på 10 meter gör jag bara inte varje dag…grrrr…

Tack för att ni påminde mig om oljan;-) det hade jag glömt..ska genast hälla det i hästarnas vatten så klarar vi oss lite bättre kanske:-S

Lorita
0

#12 skaffa tioliters dunkar och fyll dom med vatten och kör vattnet i skottkärra till stona, du kan låta dunkarna stå i pannrummet under natten så är vattnet lite varmare när du fyller på det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Har hästarna hos pappa över helgerna nu (bor här hos pappa under jul å nyår). Här har vi ett kar ca 5 steg från ena dörren, visst får gå med spänner från köket, igenom vardagsrummet och ut (men det är ju bara snö som hamnar inne=vatten). Tar en 10L spann å tar med varmvatten som jag fyller på karet med. 2 på morgonen och 2 på eftermiddagen. Inga problem. Därremot så jobbigt att hålla på och springa och lägga ut mer hö 1-2 ggr om dagen (dom äter ju så mkt när det är kallt), har kärran med höet så dumt till så får gå kanske 10-15 meter med höet (använder skottkärra) åsså är det backe=halt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

lisette
0

igår höll jag på över en timme med att försöka tina min vattenslang!

asade in den 3 ggr i duschen och spolade med vatten på den. la ner delar av den i en tunna och hällde på varmt vatten.

efter en timme (arg, irrriterad, blöt och iskall om händera) och en fylld tunna ute i hagen så la jag ner slangen på ca 50 meter i en enorm ullaredsbag och in i min skuff under trappan. den ska INTE få frysa igen!

idag ställde jag in en torvbal i min hall för att den ska tina så jag kan strö till hästarna.

jag behöver verkligen en uppvärmd sadelkammare så jag slipper sån här idioti! det är en sak som ska fixas i sommar!

Elshira
0

Ett tipps till er som använder slang, försök att få ut så mycket av vattnet som möjligt genom att blåsa ut det och lyfta hela slangen från ena endan till den andra en liten bit i taget så allt rinner ut. Häng inte upp slangen sedan utan låt den ligga platt på marken så att det inte sammlas mycket vatten på ett ställe och inget på ett annat. Och lägg gärna in den i stallet eller garaget där det inte fryser/lika snabbt.

Då kan man klara sig ganska så länge! ^^

Hakuna matata!

Caspianowner
0

Fram med varmkokarn. har nu två stycken och det går som en dans. Köpte en till nu i dagarna på Myrorna för 20 kr funka kanonfint.

Sen i med lite olja och lite hö eller halm i baljorna, så står det sig lite längre. SEn gör man om proceduren igen, dagen därpå. Som i morse så var inte vattnet helt fruset i hinkarna eller baljorna.

Hävde i ett par kokande vatten i dem igen och så ikväll så var dem ännu inte frusna

Har sen igår haft runt -15 idag har tempen stått på - 12 grader.

Peppe
0

Våra hästar får gå in extra tidigt när det är såhär kallt. de kan inte köra vatten till 22 hagar 3 ggr om dagen… men vi brukar inte ha så här kallt så länge :S

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

may-britt
0

jag har varme kabler under min vatten hink ute.

men inne i stallen moste jag ta kanner så  jag slepar kanne fra huset til stallen med varmt vatten for och tömme i hinkene.

nu håper jag på  lie varmere väder sen det skulle inte väre så  kalt så  lenge här.

sier de som har bodd her i  mange år.

AusaBausa
0

Mmm måste med göra så för att den itne ska frysa i garaget…alltså ösa ur så mkt vatten som möjligt som är kvar i slangen..

Fungerade INTE med olja i vattnet här hemma…o nu satte jag ändå tunnan på 2 bräder för att ej ha direktkontakt med marken samt puttade in halm under den men lika fröset som vanligt i dag…grrrr…