Grönt kort kurs
Jag ska snart gå en grönt kort kurs, men man behöver inte gå på kurstillfällene utan bara gå på provet om man vill. Men är det nödvändigt att gå på kurserna, eller tror ni man kan klara provet utan att ha gått på kurserna? Man har ju ändå TR att kolla i. Och var kan man köpa TR, och så står det att man ska ha ett ridintyg med sig om man bara ska göra provet, hur får man ett sånt?

Varför inte gå på kursen, du kan ju lära dig något extra 
#1 jag har inte riktigt tid att gå på kursen, :p
#1 jag har inte riktigt tid att gå på kursen, :p
men hva er proven skritt trav galopp er det inte bare vanlig ridening så de ser du mestrar det?

När jag gick och tog grönt kort för nått år sen så räckte det att man hade med sig ett fotografi när man red, dock var man tvungen att visa häst vid hand för kursledaren.
Provet är lätt att göra om man kan lite sen innan och kan slå i TR. TR hittar du på svenska ridsportförbundets hemsida.

Du behöver inte gå på kursen för provets skull, det fixar du ändå, du har ju som sagt TR där alla svaren står, men provet är så lätt så man kan de flesta frågorna utan att blädda i TR.
Går du på ridskola eller tränar du för någon? Du kan få ett intyg utav dem att du behärskar ridningen. Och jag skulle bara tro att dem ska skriva ner på en vanlig lapp att du kan rida.
Det verkar skilja sig ganska mycket hur man tar grönt kort. På vissa ställen där måste man gå vissa lektioner innan, visa häst för hand samt visa att man behärksar skritt, trav och galopp.
När jag gjorde det så åkte jag och några vänner hem till en som har hand om proven, hade med egna TR, skrev provet som tyg drygt 15 min, sen vart det klart och kortet kom på posten någon vecka senare.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Okej, tack så mkt! :)
Ska ringa klubben och fråga hur man kan göra ett ridintyg.
Tycker tyvärr att kursen för Grönt kort många gånger inte alls ger den kunskap ióch de tips som man kan behöva för att klara provet. Har gått denna kurs tre gånger med olika kursledare och ingen av kurserna blev särskillt bra, tyvärr. (Jag gick en kurs då jag tog grönt kort och sedan vid mina två döttrars kurstillfällen.)
Vad är det man ska kunna? Vad för frågor kan dyka upp?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
jag klarade de när jag var 13 år men kan rekomendera att gå endå iaf på något tillfälle för ibland kan frågorna vara lite kluriga å de kan vara bra att ha diskuterat igenom de innan.
frågor som kan komma kan vara hur du ska vara klädd på olika tävlingar.
mycket är hästvätt och hur man hanterar hästen.
men sen var de nästan 10 år sen jag gjorde mitt *S*

#9 Allt som finns skriver i tävlingsreglementet.
Man får dock ha med sig TR på själva provillfället, så att man kan bläddra fram svaren.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Ah ok :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.