Hjälp, vad ska jag göra!
Min förra B-ponny Nalle har nu fått fång, han har stått i box i 3 dagar nu och nästan rivit stallet. Hon som äger han i nu läget säger att de ej har några hagar som han kan gå i så de ringde till mig och frågade om jag vill ha han gratis. Vilket mamma inte är så kry på men vad ska jag göra? Jag har plats och så men han kanske endå behöver avlivas.
Va har ni för erfarenhet utav kraftig fång hos ponnys? Vad är de bästa att göra?
Beslutet måste fattas idag annars så kommer han avlivas imorgon…

Har veterinären varit ute och kollat på honom?
Jag hade inte gärna tagit på mig en ponny med fång, det beror visserligen på hur allvarlig fången är och om ponnyn är väldigt känslig och får fång lätt. Har han haft fång innan?
Känns ganska impulsivt och oansvarigt att hota med avlivning om du inte vill ha honom 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
OJ, vad tråkig sits!
Har han haft fång förut?
en fångponny med akut fång bör ju inte flyttas. Finns det möjlighet att göra en liten ruta utomhus? Snön svalkar ju för hovarna. Men det måste vara mjukt!
Det vore ju synd om han avlivades, vissa fånghästar blir ju ok.
vad säger veterinären?
Om du ska ta emot honom är ju bara du/ni själva som kan avgöra.
Jag tycker du ska ta han isf. Bättre än att han avlivas. Vart nånstans bor han nu? (t.ex. stockholm, sundsvall,örebro)
Han bor utan för norrtälja. Veterinären skulle ha avlivat honom men han går att rädda om han får lång tid och bra vård. Tråkigt nog sa hon som äger han att hon har värken tid eller särskild "lust" att rädda honom…
Jag har en plats med 2 andra hästar i en hage som vi kallar "Banta hagen" där de får väldigt snålt med hö, de är en stooor hage med lösdrift. Är de ett alternativ för en fång ponny? De kommer bli dyrt att ha honom nu när jag redan har en häst och stallet är så gott som fullt.
Oh juste! Han hade haft fång känningar när jag köpte honom men de var för ca 8 år sedan. Och han är van vid att gå på bete utan problem…

#4 ska inte en fångponny stå på begränsad yta med mjukt underlag och få smärtstillande?
att släppa ut i stor lösdrift tror jag inte är så bra.
Det är de ända jag kan erbjuda om han ska få överleva 
men han måste stå i en liten ruta…
Ja vet… jag letar för fullt efter en lösning! de går knappt att föreställa sig att min barndoms häst nästan är dömd till döden… Jag ska försöka hitta ett ställe tills imorgon, Det andra alternativet är att stå ensam i en liten ruta utan vind skydd och utan att gå in på nätterna. vilket inte låter så frästande för tillfället…

#4 bara det du säger att det blir dyrt med en häst till tycker jag är ett varningstecken. en fångponny kostar pengar!
Gör en liten ruta i den stora hagen, i ett hörn eller nått sånt. Då har han kontakt med andra hästar men kan inte springa elr röra sig särskilt mkt :) Lycka till!
# 10 ja vet, men jag skulle kunna springa till andra sidan jorden för den där ponnyn… han var min första häst, och vi hade 8 lyckliga år tillsammans och sen får jag höra att han har fång och om jag inte bestämmer mig till imorgon så kommer han… dö… Min värld är i kaos just nu…
#12 gör som jag sa ;) Gör en pytteliten hage i hörnet av den stora. Ge han knapptnå hö. Då kan det lösa sig :)
han har ju ingen stans att gå in och värma sig då… de blir bara en liten ruta ute på en blåsig åker utan att få gå in. Vilket inte är ett så frästande allternativ… och sen måste jag fixa hö, säkert fler vet besök och så blir de mycket pengar för att ha 2 hästar även om de är billigt där jag står.
Jag ska försöka fixa till ett skjul på gården som kan användas som lösdrift till han, Men stall ägaren är inte så intresserad utav det…

#13 ponnyn kan ju inte stå i en liten hage utan vindskydd?!

#14 hur stort är vindskyddet? kan du inte göra en liten sjukhage (stor som en box) i vindskyddet?
#13 Tänkte att den kunde stå nånstans där det är skyddat? Sen trodde jag att dom gick in på kvällarna?
Finns inga lediga boxar och inge vin skydd i stall hästarnas hage heller bara skogen då… och vi har ett vind skydd till lösdriften som har fri tillgång och de funkar inte. och de med "Banta Hagen" vill inte dela av sitt vindskydd även fast de är enormt… men de kanske går att bygga om skjulet på sidan utav den andra fång hästens hage…
Vad ska jag göra? säga ja och försöka hitta stall plats eller säga nej och han svlivas imorgon?
Det är himla tråkigt att säga det, men det kanske är bäst för hästen att få somna in? Hur gammal är ponnyn? Om veterinären skulle avlivat honom så skulle jag tagit det i åtanke.
Visst går det kanske om du har tid och pengar, men du verkar ju inte ha plats åt honom. Tyvärr fattar vi många beslut eftersom vi själva inte kan släppa taget, men ibland är det inte det bästa för hästen.
Jag kan bara önska dig lycka till!
Han är 15 år gammal… men veterinären sa att han kunde bli helt återställd men dock inte gå på mycket gräs.

jag undrar om hästen verkligen avlivas imorgon. är den på djursjukhus? eller ska ägarna få kroppen hämtad eller kanske gräva ner den?
det är ändå nyårsdag imorgon. tror inte det är många som jobbar då.
För att bli helt återställd så krävs ju att hästen blir behandlad. veterinärer hovslgare är dem kostnader som du kommer att få dras med en lång tid framöver. Säkert upp mot 10.000 kr måste du ta i beräkning på, innan sommaren.
Sen ska den hästen inte se mera ett grönt strå och då är det bara en typ hage utan grönt som gäller. Enbart hö, helst inte för tidigt skördat, om det inte är fjolårets.
Är det nu så prognåsen är goda på hästen och hästen kan komma att ge er roliga dagar för att han är brukbar i körning eller ridning så skulle jag klart sattsa på att rädda honom.
Lycka till !!
En undrar jag vad som utlöste hästens fång ? Var det pga av för blött ensilage ?
I Norge har man konstaterat att för blött ensilage kan utlösa fång. Man har visst haft en hel hög av fånghästar att åka runt och behandla nu under juldagarna. Vad man sett gemensamt är att ensilage som är tänkt ska fodras till nötdjur används även till hästar.
Vi talar nu om blött ensilage, alltså inte det vi kallar höensilage.
han får hösilage men fick känningar i början utav sommaren, dock så tog inte nu varande ägren bort honom från grön betet så de blev väl att han hade känningar och nu i vintern ran bägaren över…
si ja du och prova finna en boks til han.
så slipper han och bli avlivet, det er dyrt och få han frisk men han kan leva mange år til.
och du burde få tak i hö inte sil det er inte bra for fong hästar.
hm, det går inte att dela av vindskyddet dom har nu och sen bygga en liten hage åt honom?
Jag tycker du ska fösöka rädda honom- Dock vet jag ej hur er hage kommer se ut till våren om det blir mycket gräs och du inte har möjlighet att ta honom ifrån det…
Ja de avvaktar åter igen idag men jag är fortfarande osäker, jag behöver ju medryttare till min nuvarande häst så då kommer jag inte ha tid till en annan heller… och de vill inte dela på skyddet sa de, och ingen box ledig… Men han kanske får stå tillsammans med min kompis åsnor i en liten hage med bara hö, Dock ej bestämmt ännu.
Hoppas det löser sig för stackaren :/

Ta över honom men flytta honom inte! Får han fenylbutason?? Jag har misst en häst i fång och äger nu en fångponny och han har haft de 2ggr.
Till min häst fivk fång sa veterinären att hon troligtvis skulle klara sig och att bara en kur med butta skulle hjälpa 5veckor senare var hon borta och hon fick 3 kurer med butta,
Se till hästen och gör de som är bäst för honom och håll inte kvar i livet för din skull, du älskar hästen men man mår as av att se dom lida så..

#28 uppdatera gärna oss hur det går med honom!
Gud vad tråkigt om ni inte kan ta honom :(
ja det tycker jag med jätte tråkigt det moste vell finnes en boks til stakkars hästen så han kan få en tjangs til och leva