Ryktning...
Ja du väldigt olika pga att jag inte har nån egen häst! Men jag är skötare på en häst och ska ta hand om syrrans och en kompis häst (det kommer bli mycket jobb idag iaf)!
Jag ryktar hästarna tills dom blir ordentligt rena till vardags till tävling tar jag även en fårskinns handske över hästen!
Amanda
PS Bilden är på kompisens häst!
Jag drar alltid igenom med alla borstar på Lykka - rotviska, ryktborste, putsborste, manborste, hovkrats och piggborste om det behövs. Det tar ungefär en halvtimme, så hon blir borstad ca 1 timme om dagen :).. vissa dagar längre :)

Ryktar gör jag endast på sommaren då dom har fin sommarpäls…. ibland kan jag rykta ändå men enbart för att hästen ska få lite massage….

Det är inte lätt att rykta en isis med lång päls. 
Brukar knappt rykta gobban eller gejsa heller på vintern pga päls.
Jag ryktar varje morgon på vår, sommar och höst förutom vid fällning, då borstar jag bara. Under vintern ryktar jag ungefär varannan dag, men jga borstar alltid varje dag för att få bort spån från bädden.
borstar så mycket jag hinner, hemskt egentligen, men om man rider många hästar varje dag så prioterar man lätt bort det. Brukar sköta om dem lite längre stunder de dagar jag är ledig från skolan, annars blir det borsta bort lera o smuts typ.

Nu på vintern behöver man ju inte så dåligt samvete för rykten heller sålänge man inte tränar eller tävlar och hästarna vistas mkt utomhus i hagen.
Bra skydd..,
sant, fast hästarna brukar ju gilla när man pysslar med dem, det är ju mest det som känns lite tråkigt att skippa.
Jag ryktar Diffe ca. 1- 2 timme/dag och det gör honom stilig och väldigt mycket snällare och trevligare. När jag träffade honom första gången ville han inte alls ha kontakt med människor, han ville bara fly. Vi blev vänner efter ett tag (det var han som kom till mig och visade att han ville komma när mig, inte jag som tvinga honom att bli vän med mig, det kändes väldigt hedrande) och när jag började träna honom så var något av det viktigaste arbetet att rykta honom och bara pyssla om honom för att visa att jag älskar honom och bryr mig om honom. Det har alltid varit en stor del i mitt "arbete" med hästarna. Att bara vara tillsammans med dem och inte kräva saker av dem. Respekt och tillit är a och o i en värld där man jobbar med djur som inte alltid blir behandlade som dem bör.

Jag borstar alltid mina på morgonen men de får en ordentlig ryktning på kvällen. Men lär säga att det inte känns så roligt nu med vinterpälsar. De ser ju skitiga ut ändå.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars