Tjock häst!!
Hejsan allihopa skulle behöva lite råd : )
Jag funderar lite över min häst : ) Han är typ smällfet, han rids 6 dagar i veckan.
Dock går han fortfarande ute men så tjock kan han ju inte bli av att äta de gräset som är kvar nu på hösten.
Han äter inget kraftfoder bara grovfodret nu, då jag känner att han har mycket energi och inte behöver "det lilla extra".
Varför går han inte ner i vikt?

Det är höst, så är det med mina hästar också det är som om dom förbereder sig för vintern. Sen finns det mer energi i höstbetet än vad man tror, jag brukar ta det lugnt och sen går dom ner under vinter till att bli snygga till våren.
Det är också på våren man ska vara försiktig, vikten lägger dom ju på sig under hela betestiden och att hållaigen på hästar som lätt rundartill sig under hela betet det är det bästa.
Okej : )
Men måste erkänna att det är lite pinsamt att åka nånstans med han för han är så tjock, de flesta hästar runtomkring här är redan nere på normal hull.. : /

#2 Det viktiga är inte vad andra tkr. Motionera så mkt som möjligt. Sen ivår får ni vell köra hårdare pass.
Jag har en nordis som tidigare var smällfet, men nu inte är lika.. fet, men dock fet efter att han har gått på ett stort bete hela sommaren o ridits då o då. Nu i vinter får han stå, då han har en grym päls o inte tål klipp maskin. Sen i vår börjar jag med konditíons träning, sen back klättring. Ser det somett långsiktigt projekt ;P
#3 långsamt projekt ska jag lägga på minnet : )

#4 Ja, tror nig dessutom att hästen mår bäst om man inte förväntar sig drastiska förändringar rekordsnabbt ;P
Putt fler förslag?
Putt…
Finns det någon träning som fettförbränner mer än andra?

Rid bara regelbundet med mycket variation så ska du se att han går ned till normalvikt efter ett tag… Men som sagt det går ju inte på en vecka utan det tar ett tag.
// Cathie @ www.cathie.se
Min fråga blir HUR är hästen tjock?
VIsst det är mer näring i gräs sent på året än vad man tror men proteinet sjunker v'ldigt fort och så här års så finns det inte mycket kvar. Och med tanke på att proteinbrist ger tocka, bukiga och uppblåsta hästar så tycker jag attd et låter som att proteinbrist är boven för dej.
Då hjälper det inte med fettförbräning tyvärr.
Fast jag lovar att det är fett.. haha det ser jag faktist skillnad på..
Ha, ha?
Om du är så säker på det, varför inte dra ner på foderet då?
Bevisligen så ger du ju hästen mer än vad den behöver då all äverskottsenergi blir till fett.
MAnska inte rida och motionera hästen utefter fodringen utan fodra utefter motioneringen.
#11 Sanning med modifikation, hästar ska alltid ha något i magen för att undvika magsår och andra smärtsamheter dåp deras magarfungerar annorlunda än våra.
Men ett magrare hö, eller hö uppblandat med halm (analys och ev. tillskott krävs för att få rätt näring och balans ändå om man blandar ut med halm) kan vara en tanke.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#12 Självklart måste man hålla sig till minsta givan.
Men o andra sidan har det aldrig diskuteras så lite grovfoder vad jag vet?

det skulle inte kunna vara så att hästen "bara" är bukig till följd av att den står på grovfoderstat? isf har det inget att göra med övervikt och hästen behöver då inte bantas.
medarbetare på djurskydd.ifokus
SE: #10
JAG var oxå inne på det från början men ts är ju elt säker på att just det inte är problemet utan att det just är fett.

Jag har också haft problem med en NewForest som alltid blir exterm-fet över sommaren och sen håller det i sig lääänge, trots motion och lite diet. Tillslut så får hon fin form igen, men det är nog svårt att skynda på, det måste få och brukar ta väldigt lång tid