Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 3325 ggr
LinneaG
0

Fel att leka i hagen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en unghäst som börjar bete sig som en unghäst. Vi brukar busa med honom i hagen, kurragömma, springa, hoppa, busa osv.

Men är det fel att göra så?

Då han är lite jobbig att leda, eller jobbig, han ska bitas och busa hela tiden. Ger man då honom fel signalen när man leker med honom i hagen?

Lorita
0

Det är ju helt avgörand på hur du leker, kan du styra leken och det är på dina villkor, då är det ju mer NH liknade, lös träning.

Sen måste han lära sig att vissa saker är förbjudet, sparka, bita, dra träna honom mycket på att kunna stå still och vänta, det måste dom kunna och lära sig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinneaG
0

#1 - Det är aldrig han som jagar eller busar. Utan det är vi som alltid börjar, han får aldrig för sig att springa på oss eller liknande.

Men han har väldigt svårt för bitandet. Och jag tycker det är väldigt svårt att veta hur jag ska få honom att sluta. Vill inte ha en häst som kastar huvudet bakåt när man bara rör armen. För nu så biter han och sen kastar upp/bakhuvudet. Men sen så ska han alltid bita på grimskaften, små naffsa lite och bara smakar på tex jackan osv.

Lorita
0

Är han hingst?

LinneaG
0

#3 - Ja, än så länge.

LinneaG
0

Någon som kanske har tips på hur man kan få honom att sluta bita?

Zaphix
0

Hästen jag rider och tränar tycker om att använda munnen. Han biter på grimskaft, spön, hinkar, tyglar.. Ja, det mesta. :)

Eftersom han faktiskt tycker om att använda munnen så tränar jag med honom att plocka upp saker och ge mig eller lägga nån annan stans, alltså uppmuntra beteendet, men bara när jag ber honom.

När han till exempel biter och försöker gnaga på carrot sticken så sticker jag upp den i munnen på honom och leker att den är en rasp. Gör samma sak med grimskaft och allt annat som det går att göra så med.
Han får alltså ha saken i munnen, men på mina villkor och då är det inte så kul längre.. :)
Han har nästan slutat äta på saker sedan jag började både med träningen och "raspningen".

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

nummer ett är ju att aldrig aldrig aldrig ge något att äta ur handen.

LinneaG
0

#6  -Det är lite så han håller på. Byter man täcken på honom så vill han gärna ha en vante i munnen, då är han hur lugn som helst. Grimskaft har han alltid i munnen.

Alex
0

Ett sätt är ju att se till att alltid ha t.ex ett extra grimskaft med när du leder. Så när han biter snärtar du till honom med grimskaftet på baken, magen eller vart det nu blir, bakom dig. Du reagerar alltså inte, utan fortsätter gå som vanligt. Då kan han inte akta sig för det, och lär sig (förhoppningsvis) tillslut att det händer varje gång han bits.

En annan sak är ju att göra något jobbigt varje gång, t.ex rygga honom eller driva runt honom på en volt runt dig (och självklart får han inte ge sig förrän du säger det).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WinterPrince
0

Min unghingst har också kommit in i stadiet att smaka på allt! Borstar och vantar och idag var han och försökte tugga på min backspegel. Han får en tillsägelse i form av ett ryck i grimman precis när han biter. Är en ganska ny företeelse men jag tror det ska få honom att sluta.

Peppe
0

#9 min häst lärde sig blixtsnabbt att gå på snedden istället för rakt när jag viftade med grimskaftet så bakom mig (visserligen i ett annat syfte, att han skulle öka farten) men som det är nu så svänger han hela tiden undan så jag inte kommer åt honom… ObestämdFlört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

#11 Fast vitsen är ju att det inte ska vara uppenbart att det kommer från dig. Flört Och bara en snärt. Sen kan man ju variera plats också, tar man t.ex på bogen blir det svårt för hästen att gå undan…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

#12 jag vet inte hur vig du är men sånna gummiarmar har inte jag Flört inte ens med spö går det och nu är det verkligen kört eftersom han i stort sett alltid går på snedden

Alex
0

#13 Vaddå, det krävs ju inga gummiarmar för det? Tungan ute Kanske är lättare när man har hästen bakom sig dock…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

#14 eller när man har korta hästar och inte långa halvblod. ;)

Peppe
0

#14 han går alltid bakom och det är det som är problemet, jag träffar ju huvudet om jag inte vrider mig bakåt Flört  hans position gör också att han tydligt ser vad som händer

Lorita
0

Jag har också två hästar som vill undersöka allt med munnen, det är ju deras sätt att upptäcka värden så jag tar det inte så al varligt.

Smakar dom på mig, då säger jag aj och visar med kraft att detta är inte tillåtet.

Hingstar eller valcker som varit hingstar länge har mer benägenhet att använda munnen, har jag upptäckt.

LinneaG
0

#9 - Jag brukar ha ett spö med mig när jag leder honom. Har det i den handen vars sida han går på. Men tyvärr är inte min reaktionsförmåga så snabb. Så är rädd att han bara tror att man blir arg för ingenting.

Volter och halter gör vi ofta då han får för sig att springa fram eller studsa lite.

AusaBausa
0

Jag har också en unghingst här hemma som gärna vill nafsas och ha sig..lite jobbigt när man har barn som vill klappa honom och han tackar med att nafsas:-(

Ger som Lisette skrivit innan aldrig honom mat i handen, säger ifrån väldigt bestämt om han gör det.

Ja varför är det ofta så att hingstar mervill använda munnen o tänderna…för det har jag också märkt en tendens till!?!

AusaBausa
0

glömde ju…jag leker också gärna med Keso här hemma i hagen. Alltid jag som tar initiativet till det..

WinterPrince
0

Att hingstar använder munnen och tänderna mer är för att det är deras sätt att flörta. Hingstar som går på fribetäckning ser man ofta dansa runt stona och bita dom lite lätt, gärna i flankerna.

LinneaG
0

Kom på nu att han gärna slickar också. Väldigt ofta på händerna och vantarna, men även i ansiktet brukar han slicka. Är det vanligt?

Lorita
0

#22 det låter som salt eller mineralbrist och ansiktet skulle jag aldrig tolerera, det kan bli så allvarliga olyckor.

LinneaG
0

#23 - Han har saltsten i både boxen och hagen, då är det salt och mineralsten i ett.

Alex
0

#15 Haha kanske. Flört

#16 Men neej, ett långt grimskaft och du har det i andra handen än du leder hästen i. Biter den dig måste han ju ha huvudet alldeles intill dig, så då träffar du inte det. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

Min "nya" häst var otroligt jobbig med bitande när han kom. Han bet i ALLT, speciellt om han kunde få in hela alltet i munnen. Han tuggade på bindbom, grimskaft, mig (händer, fötter, armar, kläder, snören från mina kläder) osv osv.

Jag har alltid låtit honom hållas, hjälper ju inte att bli arg direkt. Men därremot har jag bett honom att inte TUGGA utan bara smaka, alltså att han inte fåt äta upp/bita i saker (=det gör ont eller gå sönder då) men han får suga på det. Nu står han och kan suga på min tumme utan att bita, han älskar att få suga (han har tidigare blivit bestraffad för det mesta han gjort, så han har inte fått tillåtelse att göra saker, men därremot bannor såfort han gör något).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kimpa
0

Vi fick tips om att snabbt stoppa in något som ine smakade gott i munnen när vi hade en häst som bet jämt.
En fefferoni stack vi in i munnen när han alltid bet när man skulle sätta på grimman tex.
Drog även med fefferonin på grimmskaftet.

LinneaG
0

#27 - Smart! Det ska jag prova, att ha på något äckligt på det han biter!