Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2179 ggr
[vamir]
0

Annorlunda fråga

Nu kommer en kanske lite annorlunda fråga, men jag vill veta :) Vad fryser vattnet mest/bäst i, gummihink eller plasthink? Eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar på min annorlunda fråga ;)

Julia-Sirocco
0

svår fråga… de vet jag inte men vill också gärna veta :D

[vamir]
0

#1 Det vore ju himla praktiskt om det vore så att det gick långsammare för vatten i gummihink att frysa, då skulle jag lätt byta ut mina :P Men iofs, om det vore så, skulle nog någon ha kommit på det före mig känns det som ;)

Birke
0

Logiskt sett så borde det gå lika snabbt, men det är inte ofta jag lycjkas få fram ngt logiskt ;P

[vamir]
0

#3 Så tänkte jag också, men det vore ju kul om de skulle funka ! ;)

Alex
0

Tror inte det är nån skillnad på tid, men jag skulle tro att en plasthink spricker lättare, om den inte är väldigt tjock (dvs om man måste använda våld för att få ur isen om det frusit).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Juniflickan
0

Metallhinken fryser snabbare eftersom den leder värme mycket bättre. Gummi/plast isolerar mer och tar lite längre tid att frysa. :)

[Grabbarna-A]
0

När jag hade en av varje sort ett tag så märkte jag att det frös  fortare i plasthinken än i gummihinken.

[vamir]
0

#7 GJORDE DET?! Skrattande

Tusen
0

Mängden vatten har nog större betydelse.

Juniflickan
0

#6 Oops.. Läste fel, trode att det stod plåthink inte plast. Så ignorera inlägg #6

niare
0

jag tyckte de fryser fortare i gummihinken, men mkt har betydesle om de drar kallt där vattnet är, hur stor hinken är samt mängd vatten.

bell
0

Lite funderingar bara Oskyldig Varför inte sätta en extra "isolering" i form av en bit liggunderlag som tejpas fast runt hinken? Det borde hjälpa till att fördröja frysningen… eller…

Lorita
0

#12 det borde hjälpa, annars är det inte någon skillnad vatten fryser vid samma temperatur oavsett kärl.

men är kärlet isolerat från marken så blir det inte så kalt så fort när det är fruset i marken.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

RubHel
0

Jag ska börja sätta hink i hink med en värmekabel i den ena hinken, då lär jag slippa att vattnet fryser under natten :)

Lorita
0

#14 se bara till att hästarna inte kommer åt att bita på kabeln, för då är problemet med vatten till dessa hästar löst för all evighet

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

RubHel
0

Jadå, hon kommer inte komma åt själva värmekabeln, isånnafall är det resten av sladden. Men ska hitta nåt bra att dra kabeln genom  som är bittåligt och tejpa den längs väggen ordentligt. Som tur är har jag en häst som nästan aldrig biter på saker inne i boxen (man ska aldrig säga aldrig).

[vamir]
0

Hm, få se nu…

Snön isolerar väl en aning? Vårt vatten har inte frusit lika snabbt längre nu även fast luftteperaturen är -21 (lika som förr).
Förr hade vi ingen snö runt hinken, och då frös det nästan på en gång, men nu har vi ställt ner hinken i snön och det håller mkt bättre !:) Och ja, vi har varit noga med att kolla temperaturen så det inte bara är att det är varmare utomhus ;)

exitingsvillemo
0

#17 snö isolerar mycket bra, tidig snö gör att kärlen inte blir riktigt lika djup som om det inte hade varit snö. Så det är helt rätt uppfattat av dig =)

Mina ponnier får leva den hårda stilen, dom har fri tillgång till vatten inne, men ute får dom en hink morgon och middag, däremellan får dom äta snö.

Funkar bra tycker jag, ingen är särskilt intresserade av vattnet när man kommer ut med det, oftast väljer dom att inte dricka alls utan håller sig till snön.

lisette
0

#18 snö är väl iofs inte så bra för magen har jag för mig. dels så blir det jättekallt för dem, sedan så krävs det jättestora mängder innan de kan släcka sin törst.

när jag slår bort isen på hästarnas vatten i hagen brukar de komma och dricka.

exitingsvillemo
0

#19 snön är inte kallare än vatten som du behöver slå bort is på =)

Och som sagt, så får dom uppvärmt vatten 2 ggr om dagen, som dom inte är så intresserade av.

Nattetid har dom fri tillgång på vatten.

Peppe
0

nåt ni ska tänka på är att varmt vatten fryser snabbare än kallt vatten. Det har med vattnets unika fysikaleiska egenskaper att göra. +4 gradigt vatten är tyngst och sjunker därför till botten och tränger undan det kallare som flyter upp till utan och fryser till is

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

men det vattnet som är 20 grader måste väll först sjunka till 4 grader med innan det kan bli is av det och sjunker därmed då också för att lämna plats till yttligare varmvatten? :P

Hakuna matata!