Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 389 ggr
Lorita
0

Axevalla-hästar dog av lunginflammation

Wanilj
0

hmm… jag harhört att influensan ska vara stygg i år.. inte bara vinterkraken för oss utan nu ska även de stackars kusarna drabbas också…

Mangis
0

Nu vet jag ju inte hur det är med just dessa, men hur 17 tänkte de när vaccinationskravet slopades?!

linnrisedal
0

De har ju A2 på Ax just nu! Stackarna som fått det 1 gång till..

lisette
0

#2 vaccinationskrav på vilka hästar? travare har aldrig behövts vaccineras vad jag vet…

Mangis
0

Å jo, tidigare hade de allt vaccinkrav de med.

gejsa
0

ja, det har jag för mig med. För några år sedan så var det väl krav på det. Omkring år 2000 eller något?

lisette
0

tror baske mig aldrig att min pappa har vaccinerat sina travare.. ska ringa o kolla bara för det… :D

lisette
0

jag drar mig tillbaks… =)

han sa att det var 4-5 år sedan de tog bort det kravet…

gejsa
0

#8# Hi, hi ja du ser.

VeronicaP
0

VAr ju faktiskt travet som började med att vaccinerar och de hade krav på det , sen tor ridhäst folket efter då slopade travet sitt typ *ler* och att travet har slopat det beror just på att det är så att hästarna får viruset ändå , det stoppas ju inte..

NinaToy
0

Så läskigt! Min ponny hade för ca 3 år sedan (min förra ponny)     A1 hästinfluensa och fick som följd av det lunginflammation, han blev riktigt dålig och uttorkad, orkade inte stå upp så han låg ner hela tiden med huvudet mot marken, vi tempade honom och han hade 41 graders feber och nån i stallet sa att han borde vara död då men vi testade med en massa olika tempar och han hade samma! Från och med det att han insjuknade så tog det ungefär 4 månader tills jag kunde börja skritta honom igen…

Mangis
0

#10 Men enligt SVA har det blivit värre.

"Regelbunden vaccination mot hästinfluensa är obligatoriskt för att delta i de flesta hästaktiviteter och tävlingar, med undantag för travsporten där en lobbyrörelse lyckades ta bort kravet för några år sedan. Argumentet för detta var att man misstänkte att vaccinationen skulle kunna sätta ned prestationen på hästar. Detta har lett till att hästinfluensa är ett ständigt återkommande
problem i stall med ovaccinerade travhästar och följderna är stora och långvariga prestationsnedsättningar (alltså motsatt verkan mot vad man ville åstadkomma). Jag skulle tro att de flesta seriösa travtränare idag vaccinerar sina hästar av detta skäl."

Ett svar från SVA när jag mailade och frågade dem om deras ståndpunkt i vaccinationsfrågan gällande ett annat ärende.