Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: raser
Läst 526 ggr
Kiara
0

Ni som har fjording.

Jag skulle behöva hjälp med en sak kan ni ta ett hårstrå från den mörka delen av pälsen (inte manen/svansen) på er häst och sen beskriva hur färgen sitter på hårstrået.

Jag förklarar sen varförHemlis Tack för hjälpen i förskottFlört

JoJos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på min gamla fjordings mörka "delar" så satt färgen med en väldigt ljus färg i botten, och sen gick det bara i en mörkare nyans uppåt!

Hoppas du förstår ?

gejsa
0

Ärligt talat! Jag glömde att titta. Generad

Kiara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Det är själva hår stråt jag är ute efter ser det ut som A eller som B eller på något annat sätt?Fundersam

JoJos
0

enligt mig så är det alternativet B Glad

*L*
0

förklara nu kiara!

Kiara
0

Jag läser boken hästens färger och där stod set just att dom blacka hästarna har halva hårstrået färgat. Det ljusa ligger mot hästen och det mörka ut och eftersom jag inte har någon black häst i närheten så måste jag fråga någon som har en.

Det är så man kan avgöra med säkerhet att hästen är black och det är anledningen till att dom blacka hästarna är så "bleka" dom med svart färganlag (musblack) ser grå ut.

Jag använder den som "toalett bok"Oskyldig då jag bara orkar två tre sidor kunskap i stöten och samtidigt förstå vad jag läser, den var gedigenFlört

gejsa
0

Men min är ljusbrunblack. Hur blir hårstråna då?

Kiara
0

Dom ska bli halva så som jag skrev och grundfärgen är brun så skulle hon (?) inte varit black så skulle hon varit en brun häst. Så om du tar ett hår från henne så ser du på den sidan som har färg är hennes grundfärg. Nu är ju alla fjordingar blacka det hör ju till rasenFundersam

gejsa
0

Ok! Ska försöka komma ihåg det i kväll då.