Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4145 ggr
Tislan
0

Stegring- Bra eller dåligt?

Ja ni läste rubriken.

Anledningen till att jag tar upp detta är för att jag har sett på endel sajter som Stallet.se och tex Bilddagboken, där unga flickor i 13-års åldern och uppåt har börjat lärt sina Ponnyer/hästar att stegra. Jag vet inte men genom året som följt har jag sett mer och mer sånt på sajterna att dom lär sina hästar att stegra.

Det känns lite som att folket gör det för bildens skull, att det ska bli en "häftig" bild. För det är ju genom bilderna som jag läst texten under att dem lärt sina hästar stegra.

Så nu undrar jag vad ni tycker. Är det så bra att lära hästen att stegra eller inte. Skriv vad ni tycker och varför.

Cecilia

CelsiusT
0

Jag kan tycka att det är en del i trickträningen, så jag som håller p åmed sådant kan tycka att det skulle vara roligt. Mne jag ser igentligen ingen anledning till det och det är ju väldigt farligt om folk börjar lära sina hästar stegra för att dom tycker det är häftigt, men inte riktigt vet hur dom ska lära in det och få kontroll på det. Det kan ju bli farligt om hästen börjar stegra ex när man rider, leder den eller när den av någon anledning inte vill.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Jag skulle inte lära en häst att stegra, ser liksom ingen anledning faktiskt. Men har inget emot att andra gör det, om de redan från början har god lydnad och kontakt med hästen.

Jag skulle nog inte vilja köpa en häst som en trettonåring har lärt stegra för att personen tycker det är häftigt. Känns lite som att köpa problem om man har otur.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tislan
0

#2  Ja jag tänkte på att ifall man säljer hästen, och kanske glömmer tala om det för ägaren, då kan det ju bli problem :S

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beror helt på.
Håller man på med trickträning så ingår ju stegra och kan man hantera det så är det ok. Dock aldrig på en häst som ev. säljs eller liknande. Men det är något som kommer sent i trickträningen. Det ska ske på ett bra sätt kontrolerat och hästen ska minst kunna ligga innan den får stå på två ben.
Tycker det är mkt synd att så många lär hästen stegra bara så där för att få beröm eller häftiga bilder.
Själv har jag två hästar och 1 kan stegra den andra kan inte. Finns anledningar till det.

Tislan
0

Okey. Ja för många jag läst om ( inte alla ) håller inte på med Trickträning annars.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 då tycker jag det är illa. Vet man inte vad man gör ska man inte hålla på.

Lorita
0

Har man bara koll så är det inget problem = hästen stegrar enbart på kommando, jag har haft en häst som gjort det och ridit ytterligare en och hon gick trevligt och snällt som lektionshäst för övrigt.

Ametist är på gång och lära sig men det är en bit kvar innan jag är där jag vill, för dom får absolut inte gå upp på bakbenen utan kommando

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mangis
0

Ser ingen anledning till att lära hästen det. Min stegrar ändå när hon vill protestera - det är inget jag tänker uppmuntra.

lisette
0

enda gången jag kan känna att jag hade velat ha en häst som stegrar/sparkar på kommando är när någon kör förbi en som en idiot.

Mangis
0

Hehe, ja då skulle Stellas toksparkar komma till nytta…

lisette
0

#10 jomen faktiskt. tänk dig själv om du kör förbi en häst och den börjar stegra? jag hade blivit totalt livrädd - även om jag är hästvan och vet hur jag ska köra förbi ekipage.

Zabbio
0

Helt ok om man vet vad man gör och inte tränar det genom att framkalla protest.

Finns ingen anledning att rida heller och det är också farligt, om man nu ska se det så. Dessutom kan de flesta hästar stegra redan från födseln.. det som händer om man tränar in det rätt är att man tar kontroll över stegringen och när den ska ske, snarare än lär in att det är ok att stegra hela tiden. Men om hästen i framtiden måste säljas har man självklart ansvar att tala om hur och vad hästen kan.

Jag vill lära Crow att stegra, samlat och balanserat, men än har jag inte kommit på något bra sätt att göra det, och bra hjälper som inte kan misstolkas, så jag låter bli.

Det verkar osannolikt att 13-åringar som vill vara häftiga lär in stegringar på ett bra sätt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rita-S
0

Jag känner lite som så att det är mer naturlig för hästen att stegra sig än att ha någon på ryggen om man skal se på det "naturliga" i det. En annan sak att jag själv inte ser någon anledning att lära min häst att göra det på kommando bara av den anledning. Jag håller inte på med särskilt mycket trickträning så jag lär nog inte bry mig med det.
Men om man vet vad man håller på med ser jag heller inget fel med att lära någon häst det heller.
Om det är så bra att en 13åring håller på med sådan är igjen en helt annan diskution. Det finns gott om jätteduktiga 13åringar, och det finns gott om dom som TROR dom är jätteduktiga. Sen är det presis likadan med alla åldersgrupper, vi behöver ju bara se på våran egen vuxna värld för att se hur många som innbiller sig va experter som inte kan ett ända dugg, och andra vägen om.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

niare
0

jag ser ofta detta med på bilddagboken ect men oftast med ryttare på, jag tycker inte det är så smart.

som dom gamla bönderna säger till oss här, varför lär nni hästarna hoppa, dom kommer bara hoppa över staketet då *S*

Lorita
0

Man kan ju låta bli att lära hästar att rygga och galoppera också Obestämd då många har problem att hästar ryggar ifrån saker och att dom sticker med ryttare.

Lär man hästen stegra så lär man den ju att göra det på komande, piaff är ju ganska onödigt det också. Varför lära hästen "takta"?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning