Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3226 ggr
velepa1986
0

hyresavtal

hej

Jag överväger att skriva ett hyreskontrakt för hyresgästerna. Hur lång uppsägningstid har ni?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Zaphix
0

En månad, lagomt tycker jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

en månad ja. men samtidigt kan det ju hända saker somg gör man kanske vill att de flyttar omedelbart.

niare
0

här omkring har vi 3 månader för att man ska ha chans att hitta nytt. men sen får man väll lägga till lite punkter som gör att man kan få åka ut mkt fortare

pluttanna
0

HUr lång uppsägningtid är ju upp till varje hyresvärd. Men det viktiga tycker jag är att båda parter har lika lång.

2 månader anser jag är lagom.

Vill man bli av med en hyresgäst så trir jag att även hyresgästen vill flytta så fort som möjligt. Då kan man ju gå i från avtalet och medela att hyra inte behöver erläggas för tiden efter flytt som fortfarande är inom uppsägningstiden.

fridak
0

jag kommer itne ihåg om vi har en eller två månaders uppsägningstid. flyttar man innan ska man betala kallhyran iaf.

HannaT
0

En månad!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Zadeira
0

Min förra medryttarhäst hade uppsägningtid på 2 månader!

Om vi flyttade honom innan den tiden var slut fick vi ändå betala för den tiden, samt ändå ta de fodringarna som redan stod på oss (i vårt fall fyra stycken).

Eftersom vi ville därifrån snabbast möjligt flyttade vi ändå. Visst blev det lite extra jobb och två onödiga stallhyror men det var absolut värt det då det var värdelöst att ha hästen där.

pluttanna
0

Det är just det uppsägningstid är till för. Att man inte helt plöttsligt från ena dagen till den andra kan sluta sköta hästen, betala för den, eller ta sina stalpass man har ansvaret för.

Upsägnigstid är ju för båda parter. Dels för hästägaren som skall ha tid på sig att hita annnan stallplatts om den blir utslängd.

Men oxå för stalägaren så att denna har tid att hitta en ny hyresgäst utan att bli stående med en tom box en tid utan hyresinkomst.

velepa1986
0

#8 precis, jag är lite orolig över en hyresgäst vi har nu, hört ryktesvägen att hon leter ny stallplats med ridhus. Hon kanske bara drar en dag, de vet man aldrig eftersom vi inte har kontrakt! Man vill ju hitta någon ny hyresgäst så fort som möjligt..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

pluttanna
0

Därför sk aman ha kontrakt.

Ett muntligt avtal är oxå bindande men svårare att bevisa.

I annat fall får man skicka räkning på det som inte betalas. MAn skriver även att räkningen går till kronofogden om den inte betalas.

Men o andra sidan måste verksamheten bedrivas vitt om detta skall gå vilken många stlägare inte gör i dag.

Caspianowner
0

Känner till stallar som hyresgästen har 1 månad uppsägningstid och att stallägaren har 3 månaders uppsägningstid.

Caspianowner
0

Vad är det för fel att en hästägare söker en ny stallplats för att kanske få det bättre.

Att försöka hålla 3 månaders uppsägningstider från hästägaren medför nog mer att fler undviker att våga stalla upp.

Jag själv hade häst i ett mer eller mindre stall där det saknades en del bekvämligheter som jag ville ha och var beredd på att betala för det. Nu visste stallägaren om att jag stod där hos henne tills ett stall med bekvämligheterna jag sökte kom att bli ledigt.

Har du nu svarta inkomster från dina hästägare tror jag du istället blir den som kan få större problem från en hästägare om du ställer alltför höga krav på dem. Skrivna avtal kan användas mot dig. Hästägare kan anmäla dina svarta inkomst av stallhyror.

pluttanna
0

#12 NU var det väl inte det hon var orolig öve rutan det att hästägaren skulle dra en vacker dag utan att bry sig om någon uppsägningstid.

pluttanna
0

#9 Vet du att hyresgäsen letar nytt ställe så skulle jag leta ny hyresgäst och sedan när jag hitat någon säga upp den nuvarande enligt era bestämmelser.

PÅ så sätt slipper du tom box om du ser till att den nya flytar in i samband med att den gammla flyttar ut.