Hemskt väder
-Jag blir galen på leriga,blöta täcken.
Eftersom vi byggt ny sadelkammare ska vi investera i täckes torkar, är det någon här som har erfarenhet av dem?
-Nu låter vi de blöta täckerna ligga kvär från intag till kvällsfodringen, sedan hänger vi upp dem i taket men i det tar ju två dagar innan det torkar så ibland får man ta fram tre par täcken till varje häst..
-Ni kan ju tänka er att det blir väldans massa täcken i taket för våra hästar..Suck..
-Hur gör ni?
Vi har knappt täcken på hästarna… När vi har, så hängs dom in över natten i pannrummet hos dom som bor vid stallet, torra och fina till nästa gång dom behövs ;o)

Vi har dragit snören inne i sadelkammaren uppe i taket. Eftersom vi har elementet på där hela tiden så blir det varmt och skönt. Men har det regnat snöat hela dagen så är dom ju dygnsura. Måste nog hänga i ca 2 dygn då. Men det räcker oftast med 2 täcken att byta med. Det finns ju sådana där krokar att köpa också. Några sådana har vi också och hänger upp täcken på.
Carola
Täckena torkar bäst när de ligger på hästen… Vi låter alltid täckena ligga kvar, den som tar av sitt får skylla sig själv om det inte är torrt på morgonen när hästen ska ha det.. Så funkar det i vårat stall

Oj! Stackars häst som får ha det blöta täcket på hela natten.
Carola

#3 Det har vi oxå gjort i nödfall men så har vi fått våt exem på gamlingen förra vintern så nu får de bara ha de blöta täckerna på ett par timmar extra.
Mvh Linda

Tänk vad skönt att mina hästar har päls och inte behöver täcken, är hästarna blöta eller jobbat hårt så på med ett flistäcke och hästarna torkar fort.

#6 samma med mina unghästar de får komma in och värma upp sig med ett täcke om de blir böta annars har de tjock varm päls.
-Men konstigt nog får mitt hbl sto aldrig någon vidare päls, likaså med knabstruppern, gamlingen på 30 år får täcke eftersom han är gammal och trött.
mvh Linda

Kiara hon har en kort men tät päls och kommer inte att behöva täcke. Ametist har inte heller han så lång päls där pälsen är vit dom svarta prickarna är lite längre så som det ska vara. Athena är stallets nalle med lång men ganska gles päls. Men ingen av dom behöver täcke 
Nu är min erfarenhet att hästarna sätter päls efter hur dom frös förra vintern. Den misshandlade B-ponnyn jag köpte han fick massor av päls där han var klippt året innan.

#8 Jo ofta är det lite för att man är själv bekväm att man klär sina hästar men annars skulle de bli så svettiga med långpäls när vi tränar, aldrig vara torra när vi ska rida osv.
-Men unghästarna klär jag i regel aldrig på föränn de är i full träning.
-Vet ju mina föräldrar hade aldrig täcken på våra hästar , möjligtvis en hästfilt med halm underst innan turridning.
mvh Linda

Det är faktiskt ganska skönt o slippa alla tecken är dom svettiga efter en rid tur så får dom ett fleecetäcke och gå in o äta krafft foder, eftersom dom är som små raggsockor så blir dom inte torra men det tar bort det värsta iaf…..
Min häst sätter faktiskt oxå päls efter väder hon har fällt fram till för några veckor sedan sen började hon o sätta päls igen när det blev lite kyligare, "men tro det eller ej" jag tycker inte att islandshästar ska ha tjockare tecken det räcker utmärkt med ett regn täcke när det är kyligare o dåligt väder efter en ridtur, men jag har faktiskt skaffat ett vinter täcke
men det är enbart för att hon går på lösdrift, och andvänds nog bara när det är riktigt kallt.
Jag har den filosofin att det är bättre att de står utan täcke ute när dom är riktigt svettiga än att sätta på ett täcke som sedan blir blött o då fryser dom mer, jag tycker det är bättre att dom får en tuss hö istället så äter dom sig varma.

#10 Är de mkt svettiga och kommer ut i minus grader kan det till och med vara farligt det är ingen häst gjord för (tillochmed de vilda hästarna utsätter sig då inte för att bli svettiga.)
-Men visst är det skönt att slippa täcken i onödan.
Mvh Linda

Sällan som jag har täcke på min islänning. Endast om han är väldigt blöt och vi tar in dom tidigare pga regn eller blötsnö. Då får han ett fleecetäcke ett tag för att torka. Men annars har han inget. Har ju så mycket päls nu. Men jag har vintertäcken åt honom isf om det skulle behövas. Han har samma storlek som min fjording. Sorro har samma storlek som Gobban. Sorro får täcken på sig när det regnar snöar eller blåser hårt. Fast han har lite mer päls än tex gobban. Men vill inte att han ska stå och spänna sig och få ont i ryggen tex.
Carola

Så skönt nu har vi instalerat värmen oxå, men räkningen från rörmokaren fick mig nästan att svimma nästan 7 papp..

#11 Självklart får hon ett täcke om det är kallt ute, men så länge det är pluss grader så klarar hon sig, men är hon inte riden så står hon utan.

#14 Okej det stog stå utan täcke när det är riktigt svettiga.
Kansske vi missförstod varanndra.
ha det gott mvh Linda

Ja, mina töser står oftast utan täcken. Klart fleecetäcket åker på någon natt när de varit väldigt blöta och det är kallt. Men fryser de inte så får de stå utan. Anser också att de sätter päls efter väderlek.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo, om man har islänning, shettis, fjording och kanske några fler. Men ett halvblod, varmblod etc sätter inte päls efter om det är vår, sommar, höst eller vinter. Men efter väderlek sätter väl ingen päls på?
Skulle vilja se den häst som det växer päls på ifall det börjar regna och sedan tappa den när det blir sol igen.
Skämt å sido.

gejsa, nu fick jag mig ett gott skratt. Ja, nej självklart menade jag inte så (hmm, vilket du visste).
Varmblodet jag har använder täcke oftare än små skitarna gör. Men som sagt var, hon får ju inte alls deras lurviga päls heller.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Kunde inte låta bli. Sorry! 

*ASG* Fullt okej. Tycker om folk med humor. Livet blir så mycket roligare då.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Visst blir det. Lite svårt bara att skämta med ord. Ibland kan folk få för sig att jag menar allvar. Att det låter hårt liksom. 

Tonen är rå men hjärtlig brukar det heta. Så är det på de forum där jag håller till. Tycker om den stilen.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Precis!
i ett av stallen som jag har häst står alla hästarna med täcke dygnet runt, alltid. Förutom min, jag har köpt till täckesbytestjänst för jag tycker faktiskt att det är på gränsen till djurplågeri att låta de där stackars hästarna stå med sina tunga,blöta och ibland tom. genomsura täcken dygnet runt. En del av hästarna blir inte ens ridna/borstade regelbundet så pälsen/huden får aldrig andas. Dessutom blir täckena så äckliga att hantera, fulla med bajs och lukatr kiss eftersom hästarna ligger ned o sover. Tillochmed minstigen i stallet, född -04 har ett tjockt vintertäcke dygnet runt. Är väldigt nöjd med stallet och ägarna annars, men just detta är lite svårt att acceptera.

Stackare, är det då så kallt i stallet att de måste ha täcken på sig så kan man väl ge dem ett tort täcke i alla fall. Men att använda vintertäcket inomhus, gör inte det att det blir svårt att hitta något att sätta på dem när det blir riktigt kallt utomhus då? Hmm, bara en fundering från någon som ibland slår på sina ett fleece täcke.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#8 När du skrev att ponnyn fick mer hår där han var klippt året innan blev jag att tänka på ett gammalt nordsvenskt travsto som jag pysslade med för många år sedan. Hon hade helt otroligt tjock och lång hårrem. Och den gamla farbrorn som hade henne sa att det berodde på att hon blev klippt en gång. Det hade jag totalt glömt bort.
Vad det gäller täcken, skulle helst slippa använda dem men när det snöar och/eller är kallt använder jag täcke eftersom jag märker att mitt sto blir stel när hon varit utan. Det bästa är att hänga in dem i pannrummet, nu har jag inte tillgång till ett sådant längre men jag har ett torkskåp som jag ställt i ett uthus (ej istallet) och även dyngsura täcken är torra på en timme ungefär.
Själv vill jag inte torka täcken i stallet eftersom det blir så mkt onödig fuktighet. Sen kan det inte vara så trevligt att låta hästarna stå med täckena på bara för att de ska torka.
mvh

#24# Det är verkligen djurplågeri att låta hästarna stå med samma täcke dygnet runt. Skulle jag aldrig tillåta eller ens göra med någon annan häst.