underlag med däck..
vi ha rjust lagt om underlaget på vår ridbana. och konstigt nog är grunden gjord av bildäck.. skumt va?
någon annan som känenr till detta underlag?
Det är inte gummi-spån eller gummi-flis?
De har jag sett nämligen, och ridit på, men känner inte till mkt om :p
Fast då är det inte grunden, utan själva materialet…

Låter som en intressant dränering… Kanske inte så miljövänlig dock?
en bekant av mig berätta dom strödde ut malna bildäck-gummi på ridbanan vinterstid. Underbart att rida på, mycket stötdämpande sa hon, själv har jag ingen erfarenhet :) Dock va ju det på toppen och inte underlag
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
det kan vara klurigt att hoppa på har jag hört… tänker på gummiflis och det borde väl vara samma sak? Ska tydligen kunna bli halt, men jag har ingen aning, bara vad jag hört!:o)
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig hur gummiflisen blir hal att hoppa på.
Den funkar däremot bra när det blir minus grader innan snön kommer…
Kan också tänk mig att gummiflis blir lite halt, i alla fall om det är blött. Har aldrig ridit på det, så jag vet ärligt talat inte, men jag kan tänka mig det :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tror gummiflis är förbjudet som underlag pga miljön

#8# Stämmer.
nej alltså inte flis. det är stora delar av däck. allt från typ hela däck som är uppskurna till bitar på ca 10*10 cm. detta ligger ca 50 cm tjockt, sedan på är det en filt som täcker allt, och sedan ovanpå detta är detsands eller vad man nu brukar ha.. sand-grus typ.. ska tydligen svikta en del när man rider på det?

Det låter verkligen inte miljövänligt! Men bra underlag kan det nog vara.
#9 säker att det bara är ni och flyinge som har det eller finns de fler material som är uppbyggda på samma vis där man oxå kan se hur de sviktar? ser ut exakt som de på dina bilder och är också uppbyggt av gummi i botten och nån fleeceblandning över. detta var tydligen väldigt exklusivt och bra, bästa underlaget påstår många.
Gummi blir inte halt när det blir blött, lite djupt men absolut inte tungt. Tycker det är skitbra att rida på, och olagligt är det inte heller ;)