blir hästen fet
blir hästen fet av Halm?
jag undrar hvor mange av dere har mokka i halm? er det lettere enn och mokka i spon?
jag la ut halm til mine is det regnet så jag tenkte at ok da legger jag det i den oppnelösningen så jag la inn mycke mot veggen på den ene siden och tenkte at de da hadde fri tilgang på halm når jag nu kom ut hadde de lavet bedd av det och 2 av dem lå der och så jätte fornöy ut
så i morgen moste jag mokke der sen jag mokkar vär dag, och jag har alldri mokka i halm.
er det mycke jobb?

äter dem väldigt mycket så ja visst kan dem bli feta.
är du rädd att dem ska äta mycket så använd vetehalm, korn och havrehalm äter många hästar med väldigt god aptit.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
det er vete halm jag har och de har nu tatt det utover gulvet i den oppne lösningen och legger seg på det reiner med at det var bettre och ligge på enn spon.
er det noen av dere som andvender halm i boksene i steden for spon eller annat?
de moste etter en stund bli lei av och ete det
Har ponnytravare som står på halm, vilket alltid håller dom sysselsatta. DOM blir INTE feta av att komplitera hö/hösilage med fri tillgång på halm, däremot så är dom fina i magen.
Med rätt motion är det inga problem om dom äter stråfoder fritt, det är kraftfodret och brist på motion som ger feta hästar, halmen är ett bortglömt kompliment/fodermedel då hästens tarmflora är gjord för att äta 22-23 timmar/dygn för att inte få störd tarmflora med den lilla magsäck hästen har. Mvh
Det är inte möiligt för någon häst att bli fet av halmen. Men vissa kan bli mycket gasiga i magen och se stora ut av det. Halmen har en viss liten mäng näring, men detta är omkapslat av något som kallast ketin. Detta kan liknast med cellulose, trävirke, det är vad jag vet ingen häst som har något i magen som spaltar ner detta, så dom kommer inte åt näringen som finns. Men mängden fiber gör att magen arbetar hårt för att forsöka smälta ner det, och detta kan öka gasproduktionen en hel del för en del hästar. Med andra ord kan dom bli rejält pruttiga och se stora ut runt magen då det är mycket gas i magen. Man måste se till att dom får nog med vätska så inte magen stannar upp och det då blir gaskolik av det.
Halm kan användas som nödfoder om man gasbehandlar halmen innan med amoniak-gas så ketinlagret spricker upp, då kommer djuren åt näringen. detta var något vi fick göra ett år i Norge på den gården jag prakticerade på under min utbildning innom lantbruket, då det var det vi kallar u-år i Norge, och på tok för lite hö för nötet för vintern. Inget jag skulle rekomendera för hästar, då deras mage fungerar annurlunda mot en ko så dom förmodligen inte skulle få nog med näring utav det till att dom kan må bra utav det.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
takk det går jätte bra med halm och det var inte så tråkig och mokka i halm heller så jag er nöyd och så er hästena