Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2179 ggr
Indylover
0

varför har man nosremmen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför har man den där idiotiska grejen?
Känns astaskigt mot hästen att bara spänna ihop munnen på den, herregud. Använder aldrig en sådan, skulle aldrig göra heller. Varför?

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Zaphix
0

När jag rider med bett använder jag en remontnosgrimma för att stabilisera bettet i munnen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

tycker det är snyggt att ha den, spänner den dock inte hårt så den fyller ingen funktion.

may-britt
0

den fungerer vell for och  holde bettet på  plass i  munnen och  stoppe hesten och  gå  och gapa.

Peppe
0

TS: Hur kan du vara så anti när du inte ens vet VARFÖr man har den eller HUR den fungerar? Obestämd

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

JenD
0

#0 Fattar inte poängen med tråden… Finns väl dom (jag tex) som använder den inte till att "spänna ihop munnen på hästen" Nosgrimmor finns av en anledning och det finns med flera olika funktioner och fungerar olika på alla hästar.. Enbart provocerande tycker jag Obestämd

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Tusen
0

Egentligen finns det få grejer som man måste ha på hästen. En väl inriden häst ska man kunna rida utan både sadel och träns och den ska göra som du säger ändå. Tyvär är inte alla hästar så väl inridna (av olika orsaker) så ibland behöver man ta till hjälpmedel. Nosgimman är ett hjälpmedel och i vissa fall (t.ex inom travet) en säkerhetsutrustning. Man skall aldrig förkasta eller ha övertro på någon utrustning. Allt ska användas försiktigt och som tillfälligt hjälpmedel. Ibland kanske man inte kan/får (av olika orsaker) släppa sin hjälputrustning. Då får man göra det bästa av situationen och hantera hästen varsamt utifrån den utrustning man använder.

Salish
0

Tycker att det är onödigt, hästen kan ju inte säga till om man tar för hårt i tyglarna om man har remmar som stänger igen käften.

Peppe
0

#7 du känner om hästen går emot även om munnen är ihopdragen, hästen tappar ju hela ryggen och allt då ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Salish
0

Tycker ändå inte om det. Hästen måste ju ändå få lite frihet. Dessutom är det snyggare utan. Hästen liksom "försvinner" med en massa remmar och hästen ser så ynklig och hjälplös ut när den är helt ihopsnörad.

CelsiusT
0

Håller med #6, ett bra och sakligt inlägg.

Jag tycker presonligen inte det är snyggt och använder själv ingen nosrem alls (gillar så lite som möjligt när det kommer till remmar i hästens ansikte). Men dels kan man tycka det är snyggt och dels kan man vara i behov av det. Det jag tycker är viktigt är att man har kunskap om den utrustning man sätter på hästen och att man har en anledning till det och sedan använder utrustningen därefter (även om anledningen bara är estetiskt, men då ska man också ställa in utrustningen därefter).

Medarbetare på westernridning.ifokus