Min skadade lilla travhäst (bilder)
Står igen pga hon snubblar på ett framben och vi gick omkull i söndags, skadade sig lite med små sår trodde vi först, men på tisdagen så gick hon inte stadigt på mjukt underlag och ögonlocket började svullna upp… Onsdag morgon ringer stallägaren till hästägaren och säger att det är jätte svullet… Min hästägare har pratat med vetrinär, får se om den ska få komma ut även och tappa det om det nu är blod eller var över ögat…
Två nya täcken som skulle manikängas (ja, hon är min barbie-docka :P), pilla på sår, stallskötsel och promenad.
Vad jag tänker när jag ser bilderna är att hon inte står bra med bakbenen, står stelt, lite inåtvinklat och böjer inte ordentligt i någon led liksom… Jag får lite ichias-känsla utav ställningen på hennes bak och bakben. Vi funderade även tidigare på om det kunde vara någon nerv som låg i klämm som gör att hon skulle ha ont i den regionen…
Jag vill in ifrån min tråkiga sjukhage
Pålla får snäll vänta medans jag tar sidobild
Såret har fått massor av spån i sig
Manekäng nya HW Amigo 200g täcket
Är som att gå ut med en 600kg hund :p
Kommentar motages gärna, men var medveten om att hon i stort sett varit skadad under ett års tid och vi är medvetna om att hullet är långt ifrån perfekt, vi jobbar på det.

Fin hon var! Tråkigt att hon skadat sig, hoppas hon blir bra snart!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Tackar så mkt :) Fast hon är ingen vidare tjusig häst, ser ofast ut som en mkt stor ful, lurvig hund :p
Fin pålla du har.. Vad har hänt med henne? :(
Fick skapsår och jag tror att jag nog inte skrubbade ordentligt i själva såren, utan att det i såren kan ha tryckts in grus/skit som gjort att det blivit infekterat
eller så har hon fått någon alvarliga smäll när vi gick omkull och fått någon inre blödning vilket har runnit ner och lagt sig ovanför ögat…
Ägaren är ute och klämmer nu på kvällen för att avgöra om vetrinären ska få komma ut imorgon, sitter och väntar på att hon ska ringa och säga hur hon tycker att det ser ut…

Fin häst! =)
Tråkigt att det blev som det blev =/
Fin häst!! :) Hur gammal är hon? Hoppas hon blir bra snart!! :)
För er som orkar lyssna :p
Hennes matte provade att kyla ner ögat nu på kvällen och då försvann ungefär hälften utav svullnaden. Skönt att det är något som rinner undan och inte har lagt sig där! Får se om det kommer tillbaka till imorgon eller hur det ser ut då…
Hon är 16år.

låter inte trevligt att gå omkull med hästen, har sluppit sånt tack och lov…
men hur sjutton lyckas hon skrapa ögat? =)
Hon snubblade på höger fram, det vek sig inunderhenne och huvudet dök ner. Antinge så dök huvudet så pass djupt att hon skrapade upp det emot marken, eller så fick hon upp hoven (med brodd) och skrapade upp såren.
Jag skulle gissa på att hon fick upp hoven över ansiktet, skrapade upp och sedan välte över till vänster, för det slutade upp med att vi båda låg på vänster sida och hade hon lättat av höger hoven och krafsat sig i ansiktet på högersidan med den så är det ju inte så underligt om vi sedan faller till vänster…
För såren runt ögat sitter på höger sida, och eftersom den aldrig kom emot marken mer än rakt ner mellan frambenen så borde det nog vara hoven… Även med tanke på hur djupt det övre såret är…
Haha, orkar folk värkligen läsa mina funderingar över sån här skit :p

Ser ut att vara en snäll och trevlig dam du har! =) Japp jag orkar iaf läsa, är lika dan själv på att skriva ;-) Hoppas hästen blir bra snart!
trist när de skadar sig…funderade det du skrev om inåtvinklad.. kan du förklara vad du menade.. jag fattade inte riktigt!
Har hon varit i travträning?
Fin häst! Synd att hon är skadad :(
Gick det bra för dig då Snuttan när ni gick omkull??
Wanilj, vad jag tänker på är att hon liksom har kutat in ryggen /baken inunder sig så att benen är inåtvinklade in under kroppen, var nog inte så bra ordval där. För hon ser ju inte ut att böja så mkt i lederna i benet sedan… Utan står lite, kobent tror jag det heter när benen formar sig inåt på mitten och sedan utåt..? Hon har liksom inte hela underbenet neråt ifrån hasen ihop, utan jag upplever det som om de öppnar sig utåt…
Hon har varit på travet och tävlat tills hon var 9år, alltså rätt många år… Har haft en hel del skador även på travet och en hel del fel har kommit med där ifrån (snedheter bla).
Murre_uddiz, gick bra för mig, men mina byxor blev skitig och repiga :p
Ok, vad tur i oturen då ;P
#13 då förstår jag vad du menar! inte helt ovanligt att de ställer under sig på det sättet.. samt att de är typ "utåttåade", dock inte från kotan och ner! inget negativt för löphästarna då de måste bredda för att få plats… kika nästa gång du ser trav hur de breddar och går långt utanför med sina bakben… Lite balettdansös gång:o) Om hon gått så länge på trav så blir det mkt spänningar etc… Så din känsla att ngt inte står rätt till är säker korrekt… Palpera rygg, länd, kors samt ut på sidorna och noga runt höftbensknölarna. Sätt tummarna under knölen och låt fingrarna arbeta utåt åt var sitt håll på ovansidan… Kniper hon med svansen etc… Många travare blir också snubbliga etc… Se om hon reagerar, om hon känns stum, varm eller kall etc… lita på dina händer och henne….. Se till att du har värme i dina händer innan samt tycker du det är svårt och du märker en reaktion så blunda och kocentrera dig på din känsel… Obs! Inte direkt för kommer du på en öm punkt kanske du får ett litet nyp i rumpan!:o)
Nu ger jag lite tips och så utan att du bett om det men jag hoppas att det inte gör ngt!
Jag tar gärna emot tips! Allt bra att lära sig mer!
Kan kort berätta hur de senaste året sett ut: överviktig under vintern, började gå ojämnt under våren och fick sedan en spark och VB fick en överkota och vi ställde av henne helt efter att ha ridit henne försiktigt. När kotan inte gick ner som den skulle riktigt och hon inte blev helt bra ordentligt så att vi började sätta igång henne under våren så tog vi henne till kliniken och de konstaterade halt på tre ben, inflammation i de tre benen och stor risk för fång. Det hela kom ifrån övervikten och felbelastnignen som blev så kraftig när hon stod och lastade av det skadade bakbenet.
Vilade vår-sommar och sattes igång under början på hösten, sattes igång under ca 8veckor och vi började lägga in galoppfattningar. Gick SUPER under igångsättningen, takten, lösgjordhet, allt helt gratis pga av frisk häst, jätte skillnad emot tidigare!
Men sedan så hamnar hon i kläm i hagen igen och från en dag till en annan kan hon inte gå rakt, takten sitter inte i någon gångart, möjligtvis är skritten närmast ren och det är bara inte bra. Kiropraktiorn får komma ut och rätta till flertal snedheter.
Kort vila och igångsättning igen. Är den igångsättningen vi håller på med nu, men har nu fått problem med att vi fått fel esilage-lass och hon har fallit ur ur det fina hullet och därför tappat de lilla muskler hon hade börjat sätta, har ju absolut inget hull kring manke och rygg nu och hö-buken ifrån förra sommaren sitter forfaranade kvar.
Men, några veckor in under den här igångsättningen, som inte varit lika ren som den förra, så har hon blivit lite sämre igen, började helt plötsligt bli mindre rak i ryggen och sadeln passade inte och benen ville inte lägre stretcha lika bra. Vi började trycka runt mera på henne och hittade flertal rejält spända muskler och tror att hon halkat till i leran och blivit sned igen eftersom hon inte har några muskler att stödja upp med… Men vi har tränat lättare två veckors tid för att se om det skulle rätta ut sig och det har gett efter till det bättre med mkt masserande, tryckande, stretchande och annat… Dock är det inte helt bra, men ryggen har kommit upp och hon har släppt efter ordentligt i musklerna. Kiropraktorn är på väg för att rätta till snedheten.
Och så gick vi nu omkull i föra veckan när vi var ute och travade lite och har fått massa fula små sår…
Och det här är bara sista året grovt :p Hästen har sedan tidigare tre ledskador, har hältor ifrån travet, varit sned under mkt långa tider, gör underligt cirkel-mönster med ena frambenet som tyder på något mer fel osv osv… Hon är desutom en riktig ucshlig liten krake med tanke på att hon får otroligt lätt skav, svamp och annat… Är massor med duttande med damen för att hon ska vara hel, frågan är om hon håller som ridhäst eller inte just nu, det är lite tveksamt…
Hon var skadad större delen av tiden som travhäst med :p Sprang därför inte så många lopp och var sned på olika vis när hon sedan skrotades ifrån travet och ägaren trodde först att hon bara var lite vinglig och dan för att hon inte hade ridmuskler, så hon red länge på de snedheterna och felen…
Är iallafall vila igen för damen…
Jag tycker inte jag sett henne stå så förrut, utan att hon har varit rörligare i lederna bak och faktiskt kommit ihop med raka bakben bakifrån och har böjd i både hovled, kotan och hasen, nu är de rätt raka och enda anledningen att bakbenen är så långt inunder kroppen ändå är för att hon rullat in dem i höften eller baken någonstans…
#16 jag håller med om att det ser ut som att hon kryper under sig… har hon haft så mkt skador så är det ju inte konstigt att hon blir spänd, sned och dan lilla hästen.. jättebra att kiropraktorn kommer ut igen! har ägaren kollat benen på henne igen efter att hon fastnade? hälta på fler än ett ben ger som du säger en vinglig häst som har svårt med takt etc.. backar brukar också vara mkt svårt för dem.. jag skulle kanske själv ta in henne på klinik igen, för att vara på den säkra sidan, innan jag återgick till alternativa behandlingar.. men det kanske redan är gjort?:o)
berätta hur det går!!!
Hon går bra på hårt underlag nu efter att vi gick omkull, men på mjukt underlag så går hon bara inte stafigt ser det ut som. Kan inte sätta fingret riktigt på vad jag tyckte det var som inte var bra, men takten var fortfarande ren. Hennes ägare hade en teori om vad felet på mjukt underlag var, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var…
Vad vi även funderar på är om hon fått upphakningar i höger frambenet, eftersom det benet inte alltid kommer med, hon snubblar en del på det.
Ägaren har bara pratat med vetrinären på telefon och den tyckte att hon skulle avvakta lite med både ögat och benen (tror det var distriktsvetrinären).
Var en ET ute i tisdags som behandlade en annan häst och tittade på henne när hon gick på mjukt underlag. ET:en sa att hon kunde ha trampat egenom ordentligt i kotorna eller hovleden.
Hon går ok i hårda backar, både upp och ner. Inte sett hur hon går i mjuka backar.
Jag har ledigt ifrån att åka ut två dagar nu, då åker ägaren ut, så får vi se om hon kommer fram till något nytt…
hoppas att det kommer att gå bra!
Lycka till!!:o)