Tips på aktivering av häst
Nu har min lilla pys äntligen kommit hem från ridskolan efter ett halvår. Det är jättehärligt att vara tillbaka i vardagen igen! Men mitt i alltihopa så kommer det ändå in ett problem.
Nu har han gått lektion 1-2 grr om dagen, varje dag utom söndagar då han gick på ponnyridning. När han kommer hem är han såklart van vid det hårda arbetet och behöver aktivering. Där kommer problemet.
Jag tar mig gärna tid med honom och tar ut honom, det vill jag ju, men jag vet inte hur jag ska göra för att få honom tillfredsställd i träningen som han är van vid. Jag kan inte köra honom pga utrustningen. Jag kan inte rida honom eftersom jag är för stor. Jag kan tömköra och gå promenader med honom, men det räcker inte. Tömköra är jag inte duktig på, sen tycker han att det är väldigt tråkigt också, och gå promander tycker han väl är kul, men han tycker ju såklart inte att det är minsta jobbigt att bara traska på rakt fram utan någon vikt att bära elr dra.
Hur ska jag göra? Ska jag låta bli och säga åt ägaren att skaffa någon som kan rida honom elr har ni något annat tips?
(visste inte riktigt i vilken grupp jag skulle välja, så ändra om ni vill)

kan ju börja med att löshoppa, "busa" med honom i en inhägnad och kanske lite NH :P
men det skulle nog vara bra om han fick någon som kan rida honom med.
#1 det gör jag redan, men han måste ju få jobba. han tycker ju inte det är så jobbigt.
ser ut som att det måste bli nån som kan rida honom, men frågan är hur ofta det kan bli. inte lätt att hitta till shettis, sen ska någon kunna hänga med ut osv också..
Min första tanke är ju NH. Vad jag strävar efter är ju att hästen blir mentalt stimulerad och uttröttad i hjärnan och inte bara kroppen. NH för mig är ju att aktivera hjärnan på hästen. Du skrev i #2 att han inte tycker det är så jobbigt, men då kanske ni ska göra svårare övningar?
Men ja, en ryttare hade ju kunnat underlätta om han är van att bli riden så mycket.
jag ville vell fått nogon til ocg rida han
Då kan ju jag göra en följfråga som jag funderat på :
Hundar behöver ju stimulera sin hjärna. de flesta raser iallafall. Om man släpper ut hundern att springa hur mkt den vill i en timma och bli helt slut, så räcker det med att den vilar nån timma så är den fit for fight igen. Om man istället tränar trick och liknande så den får använda huvudet blir den trött och kan vara det hela kvällen.
Är det likadant med hästar? självklart måste de röra på sig, men mitt 4 åriga fullblod har en väldans massa överskottsenergi som inte vill försvinna då hon verkligen har huur mkt energi som helst. Och har inga direkta stället där hon kan få springa ordentligt nu på vintern..
så, kan man stimulera hjärnan på hästar med och få en "tröttare" häst eller är det springa och jobba av sig i ridning som gäller? :)
#5, Se min kommentar i #2! Det är klart att du kan stimulera hjärnan och få en mycket lugnare häst. Du ger ju själv exempel på hundar, men tänk även på hur det är med dig själv. Iallafall jag blir rastlös om jag inte får använda hjärnan utan bara kroppen. Visst är det bra om hästen får springa av sig energi, men av egen erfarenhet har jag lärt mig att mental träning kan göra en häst mycket tröttare än om man bara fysisk tröttar ut den.
Jag blir lite småtokig när folk tror att hästen bara behöver springa av sig för att bli av med energi. För mig är det uppenbart att hästar är otroligt smarta djur som behöver mental stimulans.
#6 det var det jag tänkte ;) att det borde fungera likadant, även med hästar ! :)
agility kanske ? Vad är det för utrustning som saknas för att köra, selar säljs för strunt priser på olika annons sidor, är det en kärra kanske du kan låna en ? Nu på vintern kan man ju åka pulka efter om man har snö ;P

#6 synd du inte bor i närheten- du hade kunnat få komma hit och stimulera min ponny. :D