Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 2986 ggr
m'Lady C
0

Inridning vid 2?

Har kontakt emed en fransk ridlärare via internet. Och vi har pratat en del häst och han undrade hur ajg skulle göra med min unghäst o jag sa ju att nu i vinter ska jag försöiktigt påbörja inkörningen så han kan köras lättare pass till sommaren.

Svaret jag fick då var i princip, men herregud, kör in honom på en smäck o börja rid in till sommaren! Varför vänta? Det är lättare att passa på nu när han är ung och inte är så stor. men du får ju vänta på att hans psyke klarar av det så det är ju upp till hästen om han fixar det redan… I frankrike är hästarna inridna o säljklara när dom är två….

då kände jag att den franska ridkulturen skiljer sig väsentligt från min ridkultur. Men samtidigt började jag fundera. Visst hade det vart härligt o ha honom inriden redan nästa sommar men jag tycker det är förtidigt, mest med tanke på att han fortfarande växer. Han komemr j ubli stor.

Men sen är det ju alla unghästar som ska gå unghästschampionat, jag ahr vart på breeders i Falsterbo å där gör faktiskt treåringarna rätt så svåra program ändå… och då måste de ju ha vart inridna iaf under ett års tid….

Jag har ju inget intresse i att rida treårschampionat på en shirekorsning, utan är ute efter en allsidig och hållbar häst. Jag ahde tänkt börja lägga sadel o hänga litet försiktigt p åhonom nästa somamr men inte mer.

Har ni någon ltiteratur ni rekommenderar? Om just inridning av unghästar specifikt, och inte bara ett par sidor i någon bok. Jag ahde tänkt rida in enligt NH-principer eftersom det är de principerna jag använder i vanliga fall och så självklart sunt förnuft….

Vad säger ni om denna franske ridlärares idé? Nu vill jag se litet diskussion ^^

Struten
0

att dom ska va färdi inriidna vi 2 år lät lite grymmt i mina öron:|

Från mina händer till dina av monty roberts läste ja här nån dag sen o den handlsr typ om NH och inridning (typ join-up och sen när man ska sätta på sadelnoch tränset första gången mm.) tyckte den var inspirerande o lätt att läsa. skulle själv vela prova lit av de där om ja hafft häst^^

Struten
0

ojj läste just i ett annat inlägg att du redan har den bokenGenerad då har ja nog inga andra förslag på bra böcker just nuRäcka ut tungan

m'Lady C
0

*hihi*

Ingen fara, det är en bra bok, ska nog börja lusläsa den litet nogrannare.

Men som sagt, fädiginridna vid 2 är ltiet väl att ta i….

Emmelie
0

Ja, det tycker jag är att ta i en del, men sedan är det ju klart att det skiljer sig från person till person. Själv tycker jag att en bra ålder ligge rpå 3-4, av vad jag har hårt från andra och av vad jag har läst. Men sedan tar man hänsyn till hästen, hur pass utvecklad den är och storlek(utvecklingsstadie m.m.).. Jag tycker att man kan börja med det grundläggande tidigare som att vänja vid sadeln och tränset, det skadar ju inte att hästen är ordentligt van vid utrustningen innan själva uppsittningen sker.

/ Emmelie

MiaMaria
0

Jag tycker en lämplig ålder (självklart beroende på individ) att börja sadelvänja och sitta på dom är från 2,5 år och framåt. Men viktigt är allt förarbete, longera, kanske tömköra osv innan. När dom sen är insuttna och har gått i samtliga gångarter med ryttare så får dom vila och tänka o sen ridas lite till och mer med kommando innan 3-årstestet om man vill vara med där. Tycker inte hästarna ska tas för hårt på en gång men inte heller för sent, då har dom inte stärkt senor och ligament osv ordentligt meddans dom växer.

Musse gick sitt första löp som 2 år och 2 månader gammal, där kan vi snacka tidigt men då va ju de på galoppen i England. Anledningen till att galoppörer tas så tidigt är för att hjärta och lungor ska orka med, innan dom växt färdigt, den förklaringen fick jag när jag köpte Musse.

mazze
0

Enda hästarna som rids in så tidigt är väl galoppörer o quarter.

m'Lady C
0

ems,

fick bara en länk till ad libris hemsida….. vad heter boken?

Lorita
0

#0 Ja varför inte om man tänkt sälja hästen och få pengar för den snabbt. Annas ska jag behålla hästen så tycker jag den ska vara tre år fyllda innan man sitter på den och innan dess lägga en bra grund för inridning.

Det är som vissa gör skiljer sto och föl från varandra vid 5-6 månader då man vet att ett föl mår bra av att gå med sin mamma minst 9 månader, är man bara ute efter pengar så kan man skynda på. Vill man hästens bästa bör man ge den tid att mogna och utvecklas i sin takt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[slo]
0

Jag tycker inte om Monty Roberts…

Rida in vid två års ålder är jag också lite tveksam till… Hästen växer ju fortfarande i kroppen, en del ganska mycket.

lisette
0

#5 jag har fått känslan av att de rids in så tidigt för att det är mkt pengar i unghäst loppen.

1111
0

Jag orkade inte riktigt läsa allt nu.. Men upplever det lite grand som att ni inte ser skillnaden med att bara rida in en häst och att faktiskt rida och träna en häst. Att rida in behöver inte innebära mer än att hästen är insutten…

/V

[slo]
0

#12 precis, men det stod aldrig (så jag såg det) vad det innebar, så jag antog att det innebar börja träna seriöst. Då tycker jag det är för tidigt. Men att vänja vid sadel, tyngd på ryggen och hjälper tycker jag inte är någon fara.

Lorita
0

För mig innebär rida in en häst att utbilda den, jag tycker att man inte kan stoppa med att bara sätta en ryttare på ryggen och sen är det bra med det, hästen ska ju gå att rida också. Hela remont tiden är inridning.

Jag har en två och ett halvtåring i stallet och skulle inte dröm om att sätta ryttare på ryggen på honom. Det är ju nu som han ska brädda sig och bli kraftig nog att orka bära en ryttare, han kan nog klassas som ridponny i typen. Man ser på rygglinjen att han är inte färdig för att bära ryttare. Mentalt är han mer än färdig så det blir att köra honom fram till att han minst fyllt tre år. Varför snabba på, framför allt då jag ska ha hästen själv i många år och då vill jag ha den hållbar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

NinaToy
0

Finns väll något skäl till att hästen ska ridas in när den är 3 år? Red en gång in en 6 årig ponny, han visste vad allting handlade om och var så jäkla odräglig. Nu är han hur fin som helst. :)

1111
0

#15 På halvblodens tre-årstest så brukar man visa dem ridna i alla gångarter. Därför brukar man normalt sett börja sitta på dem efter sommaren när de är 2 och under hösten utbilda dem för att sedan ge dem vintervila och så repetera lite under våren lagom till att de ska visas.

Man kan välja att inte visa sin häst riden, men det finns flera fördelar med det, framförallt ur försäljningssynpunkt.

m'Lady C
0

Det blir som planerat, kör ain och hålla på med det tills han är 2½ och sednabörja inridningen så smått, longera kan man ju göra med sadel långt innan dess….. ^^

Loa-bg
0

Jag började rida in min unghäst vid tre års ålder, på sommaren. Det är så mkt annat man kan göra innan man bara rider. Longera hästen med sadel och träns, prova alla sorters benskydd, lindor osv. Åka iväg med hästsläp till en träning och bara gå runt och titta, det tar jättemkt på hästens kraft bara det för den spänner sig så mkt och undrar vart den kommit, ut och led hästen i skogen, tömkör, träna hästen att gå lydigt och lyssna på rösten, pröva att få hästen att gå i vattenpölar, på pressening och allt möjligt annat. Jag gjorde allt detta med min häst och hon är lugn inför det mesta nu. Men sen är det förstås olika från häst till häst :)

emsems
0

#8. boken heter Unghästar : uppväxt, hantering, inridning och träningsfysiologi

men du kommer till den om du klickar på länken. alltså du kommer till att köpa boken på adlibris. superbra bok tycker jag. om hur du ska träna från föl till 5 år.

där står en sak som stämmer lite med det du skrev, att dom rider in hästar ridigt.. det står typ något sånt här: "i vissa ländar börjar man rida in hästar redan vid 2års ålder, vilket gör att dom kan tävla tidigare, men å andra sidan har dom en medelålder på ca 8 år.."

Marylojs
0

Det är rent vansinne, det som sker inom vissa grenar av hästsporten. Inom westernridningen tar man hästarna väldigt tidigt, och som vanligt handlar det om pengar, pengar och pengar.

kessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Annika heter jag, och enda sättet att nå dig över internet verkade vara här. Jag har en stor ardennerkille som är halvsyskon med din Harry. Alex var den sista uppödningen efter Janni som Sune (tidigare ägare) tog. Det vore roligt att få se bilder på din häst osv. :)

Alex är nu 3, och om du vill ha lite tips och tankar kring inkörning/ridning av kallblod så tror jag att jag kan bidra med det då jag haft några kallblodiga hästar under årens lopp. 

Skicka gärna ett mail. baramin@mail.com   /Annika

lisette
0

OOOOOOOOOOOOOOJ jisses vad likt det var harry… vad sjukt!!!

lisette
0

om du går in på LinaN så är det samam person som m'Lady C. hon har nog någon bild där tror jag. sen finns det diverse bilder på forumet om du söker. har några själv där hemma jag kan visa.

bebbe
0

Hej Kessa, det är jag som äger Janni, hon går här och myser på gamla dar

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

harry

lisette
0

en bild till

NinaToy
0

#25# HAHA SÖT! :D

LinaN
0

Kessa, vad har alex för färg på vintern?

Harry ser ut som en kopp med dåligt blandad oboy just nu…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

pleasing
0

Ja, att lägga på sadel och tränsa kan man göra redan vid 1,5 års ålder. det gäller att dom känner sig trygga med det redan från början och inte gå gör fort fram. Jag tycker att du ska börja träna med sadeln och hänga lite försiktigt på honom vid 2.5 år. Men ha alltid hjälp av några andra som kan kasta upp, hålla i hästen och en som ståroch håller imot