Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2411 ggr
Mandysan
0

Basiblock!?

Tycker ni att det är värt att köpa? Är lite orolig för att min häst inte kommer få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler… Men kan man ha en sån i spiltan eller? Finns de inga mindre än 20 kg? Jag har för mej att kiara har basiblockFlört Man kan inte ni som har de berätta?

//Amanda

[slo]
0

Jag har för mig att jag läste nånstans att det var mest lur, men jag ska låta det vara osagt ;)

Kiara
0

Mineralerna är inget lur (vad jag vet) men jag tror inte ett smack på vad alla örter skulle kunna åstadkomma.

Mina äter av det och i vettig mängd, nu när det var nytt så vräkte dom i sig. Jag tycker att just mineraler i hink är bekvämt då jag inte ger mina något kraftfoder alls. Får jag tag på hink för sommar bete så får dom ha sådan också, så får dom själva välja. Det blir inte dyrare i alla fall och är fruktansvärt bekvämt. Jag använder basen inte super eftersom jag inte tror på örterna och det är enda skillnadenFundersamoch 200:-Penga mun.

http://www.basiblock.com/

Rökkvadis
0

Det andvänds en del av islandsfolk just för sommar exem vissa säger att det har hjälpt många hästar o dom ska ha fritillgång… ibörjan går det åt mycket tills dom får sitt behov till godo sett… jag tror på örter o alger  vissa hästar som har haft ont i magen av olika anledningar har blivit bättre av örter o det är alldrig något som skadar….likaså med alger det andvänds oxå till exem hästar..

Jag har haft en exemhäst som har gravt exem o jag provade ett preparat som är väldigt dyrt men består av olika delar som salvor o bla ett hopkok av örter vitlök frukt ättika mm… han har alldrig mått så bra som när han fick det… det förbättrar imunförsvaret… så jag tror att basiblock är värt att testa….

Kiara
0

#3 Jag har tre hästar som mår bra, blanka, friska, glad och är pigga att rida, men dom har lovat lite flummigt att hästarna inte behöver avmaskasFundersamjag tror att jag ska ta ett träck prov till våren (vilket jag tänkt ändå) men just örterna är lite flummiga i basiblock, men vad vet jag.

Det tilltalar mig att hästarna själv kan reglera mineral intaget och dom äter lite olika beroende på hur fin halmen är och vilken rundbal hö vi har (ändå är alla balar från samma åker).

Det som är lustigt det är att det inte bara är en häst som äter mer utan då äter alla hästar mer och det ser jag som ett tecken på att dom själva kan reglera mineral intaget. Dom har just nu varsin hink i boxarna så jag ser hur mycket varje häst äter.

Eve
0

Intressant, jag hade ingen ingen aning om att detta fanns.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Faxlin
0

Inte jag heller. Var köper man dessa?

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Okej! Tror att jag ska försöka köpa en liten hink men inga verkar sälja dom över internet.Fundersam Det hade verkligen varit toppen om det hade lindrat sommarexem då hästen ifråga har det.

Mvh Amanda

gejsa
0

Men jag vet ju ett bra medel som är bra mot eksem!! Har du inte sett att jag skrivit det? Har ju själv en islänning med eksem. Han behöver inte täcke.

Mandysan
0

Just de!Generad Men hur mycket tar hon för de medlet?

gejsa
0

Det är ju billigt. Man späder ut det med vatten. 2 flaskor räckte åt mig över hela sommaren. En flaska kostade om jag minns rätt 250 kr. Står inte priserna på islänningsidan? Har ju inte köpt något på länge. Köpte en hel dunk på 5 L förut.

Rökkvadis
0

Dom behöver även hjälp innefrån o tror jag mycket på örter o alger just basiblock andvänds utav islands människor just för exem…sedan måste man självklart andvända sig av myggmedel nånting som är kanon är switch pour on… i samband med vanligt mygg medel….

gejsa
0

Men det här medlet är både billigt, hjälper mot eksem, tar bort klådan avsevärt mycket i jämförelse med aloe vera och allt som en har prövat. Hjälper även mot mygg och knott.

Hade ju en inackordering som hade grava eksem när hästen kom på sommaren. Efter att bara använt detta medel så blev ju hästen som förbytt på ca 2 månader.

Grannen har ju många isisar. Dom hade aldrig sett en isis med så mycket eksem.Dom tyckte att hästen skulle avlivas pga detta. Men såg sedan hur bra medlet var. Hästen såg ut som om den hade blivit misshandlad. Massor av sår i ansiktet, under magen, svansen osv.

Ja, jag rekomenderar det verkligen.

Rökkvadis
0

Ja! det är säkert bra men jag tror väldigt mycket på att dom måste få hjälp innefrån eftersom dom inte kan få cortison pga fång risken så provade jag ökozon o  veterinären fick faktiskt ändra uppfattning,  han trodde alldrig att nå dyligt skulle fungera….

Men sån är jag jag tror på kombination av läkemedel o alternativa medel…. o även en kombination av veterinärer o equieterapi….

Jag kan bara rekomendera vad jag tror på o vad som har fungerat för mig, sen får alla ta slutsattsen vad som kommer o fungera för deras häst……

gejsa
0

Visst kommer eksem innifrån. Men dom som redan fått eksem kan aldrig bli av med det. Då är det bra med en billig salva som lindrar väldigt bra.

Ökozon kostar ju skjortan. Inte många som har råd med det. Inte blir dom bra heller. Det lindrar ju också bara. Man får ju fortsätta nästa sommar igen med detta. Glad

Rökkvadis
0

Näh dom blir alldrig bra så är det! men har jag valt o ha en exem häst så får jag vara beredd o betala… har provat allt möjligt o om jag räknar på vad jag har kostat på i olika preparat så är jag uppe i dom pengarna lätt o ökozonet räcker mer än en säsong….

Kombination av salvor o fodertillsatts…….men sen kan det säkert räcka med mildare preparat om hästen bara är lite känslig…. min har såna grava exem, att det hjälper inget annat det är bara o plocka fram plånboken, men det gör jag för hans skull jag får väl strunta i o köpa märkes jeans så är det o ha häst…..

Endast det bäst o dyrasteFörvånad… he he i viss månFlört

gejsa
0

Min köpte jag ju som 6 månaders föl. Då hade han inte eksem. Hade nog inte köpt honom om han hade det då. Men som jag skrev förut. Grava eksem hjälper det också mot salvan. Kolla hon på buke hennes häst har också grava eksem. Som jag berättade omför dig förut. Hon hade också prövat det mesta som fanns att köpa för eksemhästar. Hon blev ju överlycklig när hon hade prövat i ca 3 v. Hon började ju sälja detta på islänningsvm:et t o m. Så entuiastisk blev hon.

Mandysan
0

Jag funderar över medel…
Men han är van vid att äta havre över sommaren men jag vet inte riktigt om jag vågar ge honom de…Fundersam Utan jag funderar på om han verkligen kommer behöva det. Och jag har nästan samma problem om jag skulle köpa basiblock för jag ska ha honom i juli. Sen ska vi ev. göra upp om pris och dyl. Men under den tiden så tvekar jag på att dom har råd att fortsätta med basiblock! Så då får han ju stå utan dom ämnena och få några andra mineraler. Och det är ju en sak man ska fortsätta med om man har börjat!