Önskar köpa - sadel
Har långsamt börjat leta ny sadel åt ena hästen.
Det jag främst letar efter är en Bates(Caprilli), 17´ brun, med utbytbar bomvidd. Hoppsadel
MEN även annan av intresse, hästen är lång, rakryggad. Har just nu en Lemetex flatseat, men bommen börjar bli aningen trång.. Ser helst att det går att ändra bomvidden själv.
Betalar ev. frakt
Hör av er, det mesta av intresse!
er det inte bettre och få en sadel provar til och komma så du får rett sadel til din häst

Det är just därför jag letar efter en Bates i första hand - eftersom jag vet att den ligger som en smäck, har nämligen en sådan, dressyr, till min andra häst.
Sedan ser jag inget problem med att köpa en sadel - prova den - och sedan om den inte passar sälja den vidare.
"Sadelutprovarna" här i trakten är inte sådana som kommer med ett lass med sadlar att prova, utan de bara kollar så den befintliga sadeln ligger bra, eller kommer med förslag.
å ok lykke til
#2 Men bara för att det är samma märke betyder inte det att sadeln ser exat lika dan ut. Det är inte som när man går och köper sig ett par jeans av en modell att alla jeansen av samma modell är lika dana. Dom kan ju vara olika stoppade och olika vinklar m.m.
Men låter bra om du köper en sadel, provar själv å ser så den ligger hyfsat (om du har kunskap till det) och sedan tar ut en sadelutprovare som kollar den. Passar den inte så sälj den och köp en ny.
Lycka till
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 Självklart behöver de inte vara likadana. Men är sadel rak o utan defekter, stötar är chansen riktigt stor att den passar. De äldre modellerna är permanent stoppade o de nya försedda med Cair system, och utbytbara bomjärn. Sedan att jag tycker Bates sadlar är klart skönast att sitta i gör valet väldigt enkelt, spec. när jag provat ett flertal o de ligger bra på alla våra hästarna :)
Just nu har jag faktiskt hittat en Wintec.. Är absolut inget fan av syntetsadlar, men vi får se..
Efter att ha haft väldiga problem med sadelköp till min andra häst - det tog oss 2 år, med hjälp av 3 olika sadelprovare, att hitta en som låg relativt bra. Så har jag gått ett par kurser, så jag ska ha ett litet hum om hur sadeln ska ligga - lika bra det, rätt som det är passar inte längre sadeln som en gång låg super vilket kan vara lätt att missa om man inte tänker på det..
Tack =)