Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 4523 ggr
lisette
0

öm i hovarna vid snö?

har någon märkt av att era hästar blir ömma i hovarna eller ledern när det är snö?

min ponny verkar hel konstig just nu. jag vet inte om han går stappligt eller om det är pga styltor/snön osv.

kände över hans ben/hovar igår och han reagerade inte när jag tryckte i sulorna.

stallgången är för liten för att testa att gå i. han hinner knappt börja gå förrän han måste stanna igen. ;)

ivarjefall. jag funderade på om snön som packas i hovarna gör att han får tryck i fötterna, om lederna kan påverkas eller liknande.

någon som kan ha idé?

hovböld kanske?

bebbe
0

Hur många av benen går han illa på ? kan det vara fång?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Moalinn
0

Min systers häst är svullen på höger bakben om man står mot hästens huvud. Jag skulle hjälpa min kompis som har Nora (hästen) som halvfoder häst att kolla om broddarna och snösulorna och allt satt bra. men när jag skulle försöka få upp höger framhov så vägrade hon. Hon lyfte ist höger bakben och jag tänkte inte på att hon kunde ha ont ellern något. Förutom att jag tyckte att jag såg att hon haltade på väen från hagen. Men jag gick till vänster framhov och kollade där och det gick bra. Sen gick jag runt igen och såg att hon inte stod på höger bakben. kännde på benet men tyckte inte att hon var varm. men det är ju jag det :P
Vi våade ju inte rida henne så vi gick tillbaka med henne till hagen och hon haltade då med. Och det tog tid för henne att komma upp till balen som står lite längre bort.
Tycker synd om henne.

Men vad kan det bero på? Den hårda backen? Snön? Ja.. eller hon kanske trampade i något hål som hon inte såg ?
Vad tror ni?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

lisette
0

#1 jag vet inte. kan ju inte kolla det eftersom det blir styltor direkt ute i snön. han är bara allmänt seg och trött. men annars ser det ut att vara frambenen.

fång nu?

Cilla89a
0

jag har aldrig varit med om att någon häst blivit öm i hovar eller ben p.g.a snön, aldrig hört talas om det heller faktiskt.
visst kan det vara så att han går försiktigare i snön och därav ser stel ut.  

låter inte som det skulle vara p.g.a snön eftersom du säger att han är seg och trött också.
fång är ju möjligt även vintertid, fång handlar ju igentligen om
mag-, tarmstörning.
är han varm i ben, hovar, ökad puls? har du tempat?

eftersom du säger att han är seg och trött och desstutom går stappligt, skulle jag nog ta på allvar.

#2 är hästen svullen och halt, skulle jag gissa på vrickning, inte helt ovanligt nu när det är snö och halt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AnnaBrandell
0

är han inte varm i hovar eller ben så ta ett blodprov, kolla muskelvärdena…

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Zabbio
0

#4 Fång kan komma nu. Känner en shettis som just blev avlvad pga fång (äldre och har haft det innan).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kaka1234567
0

Du kan ju prova med sulot.Inte sådana vanliga utan någon slaks siligon man sprutar in som täcker hela hoven på undersidan

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Cilla89a
0

#6 ja? jag skrev ju det ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

WinterPrince
0

Hur ser hagen ut? framförallt vid grinden. Är det upptrampat sen tidigare och det nu har frusit på så finns det många "berg och dalar" att trampa illa på. Är han lika öm när ni går ut från stallet på morgonen?

Tänkte på förra vintern hade vi väldigt upptrampat och hästarna var lite ömfotade på väg in till stallet.

lisette
0

#4 torr och sval om ben/hovar. har inte tempat honom, får kanske gå ut och göra det lite senare. men det är väl bäst att göra det på morgonen va?

#9 den är ju ganska upptrampad och hård under snön. jag höll på att trilla på en bula imorse.

nej, inte lika öm på morgonen som på kvällen.

ska ta ut honom på landsvägen senare idag så får jag se hur  han rör sig. det har ju tinat en del på vägarna.

Birke
0

#7 Hur funkar det? Hur lossnar det sen? Glömde ju säga till om snösulor så Anja får styltor direkt ><

Zadeira
0

#0, Vi har en häst på jobb som är väldigt rädd och försiktig när det är halt och snöigt ute, och emellanåt spänner hon sig så att hon ser halt ut när hon går. Men om din pålle även är trött och hänging är det ju ett tecken på att det kan vara något annat som spökar.

#11, hur menar du med "hur lossnar det den?", jag tolkar det som att hon menar hela sulor, som man sprutar in silikon under. Det har vi två hästar på jobb som har pga ömma fötter.

kaka1234567
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja de fixar hovslagaren lätt men vet inte riktigt hur men de går bra.De är bra nu på de snöiga dagarna.Jag tror att han inte äns behöver beodar nåfot mer men vet i te riktigt.Men konsistänsen losnar lätt så hovis virtt vad han gör.

T har de för att han är rätt så öm ifram då hans tidigare hovis tog bort för mtcyket .Men han va ganska känslig redan då.Han skulle kunna klara sig utan dem men ridskilan vill inte riskera en häst som står i en mån igen

Suger på att förklara så här har ni en bild.

_Mvh kaka
_

Birke
0

#12 jaha, trodde det var ngt man kladdadde på undersidan, så att det stelnade och fungerade som snösulor.

kaka1234567
0

Jo de är presis så de är.Men när ma tar bort de så är de stelt så de är lätt att få bort de =)

_Mvh kaka
_

Birke
0

#15 Men va bra! Vart kan det köpas, och vad kostar det?

kaka1234567
0

jag vet inte de då de är inte min häst(ridskole häst jag är endast skötare).

Men man kan ju fråga hovslagaren då de vet/har sådant.Så fråga din hovis .men har hört att sådana kostar ganska bra.

_Mvh kaka
_

Birke
0

#17 Oki

Peppe
0

#14-#15 man sprutar i silikon OCH lägger dit en fast sula över, så det blir som en sula med extra fyllning under som verkar stötdämpande. hovslagaren gör det och det är inget du kan ta bort själv då den fasta sulan spikas fast under skon… ville bara förtydlige lite =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kaka1234567
0

#19.Tck.Men när jag ena att de går att at bort då trode jag att hon fråga om de går.Pch då menar jag att självklart att hovslagaren kan de Hihi dålig på att förklara Skäms

_Mvh kaka
_

lisette
0

kan berätta att han går betydligt bättre nu. ska se imorgon när det är ljust hur det ser ut.

bebbe
0

DEt var ju skönt att höraGlad Fömodligen har han bara "borrat" sig.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst