sko häst? svårt?
Är det svårt att sko en häst?
Vad måste man igentligen lära sig, kan man gå som lärling hos en hovslagare och lära sig på det sättet eller måste man gå någon typ av kurs/utbildning?

det är mycket man ska tänka på när man skor en häst, det är inte bara att dra av en sko, och slå på en ny.
visst, man skulle väl säkert kunna gå som lärling hos en utbildad hovslagare om man bara vill kunna sko sina egna hästar, men vill man ha hovslagare som yrke får man se till att utbilda sig på skola.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 okey :)
Funderar på att lära mig sko egna hästarna ;)
Jo jag vet, har vart med vid många skoningar och hållt hästar bl.a eller bara vart med å kollat å gett dem sakerna han ber om XD
Men har mött några elaka hovslagare så därför funderar jag på att kanska sko själv :(
Men jag har hört att det är väldigt viktigt att det blir rakt osv….sen har vi varit med om hovslagare som fått hästen att stå helt fel :S men den hovslagaren vi har nu är toppen :-D
Han brukar även ha med sig praktikanter….som är mkt rädda för att göra fel ;P
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Du kan gå som lärling med hovslagare för eget bruk, så att säga. Men det krävs en hel del. Du ska kunna få till rätt hovvinkel, veta vad som är rätt hovvinkel för vilken häst, kunna åtgärda problem osv… Minsta snedverkade hov kan ställa till stora bekymmer.
Sen ska man aldrig glömma att det är ett extremt tungt arbete! Nu har jag visserligen rätt dålig rygg, men för min del räcker det att plocka av skorna på en häst för att jag ska bli rejält trött.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3 hehe jo ska jag sko ska ju hovslagaren stå med mig och kolla exakt vad jag gör så det inte blir fel eller så :P
Jo han som brukar sko hästen jag rider nu är bra, men han har så många egna hästar att sko att det kan ta tid innan han hinner med mig :P
Du kan gå som lärling ett tag och behovslagaren säga vad du ska tänka på hos dina egna hästar. Sen är det väldigt bra om hovslagaren fortsätter komma några gånger då och då och jkollar så att du inte börjat göra fel. Det är ju lätt att man börjar raspa lite snett, sen blir man hemmablind och till slut ser det inte alls bra ut.
Jag verkar de hästar som är barfota själv, men har hovslagare som kollar till dem när han skor de andra. (just nu är bara Solon barfota). Slår på tappskor och rätar ut skorna själv också, Crow har en tendens att ibland trampa på framskon så att den böjer ut sig på ena sidan, då måste den av, slås rätt och sättas fast igen. Tycker att det svåraste är att rikta skorna så att de passar, själva verkningen är ganska lätt på en häst som inte har några speciella egenheter att ta hänsyn till. (som hovslagre måste man ju kunna rätta till även sånt, men till sina egna hästar behövs ju inga kunskaper om tex sjukskoning eller hur man fixar olika felaktiga vinklar, såvida ens häst inte har någon avvikelse då :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Framförallt tycker jag att varje hästägare bör lära sig slå på tappskor själv! Det är något jag verkligen vill lära mig, ifall det skulle hända och man har otur med hovis ett par dagar.
Anders Eriksson har kurs i "tappskokompetens"
först måste du gå som lärling i några veckor för att sedan kunna söka in på en kurs som dock kostar ganska mkt om du ska bli hovslagare, det handlar ju mkt om riktningen på hovarna och det är ganska komplicerat att rätta till saker som vi inte ser genom att bara kolla på hovarna, man får lära sig mkt om hästen anatomi och hur hoven är uppbygd så tycker inte det är något man ska ge sig på utan utbildning kan bli så mkt fel, däremot finns som sagt tappsko kurs men då handlar det bara om att slå på en tappsko vlket kan vara nyttigt att ha.
#2 På kvinnersta kunde man gå en kurs för o lära sig slå på tappskor. Synd att du inte gick den.
#7 Eller så lär man sig plocka av skorna. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#11 haha ja det har jag redan fått gjort ett antal gånger :D
så det kan jag ;P
Å jag vill inte lära mig slå på tapskor utan att kunna sko ordentligt :D

Min hovslagare berättade nyligen att det kommer en ny regel som säger att alla som inte har gått på hovslagarskolan blir förbjudna att kalla sig hovslagare. De får kalla sig hovvårdare eller nåt annat lämpligt, men att kalla sig hovslagare fast man inte är officiellt utbildad blir straffbart. (Hur fattade jag inte.) Jag tycker att det är bra, så länge alla följer det, vill säga.
Att gå som lärling hos en hovslagare är jättebra - om hovslagaren är duktig på sitt jobb och duktig på att lära ut! 
Tappskokompetens är helt suveränt att ha! Sen jag lärde mig sko och verka behöver jag inte längre vara orolig över tappskor dagen innan en tävling och såna saker. Det är väldigt befriande!

Men man ska ha i minnet att genomsnittslängden på en hovslagares karriär bara är 4-5 år!
(Folk som tänker "jag ska bli hovis och tjäna massor med pengar" och sen klappar deras kroppar ihop för att det är så tungt.) Det finns förstås några som har hållit på i över 10 år och ytterligare några som har hållit på i 20+ år. Men det är inte ett jobb som man kan räkna med att kunna ha på heltid till pensionen, det är väldigt få förunnat.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#13 Och framför allt är det inget lyxliv man lever på den lönen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jag har faktist haft min hovslagare i 10 år och min mamma hade han innan i över 20 år nu e han 65 och still going strong :P men de sliter verkligen på en

#14 Det beror på vem man frågar! Många hovslagare tar ett visst antal skoningar vitt och resten svart varje vecka, vilket ger en förnämlig summa oskattade pengar i plånboken. När jag tänker efter så är det bara 1 hovslagare av de jag har anlitat som har levt "som en bonde", men resten har haft rätt tätt med pengar i madrassen… 
www.stuteriprecious.se
#16 Jaså? Det är det då ingen av de jag haft som har… Men de har jag alltid fått faktura av (och alla andra jag känner till som haft dem) så där har allt vart vitt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#17 Vet du hur många hästar de skor per dag eller vecka? Min nuvarande skor ofta 15-18 hästar per dag (ja, det är mycket!) och tar runt 1000-1500:- per styck. (Vitt eller svart vet jag inte och lägger mig inte i, han tar betalt kontant ibland och på faktura om man ber om det.) Samt att han jobbar mycket med hästar som är skadade eller har problem, vilket ju såklart blir dyrare för ägaren. Så att han lever gott förvånar mig inte alls.
www.stuteriprecious.se
#18 Oj, nej det förstår jag då! Hur hinner han?
De jag har haft har skott som mest fem hästar per dag, för att spara på sig. Och då handlar det om 500-800 kr för arbetet (utrustning och reseersättning tillkommer ju då) och alltid faktura, fanns aldrig någon chans att betala i handen. Den billigare hade för övrigt bara hovslageriet som "sidan av" jobb, och skodde ju betydligt färre hästar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#19 Han är grymt snabb. (Skicklig utan att vara slarvig.) Jag kan ju inte svära på att det alltid är över 10 hästar per dag, men är han i ett stall med många hästar som ska skos så hinner han ju många på kort tid eftersom han slipper åka någonstans emellan. Jag har fattat det som att han ofta är i stall med fler än 1 häst som ska skos per gång och sånt underlättar ju tidsmässigt.
www.stuteriprecious.se
#20 Jo, då underlättar det ju absolut! :) Mina hovslagare hade väl som mest tre hästar i vårat stall i alla fall, och ofta var det ganska utspritt under en dag och en hel del restid.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
om det bara är för att slå på en tappsko kan du ju be din hovslagare du har nu visa dej, det är inte svårt alls men som sagt man kan förstöra ryggen om man skor mkt känner själv av att jag får ont i ryggen ibland iaf när jag rycker skorna (och jag är ändå bara 14) men det är bra att kunna det själv! underlättar en heldel