Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3396 ggr
[vamir]
0

Säkerhetsstigbyglar?

Hur säkra är egentligen säkerhetsstigbyglar (syftar på dom med gummiring)?
Jag menar, kanten som ringen ska över om foten skulle fastna är rätt hög, och man måste nog ha en väldigt speciell vinkel på foten för att liksom "få av den", om ni inte själva ringen går sönder då iofs…

Birke
0

Det finns ju definitivt säkrare altarnativ, men sen hur pass säker den är vet jag inte. Använder själv sånna då och då. Det känns som om snodden inte lossnar särskillt lätt, och man kan kanske fastna endå? Vet inte egentligen haha ;)

[vamir]
0

#1 Nej, jag får knappt loss snodden med fingarna… Tror inte att dom är spec. säker, men ändå så använder jag dem ;)

Birke
0

#2 Samma här, men det känns bättre att ha dom än helgjutna.

Salish
0

Finns ju andra sortes säkerhetsstigbyglar.

[vamir]
0

#4 Oftast tokdyra, som "hobby-ryttare" lägger jag dom pengarna på nödvändigare saker, men visst, säkerheten först, heter det ju :)

Tusen
0

Nog är dessa säkrare än helgjutna i alla fall. Dessutom lossar oftast läderbiten först eller t.o.m. går sönder. Fastnar man är ju dessutom gummibandet elastiskt. Enda ev olycka som jag hört talas om med dessa stigbyglar är risken att två ryttare med samma stigbyglar som rider tätt ihop, kan fastna i varandras stigbyglar. De finns de som säger att det har hänt. Jag är själv tveksam att det skulle kunna hända vid normal ridning.

Zabbio
0

Jag gillar dem inte, upplever att de snabbt viker si´g och får en jobbig vinkel som får mina fötter att göra ont..

Själv rider jag med typ ''islandsstigbyglar' som har en böj som ska hindra att man fastnar. Och så är jag noga att inte låte foten vara för långt in, och att inte ramla av :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[vamir]
0

#7 Sånna hade  jag till min ponny förr, men jag upplevde det som att foten trillade ur stigbygeln hela tiden, och att man aldrig fick nå bra grepp :P

Birke
0

#8 Jag "glider ur" sånna.

Salish
0

Finns det inga såna stigbyglar där den delen längst ner kan vridas fram och tillbaka?

may-britt
0

jag har inte ridet med sånne på  et år men har kjöpt nu sen jag har fastnad för  och ble dratt lite etter.

så  nu  er jag så  dum at når hästen finner på  noe så hva gjör jag jo jag slipper begge stigbygler.

after tenker jag hva jag har inte bena i  stigbyglen gjör dette vär enda gang

[vamir]
0

#10 Jo, det finns det. Har även kikat på dom, för dom ger bättre position i fötter/ben enligt Malin Baryard (*stavning*), men dom var också dyra… :/

Alex
0

#2 Självklart är det svårt att få av dem bara med händerna, det är ju lite meningen. Annars skulle ju snoddarna lossna bara du kommer emot dem med fötterna i stigbyglarna. Ramlar du av och fastnar är det hela din kroppstyngd som pressas mot snoddarna, och då lossnar de. Flört

Själv är jag dock inget fan av dem, för fötterna hamnar fel på något sätt. Har själv islandsstigbyglar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[vamir]
0

#13 Man borde ju ändå kunna "plocka" av dem på något sätt… Känns som att de bara funkar om stigbygeln skulle hamna uppochner så tyngden kommer där…

fridak
0

man behöver ju inte rida med snodden på de stigbyglarna heller;)

Elinormaggan
0

Jag har såna ….Dom är sköna inte som de andra jag hade innan dess….De var helt Konstiga foten var helt sne osv :S

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[vamir]
0

#15 Shit, vad smart ! :D det har jag aldrig tänkt på :P

Rafflan
0

Jag använde snodd och tycker dom är bra jämför med helgjutna, jag har använda islandshäst stigbygel men gillade snodden bättre.

Jag vet om 2 som ramlat av och då hade snodden lossnat.

Det jag tänker, om man fastnar med snodd bode man ju kunna göra det med islandshäst stigbygel också, för om man fasntar vid snoden blir det hela kroppvikten och då släpper den på en gång.

kudden
0

jag red medsådana när jag var liten och åkte av massor och snodden lossnade vid behov alla gånger utom en. Mitt i vintern och snodden frös. Jag var väl 7 år och vägde ungefär ingenting visserligen… slutade på sjukhus:P

WinterPrince
0

Sånna här hade vi när vi red på ridskolan

missLilja
0

vi har tåskydd Matrix som börjes o hööks säljer, funkar skit bra.

enkla att få på o sköna att ha fötterna i.

Zaphix
0

Har alltid ridit med australiensiska säkerhetsstigbyglar för ut, såna med böj på ena sidan. Aldrig fastnat med såna, peppar peppar.. Men nu har jag såna där böjliga pga knäna, är mer rädd att fastna i dom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

may-britt
0

jag kjöpte et par stigbygler på hööks som hele siden och  foten vipper ut av viss man rullar av och  fastnar de var dyre typ 900kr men det er jo  vert det viss han går av så  man inte henger fast

hvordan fungerer det der tåvarmere?

Alex
0

#14 Varför ska man plocka av dem? Ju mer man plockar av dem och sträcker ut dem, desto sämre blir de ju resårmässigt och risken att de lossnar utan att de ska blir ju större.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

fridak
0

#24 men behöver de finnas på plats då? :) vad händer om man rider utan snodden?

[vamir]
0

#24 Men vad gör det att dom lossnar då ? ;)

Rafflan
0

#26 det e lite svårare att rida utan snodden, vet ej varför men snodden lossnade en gång för min kompis och hon blev trött på det för hon tyckte det var svårt att ha foten ordentlige i stigbygeln utan snod så vi fick byta häst så jag fick den jobba stigbygeln, jag tyckte inte det var så jobbigt, men det e väl olika från person till person ;)

[vamir]
0

#27 Okej ;)

Alex
0

Ja, jag personligen gillar ju att ha nån form av stöd på sidorna av fötterna också när jag rider… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport