Problem med Röta!
Globen har jätte mycket röta.. de blir som små kanaler som sen tränger sej in.. är fullt i alla sömhål.. förra gången han blev skodd så tog ja snösulor.(öppning i mitten). o nu under varje sula så hade de blivit massor av röta som vill tränga sej in, men gick o skära bort de mesta.. Hovslagarn har nått medel som stoppar de lite.. men de är väldigt mycket varje gång iaf.. Har ni nån som har röta?.. eller vet ni hur man ska gröa för att förbettra för att han inte ska få så mycket?? han skos var 6 vecka nu för att hålla koll så att de inte sprids långt upp..
är det samma som kallast bärrandsröta?
Om så är fallet står det tips på en sida:
**Hästen skall verkas ofta, och iakttagas största noggrannhet vid hovvård.
Rensa upp dagligen och spola rent med jodopax.
Är det stora hålrum rekommenderas att plasta dessa. Innan denna plastning tamponerar man ett par dagar med jodopax först.
**
Från http://user.tninet.se/~seu245f/Hovrota.html
Vet dock inte hur korrekt detta är, jag skulle kollat det tipset med hovis/vet
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
det sto med att : Bärrandsröta kan vara mycket svårt att bli av med. Och man skall alltid låta hovslagaren se över och åtgärda det.

vet inte om de är samma som bärrandsröta.. ja rensar o så..men går inte o komma åt överallt.. men ja duschar fötterna me jodopax.. ja får nog verka ofta o hålla rent o koll på de.. tack för svar.. /sandra
Kan inte så mycket om röta, men jag tycker att din häst var riktigt söt :)

ok =) tack så mycket:) lite o väldigt tjock e han=) hihi…
*fniss* Varje gong jag ser tråden läster jag "problem med Rita" direkt 

#6 skrattar =)

Bärrandsröta beror (om jag förstått det rätt) på en jordbakterie som tyvärr sprids rätt friskt över Sverige just nu. :-( Det sätt som Rita.S beskriver är det sätt som vi bekämpar det med iaf. Och Virkon. Mangis råkade ut för det när hon blev av med dojjorna och då diskade jag ur alla spår med Virkon varje dag. Nu är det mycket mindre, men Erland får fortfarande ta en del när han verkar.

tjejen som äger roger sa ngt om att äppelcidervinäger, tror det var äppelcidervinäger, skulle vara bra, bättre än många medel. har själv ingen aning om det stämmer…
det är ju så surt att det gjör det när som omöiligt för rötasvampen/infektionen att uthärda området, i stället för att forsöka döda svampen så vissa svamsporrar överlever och är härdat, så gjör man området "ej passande" med att gjöra det för surt så det värkar logisk

Klorin är inte helt fel att tvätta hoven med om man har bärandsrötta och sen så torra hagar som möjligt så klart.

okey, tack för alla svar.. om de inte blir bra te nästa gång han komemr o skor så får han nog gå utan skor så ja får rent under hela hoven.. får hoppas att de går bort nån gång.

#12 får hoppas på en torr sommar, tyvärr är det med bärandsröta som med mugg att är jorden smittad är risken stor för återfall.

Jag hade svamp i hovarna på mitt russ när jag köpte henne, de sa att det var som bärrandsröta och jag fick spruta på virkon s på hennes hovar + att jag skulle ta en hård borste på hovarna och borsta i dem innan jag sprutade. Detta gjorde jag 2ggr/dag i 3 månader och det har aldrig dykt upp igen. Detta berodde på leriga hagar sade hovslagarn! Det kan vara värt ett försök kanske?