en fundering
brago bäddar ju med sitt hö - börjar bli lite löjligt att slänga så mycket som jag gör varje dag. tänkte köpa mig en höpåse. men kan han inte fastna i den med? tänkte på snöret man hänger upp den i. han är ju inte större än 108, så den kan inte hänga allt för högt upp. hur hög är själva påsen? ngn som vet?
hönät vill jag inte ha efter han fastnade…

Spika fast en halv tunna och lägg höet i det i stället.

han drar ju ut höet.
jag tyckte Gejsa hadde ett bra förslag där :)
höpåser hänger ju inte så lågt att det gör nåt, alternativet är våal blant annat att spika upp en ordentlig högallerkrubba, den tror jag han skulle få jobba lite att hänga upp sig i? eller kanske sprida ut litegrann halm innan ni gjer hö? Kanske han vill ha nåt halmkjänsla att ligga på?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Om det ligger i en tunna kan han inte dra ut höet. Har du hö eller hösilage nu? Tänkte på att det var mindre chans att fastna. Om du tex strör ut höet i tunnan så är det ju inte i bitar.

Köp en slags "höpåse" man har i transporter, där det är en liten running som hästen kan sticka in mulen i… :P

jag har en tunna som han får höet i nu, en sån murarhink ni vet… men där drar han bara ut höet. borde ju vara likadant med en annan tunna? har hö…
#3 kan tänka mig att det är känslan av att ligga på ngt annat än torven han vill åt, men jag har ju inte möjlighet att ha halm, tyvärr… han har itne gjort så innan när jag hade hönät heller utan det är först nu som han börjat med detta.
#5 ja en sån höpåse hade jag tänkt mig, men vet du ungefär hur hög den är?? måste ju hänga relativt låg så han får tag i maten..

Du får sätta upp en höhäck i boxen…
Hadde du spån hela tiden innan? va med att sprida litegrann spån på toppen?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

http://www.hooks.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?pf_id=SE-710152&Forssep=&dept_id=SE-121
här är en hö påsen iaf xD

försök hänga den såpass högt att han bara kommer åt hålet där höet sticker ut men itne öppningen på "påsen" där man stoppar i höet. då borde han ju inte kunna komma åt snörena som man fäster påsen i eftersom de är i överkanten, där du stoppar i höet.

#6# En murarhink är ju liten. Men jag menade en tunna i plast. Du vet sådana där blå. Brukar oftast var blå. Som du skär av på mitten. sätter den mot väggen och spikar fast den så han inte kan välta den. Då kan han def inte få upp höet.
Jag tror ju inte att en höpåse skulle hjälpa bättre än en tunna. Drar han ut höet ur tunnan och sprider runt lär han göra det samma med påsen..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#7 har funderat på det med, men hur högt hänger man en sådan? har ju inga boxgaller heller, så det kan bli lite problematiskt.
#8 torv har jag haft hela tiden…
#10 får nog skaffa mig en och prova.
#11 de är inte speciellt små, den rymmer väl lätt 50 liter vatten. men jag förstod vad du menade… varför skulle han inte få upp höet ändå? han kan ju lyfta upp det med munnen o slänga ut det i boxen.. *smarte hästen*
#12 fattar inte varför det funkade med hönät bara….
#13 Aha, visste inte att det har funkat med hönät. Det är inte så att han kan välta ut hinken då? För har han vält ur den är det nog inga problem att sprida ut höet sen..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tror inte att han står och tar en tuss i taget och släpper ner det i boxen. Han har väl vält hinken bara och då blir det ju mycket hö i boxen.

hur djup ska jag göra tunnan då?

Svårt att säga eftersom din häst är så liten. Det måste du kolla själv hur långt ner han når bl a.

Du kan bygga en hörn, mark krubba i ena hörnet och fylla med hö, det brukar vara svårt för dom att få ut höt om den är fast och i ett hörn.

ja det är ju relativt lätt för honom nu att få ut höet nu. lätt för honom att lägga hoven i och dra omkull hinken…
bra ideer gejsa o lorita, tack!