Varför gör hon så?
Har en medryttarhäst på 23 år.
När jag travar med henne på banan ökar hon, ökar ökar ökar! Och om hon faller in i galopp sparkar hon bakut och springer på en liten volt så jag är livrädd att hon ska gå omkull! Hon brukar inte göra så, och har aldrig gjort det.. vad är det för fel?
liebe kann manchmal sehr weh tun
Om hon inte brukar göra så, utan bara börjat med det nu skulle jag först och främst tippa på att hon har ont någonstans och försöker springa ifrån smärtan. Sitter du ner i traven?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Antingen har ju ont eller så kanske du lutar dig framåt eller nått sånt.. Kan ju hända att hon har spring i benen nu, men brukar hon inte göra så, så ska du nog kolla så hon inte har ont.
Du kanske spänner dig också eftersom du blir lite rädd när hon gör så. Det kan ju också vara ett alternativ…

Är det bara på ridbanan hon gör så?
Jag hade gissat på att hon har ont om hon inte har gjort så förut. En del försöker springa ifrån smärtan, eller genom att som du säger svänga runt på en liten volt och eventuellt bocka. Jag hade känt igenom henne, sett om hon regagerade vid ex tryck på ryggen eller länden, samt kollat upp det med en veterinär.
Det kan också vara så att hon känner att du spänner dig och regerar på det, kanske är det inget du är medveten om men be någon som är duktig att kolla på dig när du rider. Kanske ger du signaler som hon misstolkar, hästar är ju känsliga för så små hjälper som vi inte alls elltid vet att vi gör.
Eftersom att det är din medryttarhäst tycker jag att du ska prata med hästens ägare (om du nu inte redan har gjort det :P). Är det likadant när h*n rider hästen (om h*n nu gör det ^^)? Isf tror jag att det är för att hästen har ont, men om det bara är när du rider kan det vara att du på något sätt förändrat din ridning, eller som #5 säger, att du ger förvirrane signaler.
Hoppas att det löser sig! :)
Jag tycker som de andra skriver.
Att antingen så har hon ont om det är så när ägaren också rider eller så är det något litet fel på din ridning som de andra skriver att du kanske spänner dig eller så.
Hur ofta rids hon?
Kan det vara något med sadeln att den inte passar? :)
Det kan ju kanske vara så att om hon bockar pågrund av agressivitet så kanske det är så att det är bäst att sluta rida henne, hon är ju rätt så gammal. Men antagligen bockar hon på skoj som hästar brukar göra :)
Hoppas det går bra för dig! :)

#7 Åldern spelar vell ingen roll? Vid 23år så borde hästen fortfarande vara i fint skick, och kunnas ridas där efter.
#8 ja antagligen men utifall :) Jag menade inget illa! :)

#9 Oki :)
Tack för tips.
Ja, det är bara på ridbanan hon gör så.
Ägaren tippade också på att hon hade ont, men hon har inte hittat någonting och hon travar jättefint på vägen t.ex.
liebe kann manchmal sehr weh tun
#11 det var märkligt om hon bara gör det på ridbanan hmmm… :)
viss det er bare på ridebanen hun gjör så er det konstig viss hon hadde ont skulle hon gjöre så også på utritt.
men kolla hästen sadel och tenner och ben.
viss du inte finner noe fel på henn så tyker jag at du skal skritte 10 minutter lungt når du kjenner hon startar med och dra av med deg tar du henne tilbake lungt med och dra i utre tygle så hennes nakke böyer så så tar du tak i indre tygle och gjör det samme der når du kjenner hon saknar ned vär nöye med och slippe lite upp på tyglen altså gi eftergift.
når du rider i trav pass på så du sitter rett over hesten och rett deg upp som du blir lang
och så fort du föler at hon tar av så moste du väre rask med och ta henne tilbaka med och stramma utre tygle så hennes nakke er böyd utover och så innover si bra når hon saknar ned och travar lungt.
du moste med noen hästar gjöra dette 1000 ganer men det er viktig at du kan kontrolera hennes fart.
och det kan jo och vära at hon skal testa deg på banan sen noen hästar tycker det er tråkig och gå der så derfor jobb henne mycke volter serpentiner 8 overganger skritt trav osv så hon inte hinna tenka ut noko annat at gjöra enn hva du ber om.
men sjekk ut först om det er noe som er ont.
och viss hon inte saknar ned når du rider så der på tyglen så slipp inte för hon fattar hon moste gi seg och da snappt gi eftergift