Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1588 ggr
Indylover
0

Varför gör hon så?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en medryttarhäst på 23 år.
När jag travar med henne på banan ökar hon, ökar ökar ökar! Och om hon faller in i galopp sparkar hon bakut och springer på en liten volt så jag är livrädd att hon ska gå omkull! Hon brukar inte göra så, och har aldrig gjort det.. vad är det för fel?

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Alex
0

Om hon inte brukar göra så, utan bara börjat med det nu skulle jag först och främst tippa på att hon har ont någonstans och försöker springa ifrån smärtan. Sitter du ner i traven?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Julia-Sirocco
0

Antingen har ju ont eller så kanske du lutar dig framåt eller nått sånt.. Kan ju hända att hon har spring i benen nu, men brukar hon inte göra så, så ska du nog kolla så hon inte har ont.

Julia-Sirocco
0

Du kanske spänner dig också eftersom du blir lite rädd när hon gör så. Det kan ju också vara ett alternativ…

Birke
0

Är det bara på ridbanan hon gör så?

Zadeira
0

Jag hade gissat på att hon har ont om hon inte har gjort så förut. En del försöker springa ifrån smärtan, eller genom att som du säger svänga runt på en liten volt och eventuellt bocka. Jag hade känt igenom henne, sett om hon regagerade vid ex tryck på ryggen eller länden, samt kollat upp det med en veterinär.

Det kan också vara så att hon känner att du spänner dig och regerar på det, kanske är det inget du är medveten om men be någon som är duktig att kolla på dig när du rider. Kanske ger du signaler som hon misstolkar, hästar är ju känsliga för så små hjälper som vi inte alls elltid vet att vi gör.

Faidra
0

Eftersom att det är din medryttarhäst tycker jag att du ska prata med hästens ägare (om du nu inte redan har gjort det :P). Är det likadant när h*n rider hästen (om h*n nu gör det ^^)? Isf tror jag att det är för att hästen har ont, men om det bara är när du rider kan det vara att du på något sätt förändrat din ridning, eller som #5 säger, att du ger förvirrane signaler.

Hoppas att det löser sig! :)

Ruffsen
0

Jag tycker som de andra skriver.

Att antingen så har hon ont om det är så när ägaren också rider eller så är det något litet fel på din ridning som de andra skriver att du kanske spänner dig eller så.

Hur ofta rids hon?

Kan det vara något med sadeln att den inte passar? :)

Det kan ju kanske vara så att om hon bockar pågrund av agressivitet så kanske det är så att det är bäst att sluta rida henne, hon är ju rätt så gammal. Men antagligen bockar hon på skoj som hästar brukar göra :)

Hoppas det går bra för dig! :)

Birke
0

#7 Åldern spelar vell ingen roll? Vid 23år så borde hästen fortfarande vara i fint skick, och kunnas ridas där efter.

Ruffsen
0

#8 ja antagligen men utifall :) Jag menade inget illa! :)

Birke
0

#9 Oki :)

Indylover
0

Tack för tips.

Ja, det är bara på ridbanan hon gör så.

Ägaren tippade också på att hon hade ont, men hon har inte hittat någonting och hon travar jättefint på vägen t.ex.

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Ruffsen
0

#11 det var märkligt om hon bara gör det på ridbanan hmmm… :)

may-britt
0

viss det er bare på  ridebanen hun gjör så  er det konstig viss hon hadde ont skulle hon gjöre så også på utritt.

men kolla hästen sadel och  tenner och ben.

viss du  inte finner noe fel på  henn så  tyker jag at du  skal skritte 10 minutter lungt når du  kjenner hon startar med och  dra av med deg tar du  henne tilbake lungt med och dra i utre tygle så  hennes nakke böyer så  så  tar du  tak i  indre tygle och  gjör det samme der når du  kjenner hon saknar ned vär nöye med och slippe lite upp på  tyglen altså  gi  eftergift.

når du  rider i  trav pass på  så  du  sitter rett over hesten och rett deg upp som du  blir lang

och  så  fort du  föler at  hon tar av så  moste du väre rask med och ta henne tilbaka med och  stramma utre tygle så  hennes nakke er böyd utover och  så  innover si  bra når hon saknar ned och  travar lungt.

du  moste med noen hästar gjöra dette 1000 ganer men det er viktig at du  kan kontrolera hennes fart.

och  det kan jo  och  vära at  hon skal testa deg på  banan sen noen hästar tycker det er tråkig och gå  der så derfor jobb henne mycke volter serpentiner 8 overganger skritt trav osv så  hon inte hinna tenka ut noko annat at gjöra enn hva du  ber om.

men sjekk ut först om det er noe som er ont.

och  viss hon inte saknar ned når du rider så  der på  tyglen så  slipp inte för hon fattar hon moste gi  seg och da snappt gi  eftergift