åpenlösning
jag har en ny byggd åpenlösning for mine hästar nu har jag spon i der men sen det er kalt så moste jag finne noe anna.
hva kan jag ha?
jag kan inte ha halm tror jag sen jag har en häst som har lett for och få kolikk undrar stemmer det at jag inte kan ha halm da?
Nu har ju inte jag någon direkt erfarenhet av just kolikhästar..
Men halm och grovfoder att tugga på är väldigt bra för magen. Hästars magar är gjorda för att arbeta med någon mat hela tiden, har svårt att det skullwe vara annorlunda för en kolikhäst..i min logik borde det vara ännu viktigare att magen inte står tom och samlar syra om hästen har lätt för kolik..
MEN som sagt vet jag inte så mycket om kolikhästar :)
Varför inte spån när det är kallt?Har svårt att tänka mig något varmare annars, utom halm.
Om du är rädd att de fryser så är fri tillgång på grovfoder det viktigaste för att hålla värmen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
ja det er jo sant men tycker halm ser mere gossig ut for dem men har hört at halm inte var bra for kolikhästar men vet inte.
jag bruker spon nu men det går mycke spon inn och mycke ut jag mokkar vär annan dag, jag bare så i går da det var jätte kalt at skiten var frossen is
uss tenkte jag
noen sa jag kunne ha torv men er inte det veldig skiti viss det skulle regne och så?

enda nackdelen som man har med torv är att dne fryser när det är kallt. jag har inte många grader varmare i stallet än ute och torvet har frusit ihop till klumpar nu.
kan du inte köpa lösspån?
torv i lösdrift borde fungera, men det kan ju bli skitigt.
Torv blir väl inte lerigt. Men torv och spån är väl skitihopa egentligen?
Vi har halm och skitarna fryser ändå ;)
ok ja ha da er kansje spon det beste da.
kan prova och kjöe lös spon
vet dere noen som selger?

torv kan ju bli lerig. beror väl på hur lösdriften ser ut. det kan ju vara så att det regnar in precis i dörröppningen. men längst in lär det ju inte bli lerigt.
ja skitarna fryser, men i torven fryser allt som är lite fuktigt.. smidigt att mocka, men jobbigt när man ska strö nytt! =)
ja inte lett
jag undrar når noen snakker om fri tilganmg på grovfoder mener de da at de slenger ut en hö ball i haven så kan de ete til de inte orker mere???????
#7 Fri tillgång är att äta så mycket de vill, ja. Svarade i den andra tråden ;)
Hästars magar är gjorda för att aldrig stå tomma, syror m.m. ligger alltid där och fräter, finns då inget foder att fräta på så fräts det på magen i sig, enkelt uttryckt. Hos människor kommer syrorna bara till efter att vi ätit.
Men det måste inte vara just hö. Och ibland går det inte. Men man ska sikta på fri tillgång till grovfoder, anser iaf jag.
men blir de inte fete is da?
Bara om grovfodret har för högt näringsvärde i förhållande till vad hästen äter och behöver.
De kan bli lite bukiga, om man är van vid slimmade tävlingshästar med uppdragna flanker, men hälsosamt så. Uppdragna flanker är ju inte bra.
Är höt ''för bra'' så blanda ut med halm eller skaffa ''sämre'' hö så att de kan äta fritt av nånting. Om de måste äta mindre hö för att kunna äta fritt med halm utan att gå upp i vikt så lägg till lite extra mineraler i foderstaten, kan behöva lite extra protein också. (halm har ungefär hälften av energin som ett normalt hö, men inte alls mycket mineraler eller proteiner. Så de blir mindre tjocka av det men får inte heller i sig det de behöver för att hålla hälsan om de äter bara halm så det kan behöva kompletteras).
ok skal prova moste finna halm her först
Kolla hur det går med koliken först bara. Jag vet som sagt inte mycket om kolikhästar. Har svårt att tänka mig att det är något annat än extra viktigt för dem att äta regelbundet men jag vet som sagt inte säkert.
Du kan ju prova att ställa in det höet du har, det kan hända att de inte äter mer än de behöver heller. Det märker du. Ger du kraftfoder? I så fall kan du helt enkelt ersätta kraftfodret med hö.
ja har prova i dag tok inn min kollik häst vell hon har bare hatt kollik en gang så kan inte kalla henne en kolik häst men du hvet hva jag mener så la jag ut en ball til is de åt men de åt inte som jag trodde så de hadde vell fått nok sen det var masse hö igjen.
får prova med C ponnien i morgen och holde coll på henne.
nei mine hästar får inte kraft foder de får etter ridning lusern fodergjest och lite bett foder bare de dagene de rides ellers får de bare hö
Hästar som har lätt att få kolik (och alla hästar egentligen över huvud taget) ska ha fri tillgång på något att äta. Det behöver inte vara hö utan kan gärna vara halm, det är när magen är som som det blir "fel" så äter de halm är det jätte bra =)
Hakuna matata!
hej
ja jag har fått tak i halm och det ser ut til och gå bar jag starta veldig lungt så jag hadde koll på det.
halmen har noe tört grass inni den skal inte mycke men jag fant lite jag er en av dem som pillar och kollar för jag gir mine hästar noe och i dag da jag pilla på halmen fant jag noe törka gras inn i mollom halmen skal det väre så?
jag har inte tatt i elelr bruka halm noen gang förut så jeg vet knapt hvordan halm skal se ut.
jag var en av disse ryttere som bodde i byen och gikk til dressyr stallen och der gav vi annan mat til och med når jag var ferdig och mokka i dressyr stallen var jag inte skiti
kan inte si det samme nu.
derfor har jag inte värt i kontakt med nogo halm
för ut

Det är helt normalt med lite gräs i halmen. Det finns ju knappast ett helt ogräsfritt sädesfält och jag skulle bli mer misstänksam om det inte fanns torrt gräs i halmen.
ok da skulle det gå bra så har jag gitt lite mere halm i dag.
Eldfari tåler int luser det enda jag kan gi han lusern er viss jag blandar foderjest och bett forder i da går det bra men får han bare lusern så får han ont i maven och lös skit.
så jag gir han dynavent eller hva nå det heter kraft foder etter jag har ridet der er alle vitaminer och så eller så får han hö och halm.

Helfoder har sin fördel men om du vill hålla rätt balans bör du nog kolla kvoten på hö/-silage och komplettera med rena mineraler och vitaminer.
jep men nue er det så at alle de andre eter halm men inte Eldfari han trampar på det jag er sikker på at hadde eldfari värt et barn hadde han hoppa på det och skreket GI MEG MITT HÖ
min mann sier at eldfari er bortskjemt
nei da han har bare egene meninger och det er bra gummen er selvstendig 

Ja, men om du byter ut allt hö mot halm så är det för låga näringsvärden i halmen. Då behövs extra mineraler. Däremot komplement med halm (alltså att strö med det i bädden) är ju en helt annan sak, även om det ändå kan behöva kompleteras med mineraler, det beror på värdena höet/hösilaget har.
Ja, man ska ju helst ge lika mycket hö som tidigare + fri tilgång på halm (tex har vi halm i hagen och hö på natten, plus halm i boxen. En av våra hästar är lite för tjock för att tåla fri tillgång på rent hö så det är en bra lösnig för oss. Eventuellt att man byter ut lite av höet mot mycket halm.. men man får ju inte missa näring osv dsom de får genom höet också :)
20 NEI så gal er jag inte at jag tok vekk höet och ga halm
de får samme vekt hö som förut men de har inte fri tilgang sen da blir de for tjocke
så jag gir hö 3 ganger om dagen morgen middag kveld men la ut en del halm som de kan tygge på under natten sen de eter upp sitt hö och da er det greit och ha noko annat och tygge på.
nu er det inte så kalt men sen når det blir kyla igjen skal jag legge ut så de har fri tilgang på halm.
sen mine is inte får noko luser eller kraft foder annat når de er rid får de 2 kg kraft foder så trenger de och ha sine 7 kg i dögnet hö.
21 nei de får ca 7 kg hö och jag ville bruke halm for dem når kylan kommer sen de eter fort upp sitt hö och da trenger de tygge på noko
det var tanken med halm
och jag kommer til och ta inn noe halm i min åpenlösning for dem och ligge i typ i den ene siden så er det varmt och godt der.
Låter som en bra lösning :)