Solón hade kolik!? Orsak? Vad göra nu?
Vid halv tolv i nu i kväll ringde pappa..
"Jag är lite orolig för Solon..''
"Jaså? Vad då?" Inte så orolig, ha ringer ibland och vill försäkra sig om saker som jag själv vetinte är något. Inte för att han är överbeskyddande eller helt okunnig men för att vara på den säkra sidan helt enkelt och det är ju bra. Det lät som om det var nåt sånt.
"Ja, han äter inte.. och har inte bajsat.. och det första när vi kom in lade han sig och rullade..''
"H**** kolik!" Jag har ingen erfarenhet av kolik alls men så vitt jag vet var det en rätt klockren beskrivning? "Gå ut med honom, låt honom inte lägga sig, jag kommer!" Lite panikslagen och tänker på tarmvred och hela faderullan.. :3 Nåt minne från nån lektion i skolan och alla hästböcker jag läst när ag var yngre sade mig att det var så vi skulle agera..
Jag körde så klart ut så fort jag vågade på isgatorna, när jag kom fram stod Solon och åt lite. Pappa hade gått runt med honom ett tag och när han gick förbi en hötuss hade Solon velat äta, pappa lät honom eftersim det var ett bra tecken när han nyss matvägrat. Iaf så gick jag fram och lade örat mot hästmagen; helt tyst. Väntade.. fortfarande tyst.. så jag gick ochså några varv med honom på gårdspln och till slut bajsade han (ganska löst men inte rinnande) och magen började kurra. Gick lite till för säkerhets skull innan han fick gå in. Han gick rätt bort till höet och började äta så det känns som att faran är över.. Jag och pappa gick in och drack kaffe (eh..ja..), sen gick jag en sväng till med Solon inna jag körde hem, mage och aptit verkar normalt.
Var det verkligen kolik, och gjorde vi rätt?
Vad kan ha orsakat den?
Solon (2 årig islandshingst) får fri tillgång på grovfoder (hö och halm) och mycket utevistelse i stor hage med de andra två hästrna. I foderhinken finns 5 dl (torrvikt) lucernpellets som svällt upp ordentligt i riktigt med vatten. 1/2 dl soja, han blev invand långsamt och med noga koll på avföringen så att den var normal under hela tiden. 1/2 dl mineraler (sån där granulat/grusaktigt) och B-vitamin.
Vi tog ut hinken och har bestämt oss för att inte lägga i soja eller mineraler förräns vi vet mer om saken. Tror att jag ska sluta med sojan över huvudtaget, han fick den för att kunna sätta muskler och hade proteinbrist men han har ju kommit upp i normal hull nu så det är bara onödigt och onaturigt. Kan sojan eller mineralerna orsakat koliken? Tänker sandkolik på mineralerna och soja är ju koncentrerat. Men de säljer väl inte mineraler som kan ge kolik?!
Vi kom också överens om att lucern och B-vitamin måste vara ok, lucern är ju i princip grovfoder.
Usch.. man inser hur lite man vet när något händer och jag önskar jag hade lyssnat bättre på lektionerna.. men han verkar må bra nu.. Så nu gäller det bara att undvika att det händer igen.. vilken tur att pappa ändå håller koll på hästarna!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hörde att han inte borde ha fått äta hö under natten..skulle vi tagit bort det? Vi tog bort kraftfodret/lucernet.. han står ju på halmbädd så då hade han väl bara ätit halm istället..?

Låter ju som en lätt sväng av kolik. Kolik kan bero på så mkt olika att det är svårt att säga. Det kan vara gruskolik att han satt i sig något i hagen, gaskolik, vissa kan få kolik av väldigt kalltvatten (men det är väl oftast i samband med hård träning) och det kan vara tusen andra saker. Ibland hittar dom helt enkelt inte anledningen.
Se till att hålla ett öga på honom, rör lite på honom och så inte så mkt extra foder bevid grovfodret (läste att han inte äter så mkt bevid men ni känner ju hästen, ge honom bara det han behöver och undvik extra saker). och tror inte han skulle ha något foder närmaste 12 timmarna. Grovfoder brukar inte vara några problem, det håller igång magen. Vissa ger väl inga hästar lite olja. Vi själva kör med Proviva blåbärssoppa, blev rekomenderade av vet för många år sedan. Microbalans är också bra för att få magen i balans igen.
Men som sagt det verkade bara vara ett litet anfall, har ni tur var det bara en tillfällighet (inte allt för ovanligt på så ungahästar).
Håll ett öga på honom och händer det igen kan ni ju rådfråga med vet om ni känner er osäkra.
Och ja det var ett bra agerade:) kolik symtom så ut och gå.
Jo ideellt hadde kanske varit att dröja med grovfoder, men då hadde ni nog fått ta ut hela bädden med. Och om det gick bra är det nog inget att oroa sig för, men ni gjorde rätt som tog bort kraften. Bara grovfoder till magen har återställt sig.
När det kommer till vad som kan ha gett koliken är det himla svårt för mig att gissa. Det finns ju fler saker som kan ge kolik. Tex om dom dricker för lite vatten och får en förstoppning eller att magen stoppar upp, gaskolik pga gasbildning pga tex frusna äpplne i för stora mänger, något en bekant till mig fick uppleva för några veckor sen på sin häst, för mycket kraftfoder, fodring för snabbt efter träning med för dårlig nedskritning först tex, det finns så otroligt mycket som kan triggra.
JAg vet även hästar som fått kolik av att ha fått för kallt vatten i kombination med mycket kraftfoder direkt efter träning med.
Men det kan va magen har trögat ner sig litet pga för lite drick. Dricker han dårligt ? Får han vatten ute?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag tycker det låter som om ni agerade helt rätt! Det låter som en lätt släng av kolik. Jag skulle ha givit hö men inte kraft under natten, om inte hästen är ett hopplöst matvrak som äter även om den inte mår bra. De flesta låter bli att vräka i sig om magen är i olag.
Hur får hästen vatten? En bidragande orsak till kolik kan vara att hästen inte dricker tillräckligt, eller att den får i sig luft tillsammans med vattnet om den dricker i vattenkopp. Kanske han inte dricker lika mycket när det är kallt?
Usch, kolik är alltid extra oroligt, tur att han mår bra lillkillen!
Låter som gaskolik tycker jag, eftersom det släppte efter han bajsade. Att gå med honom var helt rätt, dock det jag har fått lärt mig av veterinärer efter ett antal kolikfall i stallet är att gå i intervaller och däremellan se till att hästen får i sig vätska (t.ex betfor med mycket vatten). Övrigt foder ska bort, man kan börja ge grovfoder försiktigt igen senare (över natten bör de inte stå utan, det blir ju för länge. Men ett par/några timmar i alla fall).
Sen kan man alltid se till att ha paraffinolja i stallet, det kan man ge rejält av vid kolik, det hjälper snabbt. B-vitaminsprutor kan också vara bra att ha till hands, om paraffinet inte hjälper och det blir illa.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
hej
det låter som en begynelse på kolikk men sen du reagerte så fort bra pappa hadde koll så fikk du ungått at den satte seg.
når de har hatt kolikk eller som din så skal all mat tar bort i 24 timer och best de går och inte står på boks hele tiden de förste 10 timene.
jag fikk gå värt 20 minutt med min.
du viss du skal gi lusern så burde du gi lite bet foder inte mycke sammen med lusern sen bet foder er bra for kolikk hästar.
jag tar lusern foderjest og da har jag blötet bet foder i mange timer i varmt vatten så heller jag det over forderjest og lusern och störar det godt.
min veterinär sa at bet foder for kolikk häst var jätte bra
Tack för alla svar.
Han mår bra nu, är pigg och har ätit och druckit och ''uträttat behov'' som vanligt under natten.
Lucernet togs bort pga att det fanns soja och mineraler i det och jag blev osäker på de två, men nu idag fick han lucernet som vanligt igen och åt som vanligt. B-vitamin får han extra i fodret men det är kanske inte lika bra som spruta för magen?
Han dricker ur hink, ca 25-30 liter per dag. Lite dåligt med vatten i hagen ibland nu när det är kallt och stora hagen ner till ån är stängd. Hagen ligger 400 meter bort från alla färdbara vägar, men vi skulle kanske börja lasta vatten på Dacke och ta ner igen (som vi gör på sommaren om det är torrt). När det är plusgrader brukar det rinna en liten bäck som bildar en liten vattenhåla under några buskar, med klart och friskt vatten; hästarna brukar välja att dricka där, så det är väl därför vi glömt bort vattenförsörjning i hagen lite nu.. på sommaren när det är torrt torkar den bäcken ut men då tänjer man ju lite mer på vatten pga värmen..:/ Men han har som sagt ändå druckit ca 25-30 liter per dygn från hinkarna i boxen, och han är bara 125cm stor.. ingen clydesdale precis.. Avföringen var inte fast utan lös, och normal senare i natt..
Min förra häst fick kolik vid väderomslag, han fick det varje höst, veterinären sa att det kunde bli så om magen blev kall, så vi var tvugna att dra på honom en massa fleecetäcken osv när det blev kallare ute.
Så, har vinter nyss kommit där du bor, så det har blivit kallt snabbt?

Hm ett annat tips kan vara att ge hästen olja vid kolik (tvångsmata alltså)…smörjande så att säga.. Longering är också ett bra tips, i värsta fall släng på ett träns och ut och skritta för dem måste röra sig för att ev. gaskolik skall släppa..
Men troligast hade han gaskolik och inget allvarligare annars hade det inte släppt. Varit med om något som började som kolik men visade sig efter 8h vara tarmvred och i slutändan skjuten häst, det var inte det roligaste, vi hade 2 kolik fall under samma kväll, den andra hästen repade sig efter trolig gaskolik då den longerats igång och promenerats i ca 4h. Detta var under min första kväll på Irland, båda kolik fallen upptäcktes av mig och jag övervakade den överlevande hästen hela kvällen med jämna mellanrum… Bra start på en praktik..
#9 Jo, kylan kom plötsligt.. men han har ju riktig mammutull..
#10 Kan inte ta på ett träns och skritta ut en tvååring :) Därför vi ledde honom.
Lät inte kul.. Men Solon mår iaf bra nu.
nei ride en 2 åring går inte.
du skal inte gi helt kalt vatten och du kan putte noen biter av eple i vattnet men viss han drikker er det inte noe problem
Han mår fortfarande bra. Med lite eftertanke så har vi kommit fram till att skippa lucernet också; vårt hö har väldigt goda protein värden och han har ju kommit upp i normalt hull nu. Började med lucern för att han var så mager och hade tydlig ''protein-brist-mage'' men den är så gott som borta och han har vettigt med muskler för sin ålder..tycker jag :)
Tror inte att lucernet kan ha orsakat koliken, men han har slutat äta upp det, kanske är det inte lika gott längre. Han äter fortfarande upp allt hö (hur mycket kan det vara..väger faktiskt inte, vi är såna som tar analys för att kolla så att inget är ovanligt lågt/högt och sen fodrar med ögat, men det är iaf hela hemmabyggda hö-äcken full. Minst 10 kg skulle jag nog säga antagligen lite mer), över natten och har pillat lite i halmen (så i natt blev det mer hö, ska ju vara fri tillgång) och han dricker bra.
Blandar ner vitamiunerna i lite betfor istället eftersom det skulle vara bra för magen, och har börjat med mineralerna igen. Inte mycket betfor han får, någon näve, så det behövs väl inte direkt någon invänjningstid heller. Och lucernet har han ju själv vant sig av med så..
Sen har vi bestämt oss för att ta tag i hans motion också, ordentligt. Mer för hans psykiska välbefinnande än hans fysiska. Han busar visserligen en hel del med de andra två, men lite mer mental stimulans skadar inte när det trots allt nte finns andra unghingstar att busa med nu. Han är ju redan så lätt att ha att göra med så det är ju inget problem, bara jag som är lat..
ja apsulut har du gjort rett for en skilnad