kladdia ben på is
mine is får kladdi ben snö under sine ben jag tar det bort men det kommer tilbake så fort de slippes ut.
gkör dette noe eller hva hender med deres häster?
mine har inte fått på snö sular och pigger ennu sen de vill få det på fredag.
vill det kladde seg snö under selv om man har snö sular?

Har hästen snösulor så blir det inga styltor, dvs fastnar det ingen snö under skorna. Därimot har man snösulor får man räkna med att hästen lättare tappar skorna.
Brimad har heller inga snösulor än, ska få om 2 veckor när hovis kommer, vi har fått idag c:a 2 dm snö och det ligger ju runt 0:an så det är ju riktig kramsnö, Brimad klampade ju omkring med 1 dm höga styltor i hagen
Funderar på att låta honom vara inne till det övergår till lös-snö, det är ju som bäddat för vrickningar när dem får styltor. Och Brimad tycker det är en riktig pina att klampa omkring med styltor.
Japp går ju barfota, så han lider ingen nöd ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
jag tenkte det samme och sette dem inn men jag tror jag vill sette dem inn i morgen sen smeden kommer kl 8 på fredag.
och fredag kan jag ride jippiii 5 dager fri fra ridning och jag dör nesten av och komme upp på hästen igjen.
la meg håpe de inte er pigge for pigge
jag tenkte det samme och sette dem inn men jag tror jag vill sette dem inn i morgen sen smeden kommer kl 8 på fredag.
och fredag kan jag ride jippiii 5 dager fri fra ridning och jag dör nesten av och komme upp på hästen igjen.
la meg håpe de inte er pigge for pigge
Ni kan prova att smeta vaselin under fötterna och runt skorna, det hjälper ofta.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Stearin från ett stearinljus hjälper det med, bara gnugga runt tills det ligger ett belägg på sulan och allra mäst på innsidan av hästskon :) Hovfett typ 4ess har även det hjälpt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#4,5 jag har provat både hovfett och hovolja i dess olika mängder och det hjälper inte det minsta, möjligtvis de första metrarna.
stearinljus ska jag prova!!
fast nu har det övergått till lös-snö, så för stunden är det inga fara med styltor :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#6 stearinljus har jag själv använt, man får gnugga på i rika lag :) och självklart skal det inte va tänd :D
Jag upptäckte att dess mer jag gnuggade på, dess längre höll det, men jag tog med några stumpar i fickan och stoppade mittvägs och gnuggade på lite igjen ändå.
Det nöts inte bort lika snabbt som salva gör tycker jag, men klart nöts det ju bort detta med.
ja smart i morgen kommer smeden och jag tok inn dem i dag och fikk stå med n klubbe och slå lös is bra de er snelle hästar.
men det er utrolig hvor mycke en is kan holde balagsen med snö och is inder bena.
mine ene is hadde is tappar i svansen och manen och i hele hue men han busa rundt i snöen hold på och få hjerte stopp når jag så han busa med is och snö under bena.
men det går som regel bra.
jag tror de får stå inne til i morgen sen smeden kommer kl 8 och jag orkar inte stå och ta av snö is under bena på dem kl 7 på morgenen i mörket usssssssssssss
nu ventar jag på sommeren
undrar kan jag ride dem i snöen som den er på banan det er type 15 cm snö och trampa upp banan eller moste jag skotta först????????
#8 neida, så lenge underlaget under er plant og bra behøver du neppe måke først. Bare bra for dem å få jobbe litt :) Klart er det metervis med snø vill jeg måka, men små 10-15 cm gjør bare at de får jobbe litt mer.
det er bra alt virker konstig for meg sen når jag bodde i Norge och hadde dressyr häst så var det lite snö red vi inne i ridehust, hadde jag satt min häst i snö 15 cm så hadde de andre trodd jag var gal.
når jag tok inn hästane i dag hadde de is tappar i manene som jag knakk av jag moste
sen jag sto och colla för jag tok inn och fikk se all isen 
stakkars häst men når de kom inn så var de varme inne i pelsen.
det var nok jag som var frysen inte dem.
jag er livende redd for och gå om kull så i morgen når snö sko och pigger er på får jag hoppe opp skulle ha filmet det sen jag kommer nok til och sitte der stiv som en pinne och skritte lungt min de jag kjenner i Norge skaratar av meg och sier nei da is går inte om kull så lenge de har pigger snö såler på.
jag er inte van med och ride ute i snö och is men man blir vell van sen
Is och snö på pälsen visar bara att den isolerar bra :P Smälter det så går ju kroppsvärmen ut och smälter!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
ok det er jo bra sen Folma hadde is i hele fjeset med.
for förste gang på lenge gruer jag meg for och hoppe opp och ride i morgen liv redd hon skal gå om kull
jag får bare prova och inte tenke på det.
jag moste bare si at gull sko med snö sålar och pigga er noe av det beste gaj har ridet is med.
de er så stödige på der det er halt av is