Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 1961 ggr
may-britt
0

kladdia ben på is

mine is får kladdi ben snö  under sine ben jag tar det bort men det kommer tilbake så  fort de slippes ut.

gkör dette noe eller hva hender med deres häster?

mine har inte fått på snö sular och pigger ennu  sen de vill få det på fredag.

vill  det kladde seg snö under selv om man har snö sular?

Cilla89a
0

Har hästen snösulor så blir det inga styltor, dvs fastnar det ingen snö under skorna. Därimot har man snösulor får man räkna med att hästen lättare tappar skorna.

Brimad har heller inga snösulor än, ska få om 2 veckor när hovis kommer, vi har fått idag c:a 2 dm snö och det ligger ju runt 0:an så det är ju riktig kramsnö, Brimad klampade ju omkring med 1 dm höga styltor i hagen Tyst Funderar på att låta honom vara inne till det övergår till lös-snö, det är ju som bäddat för vrickningar när dem får styltor. Och Brimad tycker det är en riktig pina att klampa omkring med styltor.
Japp går ju barfota, så han lider ingen nöd ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

may-britt
0

jag tenkte det samme och  sette dem inn men jag tror jag vill sette dem inn i morgen sen smeden kommer kl 8 på fredag.

och  fredag kan jag ride jippiii 5 dager fri  fra ridning och  jag dör nesten av och  komme upp på  hästen igjen.

la meg håpe de inte er pigge for piggeTyst

may-britt
0

jag tenkte det samme och  sette dem inn men jag tror jag vill sette dem inn i morgen sen smeden kommer kl 8 på fredag.

och  fredag kan jag ride jippiii 5 dager fri  fra ridning och  jag dör nesten av och  komme upp på  hästen igjen.

la meg håpe de inte er pigge for piggeTyst

Zabbio
0

Ni kan prova att smeta vaselin under fötterna och runt skorna, det hjälper ofta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rita-S
0

Stearin från ett stearinljus hjälper det med, bara gnugga runt tills det ligger ett belägg på sulan och allra mäst på innsidan av hästskon :) Hovfett typ 4ess har även det hjälpt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cilla89a
0

#4,5 jag har provat både hovfett och hovolja i dess olika mängder och det hjälper inte det minsta, möjligtvis de första metrarna.

stearinljus ska jag prova!!

fast nu har det övergått till lös-snö, så för stunden är det inga fara med styltor :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rita-S
0

#6 stearinljus har jag själv använt, man får gnugga på i rika lag :) och självklart skal det inte va tänd :D
Jag upptäckte att dess mer jag gnuggade på, dess längre höll det, men jag tog med några stumpar i fickan och stoppade mittvägs och gnuggade på lite igjen ändå.
Det nöts inte bort lika snabbt som salva gör tycker jag, men klart nöts det ju bort detta med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

may-britt
0

ja smart i morgen kommer smeden och  jag tok inn dem i  dag och  fikk stå  med n klubbe och  slå  lös is bra de er snelle hästar.

men det er utrolig hvor mycke en is kan holde balagsen med snö  och  is inder bena.

mine ene is hadde is tappar i  svansen och manen och  i hele hue men han busa rundt i  snöen hold på  och  få  hjerte stopp når jag så  han busa med is och  snö  under bena.

men det går som regel bra.

jag tror de får stå inne til i  morgen sen smeden kommer kl 8 och  jag orkar inte stå  och  ta av snö  is under bena på  dem kl 7 på morgenen i mörket usssssssssssss

nu  ventar jag på  sommeren

undrar kan jag ride dem i  snöen som den er på banan det er type 15 cm snö och  trampa upp banan eller moste jag skotta först????????

Rita-S
0

#8 neida, så lenge underlaget under er plant og bra behøver du neppe måke først. Bare bra for dem å få jobbe litt :) Klart er det metervis med snø vill jeg måka, men små 10-15 cm gjør bare at de får jobbe litt mer.

may-britt
0

det er bra alt virker konstig for meg sen når jag bodde i Norge och  hadde dressyr häst så  var det lite snö  red vi  inne i  ridehust, hadde jag satt min häst i snö 15 cm så  hadde de andre trodd jag var gal.

når jag tok inn hästane i  dag hadde de is tappar i  manene som jag knakk av jag moste Skrattande sen jag sto  och  colla för jag tok inn och  fikk se all isen FörvånadSkrikandes stakkars häst men når de kom inn så  var de varme inne i  pelsen.

det var nok jag som var frysen inte dem.

jag er livende redd for och  gå  om kull så  i  morgen når snö sko  och  pigger er på får jag hoppe opp skulle ha filmet det sen jag kommer nok til och  sitte der stiv som en pinne och  skritte lungt min de jag kjenner i  Norge  skaratar av meg och  sier nei da is går inte om kull så  lenge de har pigger snö såler på.

jag er inte van med och  ride ute i  snö  och  is men man blir vell van sen

Zabbio
0

Is och snö på pälsen visar bara att den isolerar bra :P Smälter det så går ju kroppsvärmen ut och smälter!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

may-britt
0

ok det er jo bra sen Folma hadde is i  hele fjeset med.

for förste gang på  lenge gruer jag meg for och  hoppe opp och  ride i  morgen liv redd hon skal gå  om kullSkrikandes jag får bare prova och  inte tenke på det.

may-britt
0

jag moste bare si  at gull  sko med snö  sålar och  pigga er noe av det beste gaj har ridet is med.

de er så stödige på der det er halt av is