Fatta galopp
Min hyrhäst Hannibal har svårt med att fatta galopp känns det som han travar och när jag fattar galopp travar han bara snabbare vad kan jag göra?
Tydligare skänklar?
Fatta galoppen från ett hörn, gör en volt och sen i svängen lägger du till galoppskänkeln..
Jag vet inte :)
Finns nog många som kommer svara så du får någ bra svar:)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

oki :)
Mitt första tips är att du fattar galoppen i ett hörn av ridhuset. Gör en halvhalt innan du gör en ordentlig galoppfattning. Det är viktigt att du sitter ordentligt i sadeln och skjuter på med din inre höft.
Ett annat tips är att träna från skritt om det nu är så att han bara ökar traven. Då får han inte chansen att trava på snabbare oc snabbare. Det är även viktigt att du inte låter honom springa fortare och fortare för att sedan falla in i galopp, utan att du isåfall hellre saktar av och gör ett nytt försök.
Har du möjlighet så ta hjälp av en tränare som kan se om det är du som är otydlig i din galoppfattning och hur du ska göra.

Har han fattat lätt tidigare så kolla ryggen.
Fatta på böjt spår och förhåll på yttertygeln. Innerskänkeln säger "fortare", yttertygeln säger "inte fortare". Till sist kommer han att fatta galopp för att du ska sluta tjata. Men jobba på att han är mjuk och eftergiven i innersidan, annars blir det lätt fel galopp.
se til at din häst har muskler nok til och fatta galoppen uten och flyga
jag har en häst som inte har det hon skal flyge inn i galoppen och det vill jag inte så jag jobbar med henne nu for och sterka henne i rygg muskler och bog och har lagt galoppen vekk en stund sen skal jag fatte i bakke for da er det lettere for henne och inte flyga
sen kan jag fatte på banan eller i ridehuset
ofte häster som flyger inn i galoppen har inte muskler nok til och fatte de moste flyge for och kunne fatte.
vär tydelig i fattningen och jag pleier lette litt på rompen så det blir lettere.
men bakke trening med galopp fungerer fint men hästen moste ha musklene for och fatte galoppen.
jag kan se på min häst at sen jag sluttet ocg prova på galoppen och trena mycke skritt trav i form har hon blitt mycke better i steden for och jasa om galoppen hvor av de flyger med hue opp och det blir helt fel.
lärte dette av min trenar hon sier galoppen vill komme på en normal måte når hästen er klar for det.
min ble och veldig stressi når hon hadde fått flyge seg inn i galoppen så tydelig at det var helt fel.

Okej tack allihop ska rida han i morgon vi får se om han blir bättre :)
du skal longsera din häst och la den fatta galoppen pass på farten lungt vär gang den skal fatta sier du galopp
når de fatter lett begge verv så kan du prova i en slag bakka
det er en grunn til at din häst gjör dette

#3 DET FUNKA!!! NU KAN HAN GÖRA DET :):) TACK SKA DU HA!
TACK ALLIHOPA!
ta och longser han 2 ganger i uken så han kan trena sin galopp och balagse och få rett muskler for galoppen
flott at det går bar
hva gjorde du får och få hans galopp?

Jag travade ganska snabbt sen så när vi kom till ett hörn så fatta jag galopp och han galopperar so fort man säger galoooop galooop
ja smart men kom i håg han moste ha muskler så putt han på line en gang i blant och la han fatt galoppen lungt det setter muskler rett på hästen och han blir sterkere