Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1622 ggr
Caspianowner
0

Häst på väg !

Detta ekipage filmade jag idag kl.15.15 . Drygt 20 minuter senare då jag filmat detta ekipage så var det inte mycket mer av ljus att se från himlen.

ekipaget rider i detta fall ifrån stallet, alltså inte tillbaka till stallet.

Ja vad som borde funnits på häst och ryttare i detta fall ja det kan ni själva bedöma.

Jag hoppas den här lilla snutten kan få er att förstå att ni syns inte mer bara för att ni sitter på de så kallade höga hästarna. Jag såg ekipaget först drygt 100 m ifrån dem Jag håller en hastighet på 30 km.

Hästekipage på väg

HannaT
0

Att hon vågar… Foten i munnen

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Zaphix
0

Vad läskigt?

Att du inte stannade och sa till henne.. Hon kanske inte visste att hon inte syntes.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Caspianowner
0

# 2 Tyvärr !!

Jag känner att det är färdigt med att stanna och försöka få dessa ryttare i den här åldern att veta lite bättre. Har gjort det några gånger. Har insett att det finns en ålder där vi som är äldre bara inser att det går inte att nå fram till dessa typ av åldrar.

joooossan
0

#3 Men det var väl endå lite av att dra alla över samma kant? Tillhör väl själv den åldern men har då alltid reflexer på mig..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

JenD
0

Korkat, det är så lätt att sätta på sig reflexer..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Zabbio
0

Jag har också ridit föebi ''såna där''..

Nu senast inne i tätort (=en väg med hus på var sida, 50-väg, väl traffikerad ch med mycket störningsmoment som staket, buskar och annat som kan göra det svårt att upptäcka levande varelser i mörkret. Bilar brukar hålla runt 70 där eftersom det är en rak bred väg) när det var bra mycket mörkare än på den filmen, två eller tre ryttare (kunde inte se om jag ska vara ärlig trots låg hastighet och att jag inte själv kötrde utan åkte) på mörka hästar och inte en enda reflex. Det var innan snön kom och då ser man ju inte ens siluetter mot snön.

Tror att det är folk som inte inser hur dåligt de syns. Man tycker ju ofta själv att man ser ok när ögonen vants sig vid mörkret, men från en bilist som ständigt blir bländad av mötande ljus och som ska hålla koll på ''allt'' alltid.. Är det mycket annorlunda.

Ni som inte har körkort; när ni åker med så titta på gåendes, se hur snabbt ni kan upptäcka dem med eller utan reflexeroch i olika ljus. Försök hitta alla de ni missade första ögonkastet, de är närmre än ni tror. En häst syns faktiskt lika dåligt trots att den är större. Och man kan missa en häst i dagsljus också när någon rider nära buskage/häckar i en ''stökig'' miljö.

Stör mig även på gåendes här på gatan.. tror att de har en dödslängtabn.. de går i grupper, bredvid bvarandra, mitt på vägen, i beckmörker och utan reflexer.. Jag bländar aldrtig av helljuset på sista biten hem om jag inte möter bil, för de gåendes kan bokstavligt talat hoppa fram varsomhelst. Tex vuxna mäniskor som springer rakt ut - javisst det är ett övergångssyälle och jag ska stanna - men jag kan inte stanna om du inte syns i mörkret, speciellt svårt är det när öbvergångsstället är omgett av buskage ända ut till vägen. Hittilds har jag kört långsamt men har folk ingen som helst självbevaresedrift?

Jag är 22, alltså inte så gammal, men till och med jag är helt förbluffad över denna ''yngre'' generation..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 4

Ungdommar som visar upp den här typ av ridning som här på filmen, de är redan ett problem med sig själva.

Jag kan bara som bilist göra allt i min makt att försöka förhindra att köra på dem.

Lägger med en bild från vår gata.

En ryttare med ett fantastiskt bra reflextäcke som vi bilister på vår väg får mötas av. Jag ser detta ekipage i bäcksvarta mörkret 500-600 ifrån, med mina originalljus, alltså inte med extra strålkastarljus på. med dem på kan jag uppfatta detta ekipage på 1000 m. så lång vår raksträcka är. Har ryttaren sen en flosserande reflexjacka, typ originalet som vägarbetarna har utefter vägarna när de arbetar, uppfattas ekipaget än mer snabbare för bilisten. Det liksom förtydligar storleken.

Zadeira
0

Usch, jag såg samma sak förra veckan när vi skulle ut till hästen, och blev helt ställd.

Tjejen i filmen skulle dessutom över en korsning, och om hon var på väg från stallet kan man ju tänka sig att hon måste tillbaka samma väg när det är mörkt… Fy fasiken vad oansvarigt.

lisette
0

ja filmen visar u tydligt att man behöver reflexer när man rider, även på dagen…

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 6

Jag kan bara instämma i det du tog upp här.

Det finns ju så förbaskat bra inte allt för dyra lampor, Pannlampor som västar att kunna införskaffa sig. TA ER EN TUR TILL CLAS OLSSON. Det finns ett sett för 59.00 el om det var 69.00 + batterier AAA tre i varje lampa runt 100 lappen. Bra ljus för det priset. Testa det igårkväll. Såg gubben med det settet på sig på 300 m på våran raksträcka.

Är själv dålig på det på min egna hemmaplan, men där går bara jag och gubben som dyker fram med sin bil då och då. Men går jag efter hästarna på andra sidan vägen så är munderingarna på trotts 5 m som vi ska passera oss över. tar mig ca 2 minuter att klä på mig västen och Pannlampan.

Har munderingen hänger i stallet ihop med grimmorna som tillhör de hästarna som går på andra sidan vägen. Mkt enkelt sätt att inte glömma.

och GOD JUL på er alla … 

PS. Fota av settet som är inköpt från Clas Olsson.

Så här ser det ut öppackat . smidigt liten och nätt. Inte av billig plast, som spricker annars lätt i kylan, utan av plåt och gummi. alltså slagtålig modell.

prislappen var  59.00 el 69.00 + prislappen på batterierna.

joooossan
0

#7 Haha, ja jag säger inte direkt emot dig Flört Håller med till 200%, kände mig dock själv träffad i åldern för visst är det inte alla "ungdommar" som rider utan.

Men mamma höll på att köra på en cyklist nu för någon dag sedan, hon låg i 40 km/h på en normalstor grusväg. Helt plötsligt ser hon bara något, men har ingen aning om vad det var. Av ren reflex svängde hon ut, när hon var precis vid cyklisten ser hon den. Och är typ 1m jämte. Hon höll på att dö sa hon, såå nära..

Nu är hon endå rätt ung, skulle det varit någon äldre som kanske har lite nedsatt syn och mindre reaktionsförmåga kan ni ju räkna ut själva vad som antagligen hade hänt.. Obestämd

Josefinejumpforjoy.blogg.se

may-britt
0

kan inte fatte at noen törr det der helt utrolig dumt.

GOD JUL ALLA SAMMEN