Grushagar
trots att det är mkt torrare med grushagar är jag glad åt min lera!!!
När veterinären var här sa han att jag skulle vara glad åt det, för det har varit enormt många hästar som fått gruskolik i vinter beroende på att när gruset är vått fastnar det lätt på stråfodret som hästarna får ute, leran är inte alls så farlig.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Skulle vilja ha en grushage nu, så min gubbe kan stå där tills hans fula broddtramp har läkt. Nu när han går i leran (lervälling) varje dag, läker inte såret alls. Igår var det fruset över allt utom i hagen, bara en tunn skorpa som de trampar igenom.
Får inget hö i hagen, så det är ingen risk att de ska få i sig grus eller lera när de äter.

Nu har jag grus, inte sandhagar, och ska dom äta det då talar vi sten och det äter inte hästar. Sand det blir också ganska blött en sådan här vinter det har jag i padocken.
vissa på vårt stall har gett sin lunch och em högiva i stora baljor.. då blir det inet skitigt

Detta är också ett alternativ om man vill ha bra hö, som inte trampas ner.

jag lägger ut mitt hö i traktordäck, så slipper dom trampa i maten
Har lerhagar och inte alls kul. ger höet i pallkragar. Perfekt, ligger på plats o blåser ej iväg o hästarna trampar inte i maten.
Ibland får de hö i hagen. De dagar de går ut tidigt får iaf Lyrik och Sagge hö i hagen, får dela på ett höknippe då. Men det händer inte så ofta. Det finns ett foderbord i deras hage för hösilagebalar, men den används inte. Tur är väl det eftersom Lyrik inte tål hösilage.
Cassie fick sandkolik förra året, och förmodligen var det samma sak hon fick denna gången med. lillstumpan…=/

lorita, jag vill gärna se bild på dina hagar! är lite nyfiken på hur de ser ut. hur stora är gruskornen?

Bild går att fixa, på många bilder ser det ut som om jag har gräs bara, det är som den lilla strängen i mitten på en skogsväg. jag har 0-35 grus, det är samma som man lägger på som andra lager på väg. 0-35 betyder att gruset/stenen är från 0mm - 35mm det packar sig som en grusväg, sen låter jag gräset växa där det vill, för att få ett något mjukare underlag.

vad tycker hästarna om det då??

Ingen mugg, hovslagare var 6:e vecka som har hov att verka och säger att hovarna är ovanligt hårda och bra, inga leriga ben, jag tror dom är nöjda med hagarna 
#10 Blir inte det EXTREMA mängder grus man måste ha till?
Vi funderar nämligen på att lägga grus i rasthagen, men den är inte jämn finns backe och sådär.. För vår rasthage ser ut som faaaan :( ett jäääkla lerbad av alltihopa :(
Och på ridskolan där jag hade min ponny innan, där la dem grus, på grus, på grus och hästarna gick ändå upp det så det blev lera av det :(

funderade på samma sak cecilia…

Det beror väl på hur underlaget var från början. Är det inte en gammal leråker utan från början rätt så hårt underlag så går det nog bra att göra en grusad hage. Min hage är iaf för mjuk.