ER DETTE SÅ
er det så at mine islandshästar skal väre vaksinere mot botulisme når de får store höysilageballer?

dem måste inte, men det är ju att rekomendera.
mina äter hösilage (väldigt torrt) och dem är inte vaccinerade mot botulism.
både ridskolans hästar och skolans hästar var heller inte vaccinerade mot botulism och dem äter också hösilage.
tror inte det är så väldigt vanligt att man vaccinerar mot botulism, och jag tror inte det drabbar särskilt många heller.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
ok er det flere som gir hösil och inte har vaksinetrt häs inne spörr siden jag ble lite bekymrat
#1 men de enstaka fall av botulism som förekommer slutar med dödsfall.
min och alla andra hästar i stallet står på hösilage. jag TROR alla är vaccinerade. är inte säker. vi vaccinerade för säkerhetsskull. sen är inte skyddet för 100% men risken minskas ju kraftigt.
ja ha ok jag har snakka med min veterinär och jag vill vaksinera för jag startar med hösil så de får stå kvar på sitt hö til edter nytt år och de er vaskinerta.

"snigelsjukan" är kraftigt dödlig och det är en spruta om året för att gardera sig lite i alla fall.
Jag struntar i om det bara är någon % som dör det får absolut inte vara en av mina om det går att skydda sig mot en fara.
Alla mina fyra är vaccinerade och jag skulle aldrig drömma om att spara in på något sådant, sprutan kostar ju inte så mycket för dom får den ju samtidigt som influensa och stelkramp. Det kanske är någon hundralapp till per häst, det dyra är att få ut veterinären och det är ju bara en gång om året.
ja det er sant jag kan inte fatte at hon inte gav den i samme stengen som hon var och ga den årige sprutan på mine.
men ok da gir jag den efter nytt år så kan jag ta i bruke mit hösil i enden av januar.
nu får de stå på sitt höoch halm.
jag har inte noen häst och miste

Du måste be om det och det är två sprutor först för att vaccinera upp men helklart sover man bättre om man inte behöver oroa sig för snigelsjukan.
ok nu har jag bestillt vet til etter nytt år så jag kan ta den sprutan med.
jag orkar inte bekymra meg for at noe skulle hende med mine gummer.
takk for hjelpen