Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2244 ggr
Staffan
0

Fryser hästar?

Jag såg nyss den fina julbild som Linda postade i en annan tråd och kom då, med tanke på all frost som hästen dragit till sig, att fundera på ifall hästar har lätt att frysa?

Hur blir hästar när de fryser? Det är ju ganska vanligt att man ser att hästar har jackor på vintern men hjälper verkligen dessa tillräckligt?

// staffan

Rökkvadis
0

Det är ju lite beroende på häst ras om jag utgår i från min älskade häst ras islandshästen… så fryser dom oftast inte, det är nästan bättre att det är jätte kallt då trivs dom som bäst… men även dom fryser när det är +2 grader o ösregn det klarar dom inte så bra….

Täcken andvänder vi endast när dom har ridits svettiga o det är kallt…. täcken fungerar jätte bra på en torr häst nu finns ju alla sorters täcken från fleece till termo täcken o andvänds efter väder lek…. men att tänka på är att en häst fryser mer med ett fuktigt täcke på än när dom står utan…..

eleonor
0

Hej!

Det är ganska läskigt att se en häst frysa rejält för de skackar i hela kroppen. Äldre hästar kan vara lite mer frusna om de har tappat lite i hull och min häst (som är den rimfrostnabitna hästen på bilden) har blivit mer känslig för kyla än när hon var yngre. Inte så att hon fryser men hon blir lite stel i kroppen. Så jag har täcke på när det är blåsigt och kallt ute men ser helst att hon får använda sin päls själv. Sen sägs det att en häst inte fryser när den äter så mycket hö när det är kallt! Det värsta vädret är som Rökkvadis skriver är värsta vädret regn runt nollgrader för blir hästen blött så hjälper det inte hur mycket päls hästen har.

Jag kan intyga att min häst inte frös när jag tog bilden.

MVH

MV

Rebecca
0

generally horses shiver if the temperature drops below 17ºC and sweat if it rises above 36ºC.  Outside this 20ºC range, shivering and sweating are necessary to maintain body temperature

Eve
0

Rebecca - Precis som människor då, med andra ord :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Lina
0

Det lever hästar på den kallaste platsen på jorden och dom fryser inte fastän de inte han några täcken. Det enda människan gör är att ta bort snön från ryggarna på dem.

// Lina

gejsa
0

Ja, som typ islänningar och fjordingar.

gejsa
0

Lina, har inte du täcke på din new forest?

emsems
0

tja, men nu är ju det lite skillnad på häst och häst. alltså, om jag ställde ut min häst i kylan idag så skulle nog nog få en rejäl förkylning och bli riktigt sjuk. alla hästar har inte den tjocka pläsen och ordentligt med hull…

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina hästar går på lösdrift, och dom har en stoor välströad loga att gå in i, men den utnyttjar dom endast till att toalett verkar det som, dom går hellre ute i snöyra och 10 grader kallt än går in och läar på logan, om dom fryser drar dom en riktig repa i hagen, hästar sköter som bekant blodcirkulationen genom sina hovar, men vi människor gnuggar händer och slår åkarbrasor.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Det finns många hästar som absolut inte kan vara på lösdrift som skulle frysa jämt också. Man kan inte dra alla hästar över samma kam.

Men har man alltid hö resp hösilage ute åt hästarna så att dom alltid kan ta en tugga så håller det ju värmen. För en häst håller värmen genom att tugga och äta.

emsems
0

ja, problemet där är ju bara att vissa hästar blir för feta.. min häst blir fort tjock om hon får för mycket mat.. jag satsar på täcken istället.

Linda
0

Jag har sett att genom åren att de hästar i full träning oftare fryser änn motions hästar.

Men det har nog med att göra att vi täckar träningshästarna tidigt,kanske klipper dem och borstar bort det skyddande lagret.

Änn så länge har jag inte sett att mina unghästar som har iof mkt att äta,ute hall frysa men därimot vill gärna mitt 18 åriga hbl sto in tidigt och ha varma täcken på sig.

mvh Linda

gejsa
0

Jag kan ju bara jämföra dom tre vuxna halvblod som står hos mig. Den enan har så fin päls, den är len och fin. Hon klipper hela hästen på hösten. Hon spar bara för sadeln. Den hästen fryser som fan även utan klippning. Nu hörde jag att hon skulle klippa hästen i morgon igen. Men inte hela hästen. Men hästen blir så svettig så länge efter ridningen tycker hon.

Mitt halvblod är aldrig klippt. Har aldrig sett honom frysa heller. Men han har ju täcke på sig iofs. Men han har mer päls också.

Ett halvblod till. Rids inte är konvalecent nu. Har ett täcke och ser inte ut att frysa heller. Men utan täcke skulle dom ju stå och skaka allihop. Den enda som inte har täcke på sig i dag tex. Snöar och blåser ut är min islänning. T o m fjordingar här hemma har täcken nu.

Lina
0

Jo, jag har täcke på min new forest men det jag ville få ut utav inlägget var att hästar tåler kyla och att det är vi som skämmer bort dem.

// Lina

reddie
0

Min förra häst gick utan täcke upp till -15 grader. men nu har jag blivit mer fånig och täcker allt oftare. Ibland redan vid -3,4 trots att pållen har en härlig vinterpäls och tuggar hö hela dagen. Nä, måste skärpa mig.

gejsa
0

Lina! Så du tycker att du skämmer bort din häst genom att sätta på täcke?

Lina
0

Ja lite, jag har en häst som kan gå utan men jag har täcke på för att hon inte ska behöva stå och äta hela dagarna för att hålla värmen (lite för min egen skull också) men sen finns det juhästar som är frösna av sig som nästan inte kan gå utan täcke. Varmblodet i mitt stall fryser i minusgrader men istället för att lägga på täcke så ger hennes ägare henne hö som hon står och tuggarpå nästan hela dagarna.

// Lina

emsems
0

problemet är ju som sagt feta hästar och svett vid ridning. min häst är i tävlingskondition i prncip året runt (svjälvklart några veckor ledigt men ändå). hon måste rakas från ca oktober då hon annars blir genomblöt varje pass.

hon kan heller inte äta fritt för hon blir såååååååååå fet. så täcka är mitt enda och bästa altenativ..

gejsa
0

Oftast blir dom ju bara feta i början. Sedan när dom upptäcker att det finns mat hela tiden. Så okynnesäter dom inte längre. Men inte tycker jag att man skämmer bort sin häst om den har täcke. Har sett så många hästar stå och skaka av köld. Men ägaren säger att dom fryser inte. Gråter

Och om det blåser lite så blir det ju genast flera grader kallare. När det regnar, snöar mycket kallare för dom som bara står ute i hagen. Många tänker inte på det utan tittar på temperaturen inne i köket och tycker det är inte så kallt ute nu.

T o m min fjording har jag kommit till i hagen och sett att hon har huttrat när det blåste lite och snöade. Trodde att hon fryser inte. Men nu har jag lärt mig. Glad

Icecold Angel
0

Just det att en häst kan ha snö på sig är ett bevis på att de inte fryser… eller fryser och fryser, de släpper ju ut så minimalt med värme att inte ens snön på dom smälter… (lite flummigt förklarat, slår vad som att de få som fattar kan beskriva det bättre)

gejsa
0

"20 Jo det är ju så det är. Min islänning är ju helt täckt med snö när vi tar in dom. Det har inte smält bort någonting. Tack vare deras underull. Dom har ju två lager med hår.Som min fjording också.  Halvblod tex har ju bara en sorts päls som oftast är kort.

Kiara
0
Faxlin
0

Använder täcke på mina enbart vid behov. Varmblodet fryser mer än de små, det beror nog på att hon inte får samma vinterpäls som de andra. Trots att jag inte klipper henne. Min korsningsponny får liksom shettisen den typiska shettis vinterpälsen. Den håller töserna riktigt varm.

Så här är det oftare att varmblodet går med täcke och små skruttarna utan, men som sagt var det beror mycket på vilket väder det är. Får räkna in regn/snö och blåst. Minusgraderna i sig tycks inte på verka dem så mycket.

Tycker nog också att många skämmer bort sina hästar genom att ha täcken på dem i onödan. Har dock full förståelse för de som klipper sina hästar. Menar med detta inte att jag tycker det är kul att se en häst frysa. Har missberäknat en dag på mitt varmblod, hon frös utan sitt täcke en dag när jag trodde hon inte skulle göra det. Hon frös inte mycket, bara lite grann. Men jag mådde pyton i alla fall.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Visst är det många som har täcken på i onödan. En del kan inte se om hästen mår bra eller inte av täcken. Tyvärr! En del täckar ju utifall att….Det är ju inte heller skoj.

Faxlin
0

gejsa du lyckades få fram det jag ville ha sagt på tre rader.Skrattande

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Oj då! Skrattande