Låg form även i longering?
Visst kan man arbeta hästen i låg form även fast man longerar, är det någon typ av tygel, eller vad? Har inte provat, enbart läst.
Tacksam för svar! :)

jag tycker personligen det är bäst att tömköra :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 Har tyvärr ingen utrustning till det :/

#2 vad har du för utrustning till longering då?
att enbart longera på lina gör inte särskilt stor nytta om man inte är väldigt kunnig.
att spänna in hästen i diverse inspänningar är mest att tvinga hästen i form, och ofta blir det ingen vettig form heller och det är omöjligt att ge eftergift när det behövs.
man behöver inte ha så mycket saker till tömkörning, vill du vara sparsam, så ta två longerlinor och longergjord, kanske kan låna från någon i stallet?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#3 Min ridlärare (inom western alltså) har visat mig provisoriska hjälpmedel, då tar man alltså hjälp av westernsadeln istället för en longergjord, och ett grimskaft, på något sätt så gav det efter så hästen fick eftergiften exakt när den gjorde rätt. Tänkte bara om det är någon här som vet, för jag själv har glömt.
Har inte mina hästar inhyrda någonstans…
Till nöds går det till och med att tömköra med sadel. Knyt fast stigbyglarna ordentligt vid sadelgjorden och dra tömmarna genom dem.
Om du ändå longerar, så dra linan över nacken på hästen, så har du bättre chans att få den att ställa och böja, och då brukar den ha lättare att komma i bättre form. Använd inte delta, den verkar "tvärtom" och får hästen att gå felställd.
#5 Nej, jag sätter självklart inte linan i ena bettringen bara, jag brukar faktiskt dra den över nacken som du beskrev 
#6: Jag menade inte att du satte i ena ringen, det gör väl ingen?!? Ingen vettig, i alla fall. Men många använder delta, som man sätter mellan bettringarna under hakan, och knäpper fast linan mitt på. Den ställer hästen utåt när man tar i den, vilket ger fel belastning.
Du kan variera longeringen med att flytta hästen i sidled för att lösgöra och göra det lättare för den att komma i form. Annars är halsförlängare ett bra medel att använda de första gångerna, för att visa hästen vad det är man vill ha av den.
#7 Jag har en delta någonstans, men den används enbart när jag leder mina syskon på ponnyn ;)
Hur fungerar en halsförlängare när det gäller att visa hästen vad man vill ha av den? :)
Annars kan du lära hästen att sänka huvudet när du skakar grimskaftet/linan (dvs du ''vibrerar lite med handen, inte skakar så att det blir obehag men ett litet störningsmoment. När hästen sänker huvudet slutar du, och berömmer. Brukar inte ta jättelång tid att lära in det.) Börja stillastående.
Sen longerar du med linan lös och skakar likadant tills hästen sträcker framnosen en aning då du slutar osv. tills hästen länger sig ordentligt på din signal. Sen likadant i trav osv :)
Så kan du longera i låg och ärlig form utan extra utrustning. Kom bara ihåg att det sliter på benen att gå för mycket i cirkel.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8: Min häst verkade inte vara van att bli longerad när hon kom, utan sprang som en tok så fort man rörde på pisken. Med halsförlängare på de första gångerna verkade hon liksom fatta att det var fråga om jobb. Hon behövde det extra stödet i munnen till att börja med för att lära sig att börja "lyssna" på linan. Hon var inte van vid så subtila signaler genom bettet, helt enkelt. Halsförlängaren gav henne stadigt men mjukt tryck i munnen så att hon kunde hitta sin egen balans och därmed sedan kunna börja ta in mina signaler.
Men din häst kanske inte alls fungerar så.