Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3060 ggr
Alexandra
0

Oregelbundna mat tider?

Någon som vet om det är skadligt?

Jag menar ena dagen kraft foder kl12.00 andra dagen på morgonen sen kvälls maten typ 18.00 ena dagen 21.30 nån annan(var det nån som förstog vad jag menade här) Fundersam

Ska inte hästar ha regelbunda mat tider,kraft foder alltså?

Det har iaf jag lärt mig och jag har hållit på i 22 år,hmmm kanske är petig med min pålle!!??

mvh

Alexandra

Rökkvadis
0

Jo! dom ska absolut ha regelbundna tider det gäller oxå ingång och utgång…hästar är ju ett djur som styrs av rutiner speciellt om dom står uppstallade så tycker jag att det är viktigt med rutiner sen kanske man kan skjuta på det nån timma… det är ju inte så lätt att ha exakta tider hela tiden men i den mån man kan….

Matilda
0

De flesta hästa uppskattar rutiner, många kan annars bli stressade.

Så rutiner är absolut viktigt. Man vet väl själv hur mkt man uppskattar vissa rutiner Flört

gejsa
0

En häst som får mat oregelbundna mattider kan ofta bli stressade. Eftersom en häst producerar magsaft hela tiden och maten inte kommer så är det bäddat för magsår tex.

En häst är ett rutindjur i allra högsta grad.

Carola

Kiara
1

Eller så gör man som jag, fritt med hö/ensilage och halm. Då kan man fodra morgon och kväll så att dom har mat hela tiden, då spelar det inte så stor roll om jag handlar på vägen hem någon dag.

Anars har jag hör att dom hästar som tar mest stryk av oregelbundna tider är dom som alltid får mat exakt och på helgerna får mat på andra tider. Då producerar magen magsyra till rätt ”klockslag” men får mat på helgerna när dom inte är bereda på mat. Man vet ju själv hur hungrig man blir om inte lunchen kommer exaktus medan kvällsmaten som ofta får byta plats med någon träning inte får magen att kurra lika mycket.

Antigen alltid oregelbundet eller alltid regelbundet har jag hört, har dom då mycket stråfoder så får magen jobba hela tiden. Mina äter inte mer för att dom har fritt dom lämnar nämligen sitt hö och sysslar med annat emmelna.

gejsa
0

Tror nog inte att det är att rekomendera alltid oregelbundna tider. Det är nog ingen höjdare.

Carola

pippi
0

oregelbundna tider är absolut ingenting att rekommendera, och som någon sa så trivs hästar bäst i rutiner, får hästarna inte fasta rutiner varje dag kan de utveckla en ovana, som t.ex vävning och krubbitning för de inte är tillfreds, så därför är det viktigt att hästarna får fasta rutiner och vi slipper då hästarnas dåliga olater.

Kiara
0

Det finns undersökningar gjorda på hästar där det är så att hästar som alltid får mat klockan 16 pip är känsligare för oregelbundenhet än hästar som får mat mellan 16-17 någon gång.

Jag hade en häst i ett stall där hästarna på vardagarna fick kvällsmat kockan 20 men på helgerna så fick dom sista givan klockan 17 det är (ev. var) vanligt i stall med anställd personal. Detta är helt vansinnigt för hästarnas välbefinnande och undersökningar är gjorda där det har visat sig att hästar som får mat ca kl någonting mår bättre än hästar som får mat exakt.

Så som jag fodra med fritt med hö så spelar det ingen roll för hästarna om dom får nytt hö klockan 16 eller 18 dom har haft att tugga på hela tiden ändå.

Om ägaren till en häst med fritt med hö, har som vana att ge hästen tillägget efter att man jobbat hästen eller är i stallet och mockar då klarar hästen det alldeles utmärkt. Annars skulle mina hästar må mycket dåligt. Det är en lugn stallmiljö och mycket med bra stråfoder och gott om tid att få äta utan att bli störd av andra hästar eller av människor, som ger hästarna harmoni. Fasta tider och regler är nog viktigare i stora stall med många människor och hästar mest för att hålla pli på människan. För mig ensam med tre skulle det aldrig funka om jag inte fick fastna i en bilkö eller om jag inte kunde ta in hästarna några timmar tidigare och ge dom hö för att det regnar ute. Jag måsta ta varje dag med känsla för att både jag och hästarna ska må bra.

gejsa
0

Kiara! Vem har inte så. Jag menar ca tider. Jag tex har i mitt stall

frukost kl 7.10 vardagar På helger kl 7.30

lunchhö ute kl 12 nästan jämt samma tid

eftermiddagshö ute kl 16-16.15

insläpp mellan 19.30-21.00 beroende på om det är något bra på Tv:n eller om det är oväder ute.

Regnar/snöar det hela dagen blir det insläpp kl 16 med hö inne i stället.

Så regelbundna tider med exakt tid har inte jag heller. men det är ju nära inpå iaf. Och släpper vi in kl 19 på kvällen tex så brukar jag gå ner och ge en extra tuss hö vid 22 tiden i stället.

Men om det är på över en timma oregelbundna tider så tror jag absolut inte att det är bra iaf.

Står dom inne så blir det som pippi skrev oftast vävning etc…

Carola

Kiara
0

Undersökningen som jag lästa var att om man har hästen efter en dags rutin, men inte styrd efter klockan ”pip” då fungerar magsyreproduktionen bäst för hästen och risken för magsår minskar (troligen också hos ägaren, men det är min egen teori).

Sen har ju dom flesta en egen dygnsrytm som man följer, upp på morgonen, jobb, hem och gå och lägga sig och däremellan klämmer man in sina hästar.

Mina hästar får t.ex. alltid sin giva av tillägg på kvällen när jag tar in dom och en sådan rutin måste man ha.

eleonor
0

Apropå oregelbundna tider, kor är tydligen extremt tidsinställda så ofta är tidsomställning vår och höst besvärligt för dem. Därför sommartid året om  om jag fick bestämma!

MVH

gejsa
0

#10 Jo, men det är ju mjölkkorna. Dom blir stinna i bröstet. Dom behöver mjölkas samma tid morgon och kväll. Det är jättejobbigt för bönderna när det är klockändring. Det har inte att göra med maten. För dom idisslar.

Carola

Kiara! Var har du läst detta på internet? Kan du uppge källan så jag också får läsa? Carola

Kiara
0

Det var länge sen men jag ska leta bland alla mina länkar. Det var inbakat i en utredning om magsår hos hästar och jag kom in på sidan då jag läste in mig på fång. Där var också med att våra hästar får för lite hö för att må bra, en häst är ju skapt för att äta hela tiden och ganska energifattig mat. Jag tror också att jag läste det i remont.se men då var det samma källa som den jag läste det ifrån första gånen.

jen
0

jag tycker man ska försöka ha regelbundna mattider i den mån det går, men diffar det nån timme på tex kvällsmaten gör det inget.

Faxlin
0

Hmm, jag har nog inga regelbundna tider till mina hästar är jag rädd för. De har alltid mycket hö inne i stallet visserligen, men tiden de blir insläppta varierar kraftigt. Då de är i hagen har de fri tillgång på hö. Så de behöver aldrig stå utan.

De står oftast inte i stallet mer än 5-7 timmar dock så den viktigaste delen av sin mat får de genom sitt hö.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Det är skillnad när dom alltid har hö både inne och ute. Då är det ju inte maten dom behöver vänta på. Flört