Körning/ridning - muskler?
Jag har funderat ett tag nu på vad som ger bäst muskler, ridning eller körning. T.ex. om man har en häst som man rider 3 ggr/vecka & kör 3 ggr/vecka, blir den hästen bra musklad över hela kroppen då? För man brukar ju säga att körning ger vissa muskler & ridning ger andra muskler. Alltså borde ju den hästen bli väldigt bra musklad, eller har jag fel?

Nej, du har helt rätt. När man kör blir det helt andra muskler mot när man rider.

OK, så då borde man egentligen köra & rida lika mycket.

Ja, kan man det så är det ju jättebra. Så gjorde vi med min Gejsa ett tag. Men vintertid kör jag inte alls. Vi har så smala vägar och kan inte möta en bil med rockarden.

Vad synd att du inte kan köra på vintern också. Då lär väl Gejsa tappa lite "körmuskler" på vintern? Jag har ju ingen häst, men om jag hade en skulle jag vilja både rida & köra, för att få lite omväxling ( & naturligtvis tömköra, promenera mm ibland också). :)

Ja, det finns folk häromkring som t o m kommer på kvällen när det becksvart i sin rockard. Men en liten ficklampa och lysa med. Men många här tror ju inte att det kan komma en häst i mörkret så dom kör rätt så fort här. Skulle vi få massor av snö så ryms et knappt en bil på vägen.
Jag skulle vilja ha en diffinering på vad du kallar "bra musklad" för det betyder ju olika för olika personer, olika hästar, vad hästen används till och vilka ambitioner man har/jämför med osv…
Jag skulle inte säga att det är en rak saning att både körträning och ridträning ger välmusklad häst bara sådär rakt av.
Allt handlar ju desutom om hur bra man gör det. Rider man BRA och kan Rida så behöver man ju inte göra någonting annat för då kan man egentlgien bara skritta och göra halter och muskla hästen på det, men de flesta är ju inte duktiga nog för det :p ;) Jag tömkör ju för att komma åt det jag inte klarar av som ryttare ifrån ryggen (bla, finns fler anledningar) är alltså inte så mkt för att det egentligen ger bättre muskler, utan för att jag som ryttare inte är duktig nog att få till den saken jag koncentrerar mig på när jag sitter på hästen…
Jag skulle inte köra eftersom det ger bara påskjutningsmuskler för att dra och jag är intresserad utav att samla hästen och sätta muskler för ridning, där hästen bär sig själv och ryttaren, inte en vagn… Så en körhäst är inte för mitt ändamål välmusklad, även om den kan ha bra med muskler, så är det fel muskler som den tränat upp…

#6: Det jag menade var att hästen blir "allroundmusklad" om man både rider & kör. Jag vet att man inte vill ha en "körmusklad" häst om man BARA vill rida, & vice versa.. Äh, jag är så dålig på att förklara.. Jag är inte nåt proffs på muskler & sånt, jag vill bara lära mig mera.. :)

Ja, jag förstod vad du menade iaf Mande. *ler*

Bra att nån fattar vad jag menar iaf, jag är ju inte världsbäst på att förklara precis.. :)

Nej, det är inte jag heller. Men huvudsaken att någon fattar iaf. *ler*
Fast vad innebär allroundmusklad…?

#11: Ja, typ att hästen har muskler överallt..
Och vad menas med det..?
Hästen har ett visst antal muskler, vad du kan göra är att du tränar upp dem så att de blir starka… Alltså får stora muskler. Att "har muskler/får muskler" är ju mer inkorrekt slang… Så vi är klara över det iallafall..
Och för ridhästar vill du inte träna upp alla muskler, det är helt enkelt inte bra…
Vill du få en välmusklad häst handlar det mer om att när du rider den så gör du det på ett bra sätt. Då sätter den bra muskler för ridning. Sätter inte din ridhäst muskler finns det i stort sett tre anlednignar. 1. fel foder, 2. fel ridning, 3. fel sadel. Så har du inte en välmusklad häst som det ser ut idag bör du nog börja felsöka efter varför den inte sätter muskler som den ska…

Jag förstod också vad du menade! Och hade jag bara haft en vagn så hade jag kört lika mkt som jag rider..
Snuttan: varför utbena frågan så mkt?

#13: Jag har ingen häst, men om jag hade haft en så skulle jag vilja både rida & köra den, för variationens skull & för att den ska få allsidig träning.
#14: Tack, jag känner mig faktiskt "påhoppad" av Snuttan.. det kanske inte var så du menade att du kände, men iaf..
Men tack för alla svar! :)

#15 jo jag forstod nästan att du kände så..
Att jag forsatte klämma på vad hon menade är för att jag tycker att varken "allround musklad" "eller muskler överallt" är något beskrivande eller korrekt och jag undrar vad hon menar med det.
Jag skulle inte kalla ridning och körning för allsidig träning för hästar nämligen. Då saknar man massor av träningssätt som är bra för att stärka hästen PÅ OLIKA SÄTT. Grejen är ju att om man tränar på massor av olika sett samtidigt så kan man i de olika "träningsssätten" träna hästen emot de andra sätten man tränar hästen på…
Jag tycker alltså meningen med att både köra och rida hästen för att muskla den väll blir inkorrekt/underlig. Att man vill köra och rida sin häst för att man tycker både ock är kul är ju en annan sak. Men när man med flit gör det med tanke att det ska stärka varandra blir det ju fel. Eller att det ska stärka hästen, men vad tänker ni då att ni ska stärka hästen FÖR? För ridningen? För körningen? För att det är snyggt att kolla på?
Tanken blir ju fel när man tar det lite längre, iallafall för mig.
Är fö inte menat som ett påhopp på dig, utan jag försöker bara få fram vad du menade genom att pressa på din frågeställning och tanke bakom det…

sitter här och funderar på alla travtränare som ridtränar sina hästar för att stärka dom. har en känsla av att de vet vad de sysslar med…
#18 Jo eller hur? va jag vet blev tex Atom Winter riden flera gonger i veckan, och det va inget fel på hans presterande på travbanan i alla fall ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Fast att ridträna en körhäst för att stärka den är ju för att man inte kan komma åt de på samma sätt när man kör dem. Att körträna en ridhäst för att stärka den går snarare emot ridningen…
Körning= dra och skjuta på Ridning=bära sig själv, balansera sig själv och möjligtvis om det är riktig hög nivå på ridningen skjuta.
Finns ju anledning till att världseliten i ridning INTE kör sina hästar och världesliten inom körsport rider sina hästar som extra träning…
Att jag utgåt ifrån ridning lite i första hand tidigare i tråden är ju för att detta är ju ett RIDsports forum och jag har därför utgått ifrån det mer som första hands valet…

#15# Ja, det vet ju alla att dom får olika muskler av att ridas och köras. .
Inga här är experter utan dom flesta är fritidsryttare. Och för att få en bra allroundhäst så är det bra att variera ridning och körning. Det vet ju alla.
svar till snuttan:Man stärker ju hästen på alla sätt för att hästen ska hålla bättre och må bra. Inget konstigt i det.

de ä ju sant,men de beror ju på va man kör med och va man rider me.körman tex en häst i skogen brukar dom få bra muskler,men om du rider får de ju också muskler,men de beror ju på hur svåra pass man rider=)
#22 jo så tänker jag med :) Som jag med tänker, jag är inte särskillt tävlings intresserat, och om jag skall ha häst vill jag ha en allround häst som jag kjöra om jag vill, rida lite dressyr sådär för mig själv, hoppa lite och kanske även våga mig på någon lokal klubbtävling.. inte för placering men bara ¨för att ha skoj! om jag skulle satsat profsigt på dressyr i höga klasser skulle jag nog inte brytt mig med att köra hästen nåt särskillt, men jag ser inte poenget att bekymra sig om man inte skall satsa nåt särskillt :D Jag tycker det är viktigare att ha roligt med hästen och träna hästen så den inte tar skade av den användning man vill ha den till :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Gejsa: Fast om man tränar hästen på två vis som går emot varandra så stärker det inte hästen. Och heller inte om man har som ambition "att den ska ha mkt muskler"…
Och varför vill du stärka hästen? Jag vill ju stärka min häst så att den orkar bära mig. Skulle jag inte rida den skulle jag inte behöva jobba på att få extra muskler eftersom det inte skulle slita.
Så körmusklerna kommer inte hjälpa för slitaget ifrån ridningen.
Ridmuskler kan däremot hjälpa för slitaget ifrån körningen och ge smidgare häst framför vagnen…
Jenca, du bara jag som tycker att du kanske formulerat dig underligt nu eller missförståt vad du menade… Men du kan ju få "fel" muskler för både ridning och körning fel utfört. Allt handlar ju som sagt om att göra det KORREKT.
Rita.S: Jag är heller inte tävlingsintresserad. Jag är intresserad utav att ha en hållbar, frisk välfungerande ridhäst.
enligt massören jag använder så stärker körning kombinerat med ridning hästen och det är ju bra att variera sig lite! Hon sa det att det är superbra för min häsrs dåliga ryggmuskler att boli körd oxå!
Jag tror faktiskt på henne och kommer köra Foxen så fort jag har möjlighet att köpa utrustning.
Jag är rätt fudnersam till det.
Stärker för vad?
Varför kan du inte stärka ryggen när du rider? Är det för att du som ryttare inte är skicklig nog för det, men klarar det när du kör så kan jag se resonemanget i det, men annars så kan man göra det bättre uppsuttet om man stärker den för ridning.
Jag har ju stopp i min ryggmuskulatur, vilket gör att jag inte alltid kan släppa upp och följa med hästen fullt så mkt som jag behöver (jag ska fixa min rygg när mina inflammationer har släppt), och därför väljer jag att komplitera min ridning med exempelvis tömkörning på hästar jag rider mkt, eftersom jag där kan låta hästen komma upp med ryggen. Tömkörning är dock lite närmare ridning än ren körning då hästen måste börjha dra… Annars tömkör jag mest för min egen skull.
Är ju intressankt om massören hade kunnat vara här och säga exakt vad hon anser man stäker för ridningen… Eller om du vet? Varför du inte skulle kunna stärka ryggen ifrån ryggen…

#25# Du är inte ensam om att ha hört det. Alla i min omgivning säger det med. Det är jättebra att kunna rida och köra hästen för alla muskler. Och allra helst ryggen får ju bra muskler av att köra. Även om man rider korrekt.

#24# Jag har redan svarat på din fråga varför det är bra att både rida och köra en häst.
Rider och kör man en häst KORREKT så blir det en riktigt bra allroundhäst som är musklad på dom flesta ställen. Absolut inget konstigt med det.

Jag tömkör också Mangis för att hjälpa hennes rygg. Då har hon möjlighet att arbeta friare med sina ryggmuskler. Skulle gärna köra henne mer nu då det avlastar ryggen. Självklart får de träna andra muskelgrupper med körning än med ridning! Bara för att inte ridsporteliten väljer att köra sina hästar betyder ju inte att det inte skulle vara bra för dem. Travet har ju ganska ofta legat före ridsporten - även om för den skull inte alla beslut de tagit heller varit bra. För att en "allroundhäst" ska få så allsidig träning som möjligt är det säkert en jättebra idé att variera även med körning, både för kropp och psyke.
De "enkla" frågorna kanske bara behöver "enkla" svar?

#29# Precis, så är det nog mangis.
Men Gejsa, bara för att "alla" säger något så är det inte sant. Eftersom ingen av er kan faktiskt prata FÖR saken och förklara exakt vad det är som skulle vara bra med det så är det lite lustigt, eller hur..?
Jag tycker heller inte ditt svar faktiskt svarar på någonting. Är därför jag frågar igen, för att du ska omformulera det eller vidarutveckla det /fördjupa det bakom/förklara det…
Mangis: Jag håller med dig i ditt resonemang om att det är trevligt med varierad träning, mest för att få arbetslust och variera det man gör. Vad jag ifrågasätter och säger emot är att båda träningssätten skulle vara bättre på något vis än att bara rida om man man klarar av att rida sin häst i en bra form.
Jag tror tyvärr inte på "enkla" svar. De svaren är oftast rejält felaktiga och kommer ifrån personer som bara helt enkelt INTE vill ändra sig eller behöva tänka på något vis…
#26# Jag har tyvärr inte ut henne så mkt längre men när Foxen var RIKTIGT dålig så va hon ute en gång varannan vecka.
Jag klarar mkt väl av att rida min häst i form! Och hon är inte världens lättaste då hon inte har haft tillräckligt med muskler tidigare utan vi håller på och jobbar upp det.
Körning är helt enkelt ett komplement till ridningen. Det är helt enkelt ett annat sätt att jobba hästen. Sen för mig personligen så är det mkt smidigt om jag kan köra ist för att rida ibland pga min kropps begränsningar.
Men så fort jag få ska be mamma boka tid med henne igen ska jag hojta till så får hon visa mig exakt vilka muskler som används vid körning.
/Amanda
Nu har vi ett till "helt enkelt" svar 
allmäna funderingar
Det är ingen som vill svara på exakt vad för muskler i ryggen ni har så svårt att komma åt i ridningen att ni anser att körning är ett kompement för det, men tex inte för någon specifik bogmuskel eller för bättre påskjut eller annat..?
Skulle jag köra för att kompletera ridningen så vore det nog framförallt för att stärke de långa ligande musklerna vid korset (kan slå upp exakta namnen, tyvärr är jag inte nog påläst för att faktiskt veta vad de heter, utan vet mest vilka muskelgrupper som finns och vad de gör).
Och muskler på baksidan utav låret (påskjutnigsmuskler) och muskler i överarmarna.
Är muskler som används när man drar… Kommer inte ryggen upp när man rider så är det ju stor risk att den inte gör det när man kör heller, om det dvs inte ligger hos ryttaren och inte hästen…
I mitt stall har jag en dressyrryttarinna som tävlar i höga dressyrklasser internationellt med sin häst. Hon varierar sin ridning med dressyrkörning av samma häst. Detta har gjort att hon fått en häst som fungerar mycket bättre att rida. Man har helt klart nytta av "rätt" sorts körning på en ridhäst. Hennes häst hade svårt för samling tidigare, men sedan körde in sin häst har allt blivit bättre och hon har samtidigt fått en mycket mer lyhörd häst. Som dessutom har blivit mer positiv till arbete pga variationen. Här kan man inte komma med vad som är rätt och fel. Allt med hästar handlar om vad som är rätt för individ till individ. De flesta hästar som körs i låg form höjer ryggen och bygger sedemera muskler där och vad jag vet så är ryggen ganska viktig för ridning!

Jag är inte alltid nog balanserad för att kunna rida min häst i en riktigt bra form - alldeles särskikt med tanke på vilka fysiska motsättningar hon själv slåss med. Hon är alvad för körning, inte för ridning. Därför tror jag att körning skulle vara bra för henne. Det betyder inte att det nödvändigtvis underlättar för henne att t.ex. samla sig. Det som är bra för att en elithäst i dressyr ska kunna stärka sig tror inte jag är vad som är bäst för min häst. I en naturlig hästhållning är det inte de starka, välbyggda dressyrmusklerna som krävs för att pållen ska må bäst. Inbillar jag mig, utan att för den skull börja namnge muskler. Alla kan inte kunna allt utan med lite allmän träningslära kommer man rätt långt, men det är såklart inte fel att försöka lära sig mer heller.
Vad jag menade med enkla frågor och enkla svar var helt enkelt så att jag inte uppfattade Mandes fråga som en invit till en diskussion kring vilka specifika muskler som arbetar mest i en specifik situation, uten mer en "allmän" fråga på en lite lägre nivå. Kanske kan vi spara de här djupa diskussionerna till större frågor? Jag tycker visserligen att det är jätteintressant att diskutera med dig, Snuttan, men försöker anpassa mig lite efter vem som skapat tråden.
Hoppas jag inte missuppfattas nu… 
Ligger helt klart något i vad du säger Mangis, får ta åt mig… Jag tycker det är tråkigt att det inte är mer djupare frågor och hoppar på allt som är minsta lilla chans att försvåra det, vilket blir fel för folk…

#18 Du tog orden ur munnen på mig :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#29… jag bugar och bockar!!! TÖMKÖRNING är ,tycker jag, en mkt mkt god träningsform och tyvärr hos många en träningsmetod som man nyttjar för lite! Du har ingen ryttare som stör, hästen kan arbeta ordentligt och man ser hur han/hon arbetar samt kan korrigera från marken… Jag är ett stort faan av Anders Ericsson!!!
Varierad träning kan om inte annat var mkt trevligt för en allroundhäst så att den får lite annat att tänka på!
Sen beror du på vilken typ av häst du har, sele, vagn etc… Travtränade hästar drar inte alls på samma sätt som en brukskörd häst.. Sen finns det ju de som håller på med körning och deras hästar är mkt välmusklade och går i fin form, tänker nu på vår elit..
Min fd travhäst kunde man inte köra alls för hon blev stressad, spände sig och drog upp sitt huvud.. detta var en form som hon var van vid om inte annat så checkar man ju upp travhästarna när de ska gå fort… Hon fick mkt mkt ont i sin rygg och hade mkt lite muskler när vi köpte henne…
Många travtränare vill att man ska rida deras hästar just för överlinjens skull… så var det när jag arbetade inom travet iallfall!:o)
Man gör vad man själv och hästen trivs med.. emn jag vill varmt rekomendera tömkörning för att muskla samt träna hästen på ett trevligt och för hästen skonsamt sätt… Gärna på kapson, ej spansk!, så att du inte stör munnen!! Samt gå gärna en kurs för ngn kunnig!!!
bla bla bla… nu snattrar jag på!
Lycka till Mande!!
Jag gillar också Anders Eriksson :)
Tömkörning förstår jag om man gör för att stärka ridhästen, det är en helt annan sak…
Jag tömkör faktiskt en hel del med ponnyn just nu :)

Oj, vad mycket svar det blev på denna tråden då! Orkade inte läsa igenom allt.. Men tack för alla svar iaf.