Halt häst igen...
Jag ska ha barn om 14 veckor, dvs den 23 januari. I dagsläget kan jag inte rida och inte ens promenera min häst eftersom jag har foglossning som gör att jag knappt kan gå.
I augusti hade jag en tjej som provred hästen för att ta honom på foder. Då gjorde vi en veterinärbesktning, han klarade inte böjprovet och fick behandlas på klinik för inflammation i båda haserna. Vad det berodde på och hur länge han gått med det är det ingen som vet.
Tillbaka några veckor senare och då friskförklarades han. Och fick ett strikt igångsättningsschemat.
Vi har följt schemat så bra det gått (har inte alltid hitta någon som kunnat rida honom och då har han fått vila). Han började trava för någon vecka sedan och då bara väldigt korta sträckor (ca 20-50 m) åt gången och kanske max 5 gånger under en ridtur. All tråkig tid ensam i hage har självklart påverkat honom och han har brallat järnet i hagen emellanåt och han har även farit iväg när jag tömkört honom. Så några galopper har han tagit, men aldrig på kommando utan bara på eget initiativ.
Idag hade jag ut en ny tjej som skulle provrida honom lite för att ta honom på foder och då markerade han redan i skritten. Har aldrig visat hälta tidigare under den här perioden eftersom han haft ont i båda bakbenen samtidigt, men nu visade han det tydligt.
Kunde inte hitta något fel på honom mer än att han möjligen var lite varm och gallig vid kotan, så får väl anta att han inte är helt friskt.
Det blir ju självklart tillbaka till kliniken nu, men sen vet jag inte vad jag ska göra.
Jag har egentligen inte råd att ha hästen kvar en enda dag till då jag är halvtidssjukskriven och inte får ut särskilt mycket varje månad.
Dessutom undrar jag vem sjutton som vill låna en häst som uppenbarligen har en skada som är svårläkt?
Hur hade du gjort?
Känner verkligen att jag hamnat i världens jobbigaste situation! Hade det här hänt för ett år sedan hade det inte varit något problem. Då fanns det ingen tidgräns för tillfrisknandet och han hade kunnat få och skrota i hagen precis så länge det krävdes för att han ska bli bra. Men nu går det inte. Kostnaderna för honom måste vara nere på i princip noll innan januari..
Vill inte sälja honom, mest av anledningen att jag inte vill tappa kontrollen över hans återfrisknande. Säljer jag honom kan vem som helst göra vad som helst med honom och det vill jag verkligen inte!
Kom gärna med förslag på vad jag ska hitta på.

Var ärlig! Försök hitta en fodervärd trots besväret kan ta emot honom, Berätta allt i annonsen som du berättat här och folk kommer förstå och du kanske får en fodervärd. Lycka till med både barnet & hästen!

kan ju vara så oturligt att han bara gått och snubblat och vrickat sig, och att det lägger sig om några dagar. så det måste ju inte vara skadan som gått upp.
är han jämt gallig på båda bak? är han gallig bara på kotorna eller även haserna? gallor på frambenen? var han gallig även när han blev friskförklarad på kliniken?
dum sits du hamnat i. jag hade nog avvaktat några dagar, kan ju vara så att han bara vrickat sig och inte mer med det..
går det inte om, så hade jag nog tagit en vända in till kliniken igen, och hört vad dem tycker angående bakbenen och hur ni ska gå vidare..
det känns ju ganska omöjligt att låna ut en halt häst på foder, kan aldrig tro att någon vill ta på sig en halt häst och ev. behöva betala klinikkostnader o.s.v. tror det är illa nog att försöka låna ut en häst överhuvudtaget som är under igångsättning p.g.a. skada.
hade jag varit du, så hade jag avvaktat några dagar, lägger det sig inte, så hade jag åkt till klinik och gjort en ny utredning, och sedan beroende på prognos och resultat gått vidare..
jag tror man oftast har för bråttom att sätta igång en häst efter skada.. kanske vore det en ide att hitta en lösdrift efter ett ev klinikbesök och låta han gå där och skrota tills att du har möjlighet att rida igen efter att du fått barnet.. för jag antar att du tänker ta upp ridningen sen igen?
visst, du får stå med lösdriftskostnaderna, men jag antar att det blir billigare än att ha han uppstallad iaf..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Du kan ju låna ut honom till sällskap några månader kanske? Mina tankar fortsatte efter jag läst inlägg #2. Så kan han gå i vila en ordentlig period så han inte sätts igång för fort, det är faktiskt väldigt vanligt att dom sätts igång för tidigt. Det är ju en lösning för att slippa betala uppehälle för honom, sen kanske du måste betala ev. klinik/behandlings-avgifter. Men kan ju vara skönt att slippa uppehället, för du har väl försäkring antar jag så blir ju inte dom kostnaderna så himla stora iaf.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vad säger veterinären, kan han bli frisk med rimlig insats?

#1 Jag är helt ärlig med hur hans skada har varit och så och fått många svar på annonsen jag la ut. Men det var ju innan han blev halt igen.. Då såg ju allt ut att gå och rätt håll och det enda som behövdes var igångsättning.
#2 Självklart kommer jag stå för alla eventuella klinikkostnader för den här skadan eftersom han hade den när han åker. Allt som rör den kommer jag betala, allt annat vore orimligt.
Han var gallig i haserna när vi åkte in till kliniken. När han friskförklarades var han inte gallig och nu är han inte gallig där. Men är nog lite gallig i båda kotorna, men mest på höger. Ingenting på frambenen.
Han är lindad med BoT i natt och går i sjukhage de närmsta dagarna. Får se hur det utvecklar sig. Men funderar på att åka till kliniken oavsett eftersom samma självriskperiod fortfarande så det blir inte särskilt dyrt. Vore skönt att få honom friskförklarad ännu en gång och bevis på att det bara är tex en vrickning om så är fallet. Men jag tror det är värre än så med tanke på gallorna.
Har inte råd att ha honom på lösdrift heller, det kostar ju ändå en del.. Vet inte alls vad jag ska ta mig till…

#5 har du inte gjort vad du kan, det måste ju vara tufft för hästen att hela tiden ha ont också.

#5 Jag menade din situation med graviditeten 

#5 det är ju jättebra att han inte fått tillbaka gallorna i haserna i alla fall!
ja, det skadar ju inte att åka in igen, är det något på G igen, så är det ju upptäckt i ett tidigt stadie i alla fall..
#6 jag blir så arg "har du inte gjort vad du kan?" :S Hästen har varit på klinik en gång, EN gång. den måste ju för tusan få en chans till att bli frisk!

#8 jag tror nog det blir mer veterinärt, men hon har gjort mycket för hästen om man följt mångatidigare trådar och jag tycker ärligt att TS gjort vad man kan begära.

#7 Aha :) Men det har jag också varit hittills :)
Visar nästa klinikbesök att inflammationen är tillbaka så får jag försöka hitta någon som vill ha honom som sällskapshäst och så får han skrota i hage i nåt år innan jag har ekonomi att ta tillbaka honom och försöka igen.
Men det känns svårt att hitta någon som vill ha en så stor häst som sällskap. Han är ju inte särskilt billig i drift även om han bara står… Kan självklart hjälpa till lite ekonomiskt, men jag lever redan över mina tillgångar och tvivlar på att det blir bättre när jag går på föräldrapenning…
Jag skulle förstå om han började markera när man verkligen började kräva något av honom. Men nu har han i princip bara skrittat och knappt travat alls. Så frågan är hur ont han faktiskt har när han reagerar på så lite =/
Det är helt sjukt vad jobbigt det är att hamna i den här situationen! Jag trodde aldrig att jag skulle "bli fast" med min häst utan att det alltid skulle finnas en lösning om det nångång blev problem. Men livet är inte alltid så enkelt..

Kortisonbehandlades hästen?
Hur stor hälta hade han vid första besöket?

Japp, det gjorde han och sen åt han Fenylbutazon i tio dagar.
Vid första besöket hade han:
Lågt böjprov
VF och HF: ½
VB och HB: 1-2
Högt böjprov
VF och HF: 0
VB: 2-3
HB: 3
Vid återbesöket hade han 0 på allt utom Högt böjprov VB o HB där han hade ½, men det sa veterinären inte betydde nånting för det var så himla lite de 2-3 första stegen..

Konstigt.
Om vi har såpass markerande hästar behandlas de alltid två gånger med kortison eller första gången kortison, andra gången 50/50 kortison och tuppkam.
Om man bara behandlar en gång kommer det oftast tillbaka så fort som det gjort för din.

#13 Vad är tuppkam?
Vad betyder det egentligen…? Att han borde behandlas en andra gång med kortison nu eller har det gått för lång tid och han borde starta om från noll med behandling och behandlas två gånger?
Vilka är "vi" förresten? Ni som hästägare eller ni som arbetare på klinik?
Borde jag byta klinik? Har varit på Mälarkliniken nu, kanske borde åka till Ulltuna istället? Det har väl ingen betydelse ur försäkringssynpunkt om jag byter klinik? Samma försäkring och självrisk gäller väl eftersom det är samma skada?

#14 "Vi" som stall. Jag är i travstall och är därför inblandad i mycket behandlingar.
Tuppkam är en annan variant att spruta med, istället för kortison. Lite dyrare dock, men funkar bra.
Jag har ingen aning om när du behandlade honom, men jag skulle först och främst hitta en bra veterinär som verkligen kan spruta häst.
Sen ska väl sägas att jag tycker verkligen inte du "gjort vad du kunnat" för hästen. Inflammationer ser jag inte som särskilt allvarligt i alla fall, jag kanske är lite yrkesskadad.
Han blir nog bra!
Jag vet inte var du bor men här i Värmland finns det två veterinärer som "alla" i min krets använder i alla fall.

Han behandlades den 27 augusti.
Jag tycker inte heller att inflammationer låter särskilt allvarligt, men jag vet inte riktigt hur hästar fungerar när de blir skadade…
Låter väldigt lovande det du säger, att han borde ha behandlats två gånger.
Bor i Stockholmstrakten och ska nog ringa och rådgöra med en annan klinik och se vad dom säger.

Det finns inga regler om hur hästar bör behandlas, utan det är upp till var och en veterinär vad dem anser lämpligt, och behandlingarna skiljer sig oerhört från klinik till klinik! Ingen är den andra lik.
Sen är det ju individer, och vissa "läker" snabbare än andra.
Sen är det ju inte alltid lätt att hitta orsaken till det hela, utan att en häst har ont på ett ställe kan i princip bero på att den belastat fel och ojämnt och det är inte där den grundliga orsaken ligger.. Men när man väl behandlat det ena och det är friskt så kan det sätta sig någon annanstans för hästen börjar belasta annorluna, och även om den belastar sig rätt, så är kroppen inte van vid den belastningen, och så får den ont någon annanstans. Ibland är det rena karusellen.
Därför är det otroligt viktigt med en lång vila, så kroppen hinner ställa in sig innan man börjar arbeta den.
Tyvärr har man ofta bråttom och vill komma igång så snabbt som möjligt igen. Men det tar tid att läka. Det tar ungefär 6 veckor för en led att bli återställd.
Och hur många hästar får ordination att vila 6 veckor? det brukar röra sig om max 2-3 veckor, sedan ska man börja skritta och sätta igång hästen, det är ju inte konstigt att det inte läker ordentligt!
jag gillar inte alls det här med att "spruta" hästar.
jag skulle aldrig låta spruta min häst förrens veterinären är 100% säker på att det är rätt!

Ja, det blev ju lite långt att åka till Värmland då!
Ska luska lite om det finns någon bra veterinär där.

#17 Men samtidigt känns ju skritt helt utan krav inte som belastning? Visst har han ryttare på ryggen ibland (inte alltid) men hon väger inte mycket..
Min häst börjar ju bli knäpp av att gå ensam i en mindre hage och han tar ut all överskottsenergi på att bralla järnet så fort han får chansen. Det borde väl vara mer belastande för skadan än att skritta ute på rakt spår?

#19 belastning menar jag naturlig sådan, när han går/står stilla i hage/box. en häst kan ju belasta sig fel och ojämnt även när den inte har ryttare på ryggen. och eftersom han var så halt vid böjprovet båda bak, har han troligen gått och belastat ojämnt och fel och nu när det har släppt, är det inte ovanligt att det sätter sig någon annanstans. dessutom har ni ju inte märkt av det förrens vid besiktningen, så han kan ju dragits med detta i många år, utan att ni märkt något, och nu när haserna är fixade så börjar han helt plötsligt belasta kroppen annorlunda än vad han gjort tidigare.
det kan vara så otroligt små skillnader som gör så mycket. jag vet hästar som blivit behandlade av ET som varit lite snea och haft låsningar och när det sedan var fixat, så har hästarna blivit halta för dem helt plötsligt börjat belasta kroppe annorlunda.

#17 Vad använder du för metoder om du nu skulle ha en häst med 2-3 graders hälta?

#21 vad menar du? jag pratar bara allmänt om mina erfarenheter..
jag vet inte vilken metod jag skulle använda, det beror ju på vad det är det gäller. men jag skulle i alla fall ställa som krav på veterinären att denna tar reda på varför hästen har ont där den har, om det verkligen sitter där den har ont eller det beror på något annat.
känner till alldeles förmånga veterinärer som sprutar till höger och till vänster utan att ta reda på orsaken varför hästen har ont. det finns ju en orsak till att den har ont.
och därför kommer många inte heller någonstans med sina hästar, för dem behandlar aldrig det riktiga problemet utan bara "biverkningarna" som hästarna får utav det riktiga problemet.
och så skulle jag se till att hästen vilade ordentligt innan igångsättning..

#22 Det lät bara som i inlägg 17 att du var emot sprutning, men ibland har man inget val.
Såklart ska man se till orsakerna, i min sport kan jag säga dig att det är pengar som styr att hästarna blir halta.
Det är ju lätt att se var de fått inflammationerna, genom att bedöva.

#23 jag är inte emot sprutning så länge man är vet vad som orsakar till att hästen har ont. problemet är att det inte alltid som inflammationen orsaken i sig utan att inflammatione är en såkallad "biverkning"
men visst, finns det gånger då en inflammation är orsaken. min förra häst, Schess blev sprutad en gång för kotledsinflammation.
men återkommer inflammationerna så bör man ställa sig frågan varför.
men tyvärr vet jag alltför många som bara sprutar på trotts att inflammationerna återkommer hela tiden..

#24 Okej, då är jag med.
Självklart borde man hitta orsakerna till sprutningarna, oftast vet vi i vårt stall vad problemen hos varje häst är, men det går inte hålla efter nog mycket utan att det blir inflammationer i lederna som följd. Sen är ju trav en slitsam sport, det går fort, ofta på lite för stumt underlag för lederna.

Trist att det blivit så med honom. Han är ju så snygg och helt underbar att rida!
Ang. Mälarkliniken så har jag hört mycket dåligt, mer dåligt än bra tyvärr. Jag tycker att du ska ringa till Strömsholm och Ulltuna. Och skulle du inte hitta någon som kan ta honom så har jag en ledig box i Enköping, så jag skulle kunna ha honom som sällskap, men skulle då behöva lite hjälp ekonomiskt..
Hoppas verkligen att det löser sig!
Jag har aldrig vart på Mälarkliniken, men jag har vart på Ultuna, hos en veterinär som tidigare jobbat på Mälarkliniken. Och av de historier jag hört så skulle jag klart föredra Ultuna… PM:a mig om du vill ha namnet på veterinären, hon är hur bra som helst! Både med människor och hästar och veterinära kunskaper… Sjukt bra är hon.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Mina grannar med travstall (och ponny uppfödning) vänder sig främst till Mälarkliniken. De har aldrig haft några problem med dem varken vid operationer eller andra behandlingar. Men självklart finns det både undantagsfall hos både Ulltuna och Mälarkliniken.
Själv har jag aldrig behövt åka till klinik mer än akut och då Ulltuna bara ligger 40 min bort med transport har det självklart blivit det. Sedan har vi 0% självrisk med våran försäkring så behöver i princip inte tänka på vart det kostar mer eller mindre.
Men allmänt annars så skulle jag operera med bokad tid så tycker jag man får ett mer personligt bemötande på Mälarkliniken efter som att det är ett mindre ställe. Lite lugnare.
Jag letar efter någon att ha som endast sälskapshäst framöver till en 4-årig B-ponny hingst, men tyvärr önskar jag att det hadevarit ponny då =/ Lycka till i.af!
Hakuna matata!

Jag tycker att veterinären jag hade på Mälarkliniken var superbra! Trevlig, snäll och kändes kompetent. Däremot fanns det några andra där som kändes mindre vettiga..
Vet inte riktigt hur jag ska göra nu.. Tar dubbelt så lång tid att åka till Ulltuna. Visserligen bara ca 30 min till Mälarkliniken och 60 till Ulltuna. Dessutom har jag för mig att det tar längre tid att få tid på Ulltuna. Plus att det känns som att veterinären jag hade på Mälarkliniken redan är insatt i allting, har sett röntgenplåtar osv..
Men jag vet inte. Borde kanske ringa och höra vad båda har att säga och bestämma sen..
Jag vet inte hur lång tid det tar att få tid på Mälarkliniken, men jag har fått tider snabbt på Ultuna i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Men visst har det ingen betydelse för försäkringen om jag byter klinik och startar om med ny röntgen osv om det behövs? Är ju samma skada och inom samma självriskperiod?
Nej det ska inte ha någon som helst betydelse, vad jag vet i alla fall. Vore ju himla konstigt i så fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

vet inte hur det funkar, men du borde ju kunna begära att få ut plåtarna så du kan ta med dem om du byter veterinär/klink?

Har nog bestämt mig för att försöka på Mälarkliniken igen. Jag tyckte verkligen om veterinären och hon är ju redan insatt i problemet. Vet inte vad dom hade gjort annorlunda på Ulltuna? Men ska ringa till båda och kolla vad de säger.

Fast nu har jag ändrat mig. Blir nog Ulltuna iaf. Eller jag vette sjutton. Får väl se vem som har en tid först. Har inte bråttom att få honom frisk, men har bråttom att få veta vad som är galet..
Känner du att du trivs med den veterinär du fått så tycker jag nog ändå du ska fortsätta med mälrkliniken om de ändå redan är "insatta" i det hela.
Rötägg finns över allt vart man ä går tyvärr.
Självklart är det olika men i allmänhet är det nog i.af lättare med tid till Mälarkliniken ^^
Hakuna matata!

Hur har det blivit jn84? :P Har du kommit fram till något klokt? :)

Har tid på Mälarkliniken på torsdag morgon.
Nu markerar han inte alls och har svårt att säga att han är särskilt gallig. Kanske lite bubblig, men det är rätt lika på båda benen och vet inte om det kan klassas som gallor.
Har gått i sjukhage och skrittats vid hand 15 minuter varje dag. Men idag när jag skulle longera lite för att se hur han gick så brallade han som en tok… Det måste ju inte vara av eller på, han kan väl hjälpa till att göra det lite lagom 
Hur som helst, vi åker till kliniken i vilket fall. Och fram till torsdag så tänkte jag "provocera" lite. Dvs låta honom bli riden lite med liiite trav. Vill inte åka in till kliniken, få honom friskförklarad och sen håller han inte för igångsättning igen. Då är det bättre att han är lite under igångsättning när han kollas.. Och han verkar ju inte ha ont så hoppas att det inte gör någon skada iallafall.

#38 skönt att han inte är halt mer, men det är ju bättre att kolla upp en gång för mkt :P låter klokt.. håller tummarna, så får du berätta sen hur det gick :)
#38 om han inte visar på hälta nu så tycker jag du gör klokt i att böra sätta igång honom, och som du skriver provocera lite. Kommer det fram då så är det ju ngt ni kan kolla på kliniken och få behandling för, men om du tar i honom med bomullsvantar fram tills klinikbesöket (när han redan nu visar sig "frisk") så kan det ju hända att det kommer senare istället och då blir et ett klinikbesök till.
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Håller tummarna för att han är fräsch nu!

Halt igen 
Han har gått i lite större hage (dvs fått plats att bralla som en tok när han fått lust) och inte blivit lindad med BoT.
Så inte är han hel iallafall.. Men det verkar ju sitta i kotan. Han är gallig igen, men är det på båda benen. Får se vad torsdagens besök visar…

Hur gick det igår? :)
Hur har det gått?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Kan berätta asså lite, vet inte allt dom sa men lite vet jag ^^
Han har fått tbx det han hade i ena bak, Så han blev behandlad mot det igen. Sedan ska han bli behandlad igen..
Egentligen ska man behandla två gånger, men dom gjorde inte det och det blev för lång tid mellan första och andra gången så han fick tbx det, nu går han i en liten hage iaf.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Hehe, tack Emma :)
Som hon skrev så var han halt höger bak igen och reagerade med 1-2 graders hälta (om jag minns rätt) på höga böjprovet höger. På vänster var det något lägre.
Hade en annan veterinär nu (den andra var sjukt) och han sa att det fanns något på de gamla röntgenbilderna som var lite osäkert, att det var möjligt att det var en spattförändring. Så han röntgade igen och konstaterade att det inte fanns några skelettföräldringar alls.
De sprutade båda haserna igen och tog den högra kotan också eftersom han var lite öm där även om han inte var gallig för dagen.
Ska tillbaka på fredag (den 13:e) och spruta igen. Sen ska han väl förhoppningsvis börja sättas igång och hålla för det.
Har en tjej som kommer och tittar på honom imorrn förmiddag som verkar bra. Hoppas verkligen att hon vågar ta honom och ge honom tid att bli hel, för nu kan jag inte ha kvar honom mycket längre…

#46 Så det var som jag trodde, att han hade behövt två doser från första början?

#47 Japp! Den här veterinären sa att han hade svarat oväntat bra på förra behandlingen (vilket den andra veterinären inte sa nånting om). Så det är kanske inte konstigt att det kom tillbaka. önskar bara att den första veterinären hade sagt det också så hade jag kunnat vara ännu mer uppmärksam…

#48 Ja, det är ofta det som är lurigt. Dom verkar svara bra och är haltfria, men det räcker oftast inte utan när kortisonet gått ur kommer inflammationen smygande tillbaka. Hoppas han blir bättre nu!

puttar upp^^
Hur går det?

Dandelion flyttade för snart en månad sen till en toppenbra tjej! Är jättenöjd med henne som fodervärd och hon verkar nöjd med honom. De går långsamt framåt, har tränat mycket från marken och sakta börjat sätta i gång honom. Och än verkar han hel så får hålla tummarna att det håller hela vägen.. :)

#51 vad skönt att det har ordnat sig :)