Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2822 ggr
Zabbio
0

För kallt att rida?

När är det för kallt att rida en normalt frisk häst i normal kondition? :)

Eller rättare; när (vid vilken temperatur) ska man börja vara försiktig för att undvika problem med luftvägar osv?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rita-S
0

hm, jag vet faktisk ingen facit på det men vid typ -20 börjar jag bli lite försiktig med att få hästen för anfådd och vid -30 är det endast skritt som gäller för mig iaf. är det kallare än -30 löser problemet sig själv, för då orkar inte jag rida ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
0

Det hänger ju mycket på luftfuktigheten också så man kan inte bara titta på termometern.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För oss har det löst sig själv. Ju kallare ju lugnare och är det den här bitande "blöta" kylan som kryper in överrallt tar man det lugnare än om det är "torr" kyla.

Varför? jo för att alla våra hästar går ute med vinterpäls och utan täcken+ att vi har kallstall. Så man vill inte ha en svettig häst när det är kallt ute. Tar sån tid att få riktigt torr med all päls m.m.
Och de flesta hästar vi haft hinner inte bli anfådda om man inte rider dom svett.
Har man en häst som blir anfådd innan den blir svett får man väl rida på det, så att man inte rider hästen anfådd vid kallt väder (speciellt inte den "blöta" kylan)

Zaphix
0

I fredags när det var runt -20 startade de på travet här, så då borde det vara okej. Men är det mindre än -20 så blir det skritt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok :)

Jag fick en varning för att ha galopperat och så en hel del när det var kallt (nu visste inte de vilken temperatur det var, men såg att hans man blivit helt frostig (vi skrittade av genom ett dimmigt fält) så de antog nog att det var kallare än det var. :)

Det var -10°Coch torrt i luften (utom i dimman så klart :P). Men ang luftfuktighet.. kan den ens vara särskilt hög vid såna temperaturer?

Jag var inte själv orolig för igår men tänkte att om Skåne bestämmer sig för att få vinter i år så kan det bara bra att veta :)

Crow blev rejält blöt och ville inte torka helt trots lång avskrittning, men en hel drös fleece täcken och mat höll honom varm tills han var torr (kände under täckena och tog av efter hand som han torkade eller blev förvarm - lite jobb men värt att kunna rida!)

Och vilken underbar ridtur sen :D Helt fantastisk! :)

För att svara på min egen fråga läste jag runt en del; vid -20 ska människor börja ta det försiktigt och vid -30 bör hästarna ta det lugnt. Så när jag inte orkar så får jag nog ta det lugnt :P

Tusen
0

En hästs luftstrupe är väldigt lång vilket gör att luften hinner värmas upp innan den når lungorna. Därför kan hästar träna och tävla vid väldigt låga temperaturer. Travtävlingar vid - 20 är inga problem och är man bara ute och motionsrider så kan man gå ner mot riktigt låga temeraturer. Här är det väl mer ryttaren som sätter gränserna. Det blir ju fruktansvärt kallt att galoppera i minus 30 grader. Eller hur..?!Flört

imsuchadiva
0

#5 lite nyfiken bara, vad var det för varning du fick, och vem gav dig den? :P

Zadeira
0

Haha, jag ororar mig aldrig för om hästen tåler att ridas när det är kallt eftersom jag tåler så mycket mindre kyla än vad hästen gör och snarare behöver tänka "är det för kallt för mig att rida idag". Men det beror på min fibromyalgi, jag får så ont i kroppen när det är kallt.

SandraErikssonn
0

Då det är över -20 så tränar jag ingen. Men det beror inte på att hästarna inte kan utan för att jag inte vill frysa (a)

thilda-
0

jag drar bara på mig mer kläder och struntar totalt i tempraturen… Hos mig finns det inget dåligt/kallt väder, enbart dåliga kläder

Keno
0

Jag tror nog inte det är någon fara för hästarna så länge vi själva klarar av att rida i kylan.

Zabbio
0

Bra, det var väl vad jag gissade :)

#7 Det var på eyt amerikanskt forum när jag visade bilder och berättade om min dag :P

Varningen: It is wonderful that you are enjoying your horse so much and your pictures, all of them in other posts too, are wonderful, but please, please, be careful galloping a horse in that cold air… You can ruin his wind, sucking in that cold air… You certainly don't want a roarer, windy or heavey horse.. He is too nice and willing for that…

En helt välmenande varning från någon helt enkelt :)

Mitt svar (innan jag skrivit denna tråden):

It's not - that- cold.. and he sounds and sounded just normal both during the ride and after. :) But thanks for the warning I appreciate it, and of course I'm careful. I'm just figuring that horses can stand both cold and heat better than humans, and since little astmathic me can run in the air, then he can too :P

I think I'll check what temperature I need to start worrying at tho. It rarely ever get very cold down here (''bottom'' of Sweden), the -10°C that was today felt really bad, but still :P