Rida utan Nosgrimma
Rider du med eller utan Nosgrimman?
Kommentera vilket av det du gör och varför!
Skulle vara intressant att veta om fler rider utan nosgrimma förutom Westen.
Själv rider jag utan Nosgrimma på min medryttar ponny då jag inte fyller någon funktion för den, just på honom.

Stella rids ju inte än, men körs och tömkörs utan nosgrimma. Den fyller ingen funktion, då finns det ingen anledning att ha den. Skulle hon börja gapa så skulle jag leta problem i bettdjungeln eller hos tandläkaren istället.

jag rider med nosgrimma och tänker inte sluta av rent estetiska skäl =)
idag var jag dessutom glad att jag hade den när han stirrade upp sig som värsta fullblodshingsten. fick ta rätt rejält i honom och utan den hade han bara gapat och skenat hem.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag och Kalle är hoppinriktade och jag rider utan nosgrimma då och då.
En kompis till mig och Kalle.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag rider western och rider utan nosgrimma (och utan ganashrem), bara enöras. Ibland rider jag på islandshästarna i stallet och då sitter nosremmen som en lös del och jag struntar alltid i att ta den. Har talat med stallägarna om dessa nosremmar och hur dom inverkar, men ena ägaren säger att det är en säkerhetsgrej, hästen ska inte kunna öppna munnen och gå undna för bettet. Men jag tycker det är lite larvigt på deras superdupersnälla turridningshästar som man kan sätta vilken nybörjare som helst på. Men dom säger inget om att jag inte använder nosrem iaf när jag rider deras hästar. Den stallägaren säger även att han fått lära sig på sin instruktörsutbildning att islandshästar absolut ska ridas med nosrem, varförhar jag aldrig lyckats dra ur honom.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag kör/tömkör för det mesta utan nosgrimma. Fast förra gången jag tömkörde (sittandes i vagnen medan min syster körde andra hästen) blev jag påmind om varför det kan vara bra att ha nosgrimma: Den damen blir väldigt framåt och tar bettet om hon tycker att det är roligt och man har inte jättemycket att säga till om och det blir bättre med pullarnosgrimma.

ingen av mina hästar går med nosgrimma; den ger ingenting och jag tycker bara att den är besvärlig att hålla på med, pillig och eländig
har därför ett gäng nosgrimmor liggandes i ett skåp till absolut ingen nytta, vet inte varför jag inte kommit mig för att slänga dem?
medarbetare på djurskydd.ifokus

Har inga nosgrimmor på mina hästar, de gapar inte, lägger inte tungan över bettet mm så varför skulle jag då behöva en? Tycker dessutom att de är snyggare utan nosgrimma.
Skynda långsamt så går det fortare.

Våra hästar går utan nosgrimma, den fyller ingen funktion. Jag tycker inte häller att det är snyggt. Har nosgrimman någonsin funktion så har man ett problem.
Använder sällan träns alls, utan oftare någon sorts sidepull eller utan huvudlag. Pappas fjording rider jag i hemma gjort sidepull, isläningen i repgrimma och min egen kille utan.
Vi rider mest i skogen, tränar lite ar och hoppar lite.
Men kan man inte bearbeta problemet med hästar som gapar, jamenar, varför snöra i hop deras munnar istället för att bearbeta problemet, gapar hästen borde det väl finnas någon orsak…
Lr?…
#10 Fast om man har en häst som blir starkare utan nosgrimma, tycker du då det är bättre att skaffa ett skarpare bett (även om man känner att man inte kan hantera det, plus att det finns få som passar) än att ha en nosgrimma (rätt spänd, såklart)?
Jag rider för det mesta med nosgrimma. Händer ibland att jag rider utan, men då är det oftast på inhängnat område (i alla fall med hästen jag har nu). Anledningen är väl först och främst att tränset är enbart en nackrem och skulle jag då behöva ta ordentligt i hästen (t.ex ett s.k. one rein stop) och hon gapar så är risken stor att bettet åker igenom munnen.
Så det har ingenting att göra med att jag stänger igen munnen på en häst som inte trivs med bettet. Visar hästen på nåt sätt missnöje/obehag i munnen så kollar jag bett och mun först, att "få bort" problemet genom att stänga till munnen med en nosgrimma skulle jag aldrig göra! Utan den sitter där enbart som säkerhetsrem, ifall det händer något så jag behöver ta till lite drastiska åtgärder.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Gejsa rids utan. Ser ingen anledning att ha den där då hon varken gapar, tar bettet mellan tänderna eller nåt annat, hon går kalasbra utan som med och i form, kvittar om den är där eller om den är borta.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har alltid undvikit nosgrimma eller haft den på löst bara för prydnad.
nu rider jag western då är den inte på alls 
#9 Håller med om att det är snyggare utan! :P

en nosgrimma verkar ju inte så länge hästen inte gapar = det skadar inte att ha nosgrimma av estetiska skäl 
förutsatt att man inte drar åt den för hårt givetvis!

#12 absolut inte, har man en häst som blir stark har du ett problem i kommunikationen. Kolla från rygg och mark var felet sitter och jobba igenom det istället för att dölja (eller till och med kanske förvärra) det med attiraljer.
Vi rider ju inte Bellman ännu, men vid tömkörning har vi ingen nosrem på. Det behövs ju som sagt inte egentligen. Dessutom fanns det inte på tränset, och vi orkar inte köpa en bara för att det "ska vara så".

Jag rider utan nosgrimma när jag o Gutten tränar i paddocken. Skälet är att jag märker superlätt om jag blir det minsta för hård i handen, för då gapar Gutten! Har jag nosgrimma så tjaffsar han mycket mer med bettet och försöker dra tyglarna ur händerna hela tiden.
Så för mig är det bra träning att rida utan, då märker jag när jag hårdnar i handen och kan rätta till det =)

Jag hade på nosgrimma i början när jag började köra min shettis. Då i början satte jag på nosgrimma för att han skulle gå att styra, annars gapade han och gick rakt fram både i tömkörningen och körningen. Med nosgrimma på så var han fullt styrbar och det gick att träna på ett helt annat sätt. Sen har jag plockat bort den och nu går han bättre utan när jag tränar, Barnen har ett nytt träns med aachennosgrimma med blå strass och blått foder och den nosgrimman får han ha för att det är snyggt!
Unghästen har ett träns med engelsk nosgrimma, jag använder den ibland.

Pelle har jag ingen nosgrimma på, finns ingen mening med det. Förutom i de fall jag har den för att sätta en reflex på..
Affe har en remont o acchen varierat. Han har den dåliga ovanan att lägga tungan över bettet o leva rövare. Spänner nosgrimmerna lösare o lösare i förhoppning att snart inte behöva använda någon.
Lite reflexioner bara..
Något man kan tänka på innan man väljer bort nosgrimman (och jag propagerar nu inte FÖR en sådan) är vilken typ av bett man använder. Som tidigare nämnts finns de som använder nosgrimman för att inte bettet ska halka igenom munnen vid ledande tygeltag etc.
Läste en riktigt bra artikel i någon tidning (minns inte vilken tyvärr) med hästtandläkare Torbjörn Lundström. Han påtalade just vikten av att veta vilket bett man satte i hästens mun och vilken funktion detta har. Ibland är bettet utformat för att verka tillsammans med exv. en nosgrimma för bästa effekt och läge i hästens mun. Detta kan ju i vissa fall medföra att bettet inte alls verkar på samma sätt utan nosgrimman på.
Andra exempel på hjälpmedel för bettets verkan är tex. curbstrap och kindkedja.
#23 Mycket bra. Sen är ju olika hästar olika i munnen, och eftersom olika nosgrimmor ger olika tryck/verkan så har även munnens utformning betydelse för vilken nosgrimma man ska välja.
Det är t.ex ingen slump att de flesta har remontnosgrimma på islandshästar. Utan det råkar helt enkelt vara den nosgrimma som passar deras munnar bäst. Dock ska man ju aldrig ha en remont till ett stångbett.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Rider jag med bett har jag remontnosgrimma. Stabiliserar bettet i munnen. Gillar det bättre än att rida utan.
Nu rider jag iofs inte med bett på hästen längre iofs..
#13 att komma undan det "problemet" med att bettet åker igenom munnen med ett onerein-stop är att sätta en kindkedja i läder på hästen. Det ska vara löst spänt. minst så man får in 2-3 fingrar under hakan samt att bettringarna har naturligt läge och inte dras emot varandra bakom käken. Då minskar risken att dra igenom drastiskt.
Finns ju de som lyckas dra igenom bettet även med pullar och achennosgrimma så…. :S
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Att dra betet genom munnen på hästen, det tror jag aldrig jag råkat ut för själv, ett annat tips är bettplattor även om problemet är samma som att hästen gapar = ryttaren så problemet bör lösas i ryttarens ridning inte genom att dölja det.

#27 Bettplattor hade jag på min ponny när jag red in honom för han "höll" inte fast bettet i munnen, det gled igenom vid minsta tygeltag. När han hade vant sig vid bettet ordentligt så behövdes de inte längre :)

#27 Jag är lite förvånad att ingen tänkte på bettplattor tidigare i tråden.
De funkar i alla fall jättebra på Kalle.

#29 det är synd att gamla saker glöms så lätt 

Mina ponnyer använder bettskivor av den anledningen att det e många småtjejer som rider de och jag vill inte riskera att de får skav eller liknande, inte alltid tjejerna har full koll på hur starka de egentligen är, ponnyerna går (nästan) alltid utan nosgrimma, unghästarna alltid, skulle det behövas nosgrimma på unghästarna använder jag remont, men helst utan.
#26 Det är sant, har jag faktiskt inte tänkt på. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
# 27 Ja, och likaså bett med parerstänger
.

aldrig varit med om att bettringarna åkt igenom. måste man inte dra väldigt mycket då? 
#34 det är inte alls svårt att dra igenom bettringarna på en häst utan nosgrimma, det räcker med ett vanligt ledande tygeltag och hästen gapar så glider bettet igenom. Speciellt om man inte har en pannrem också.
Med pannrem blir det litet stadigare men inte mkt.
Jag har lyckats via ett ledande tygeltag få igenom både bettring och bettplattor. Fick sitta av och tränsa om. Ingen höjdare med andra ord. Däremot tycker jag det funkar mkt bättre med en kindkedja av läder undertygeln så att säga, för då flyttar sig inte bettet särdeles även vid nödbroms i en tygel.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#35 Kalle gapar en del med bett men det har aldrig hänt att bettringen glidit igenom. 

Om man får igenom bettringen så är det frågan om ridteknik, dålig sådan kan man ju som sagt dölja med nosgrimma.
Bett skivorna räddar ju hästen från obehaget och gapa kan den fortfarande göra men samtidigt måste ryttaren ta sitt ansvar och bli mer finkänslig i sitt ridande.
På vilket sätt är det dålig ridteknik om bettringarna skulle åka igenom munnen om man tar ett rejält tygeltag och hästen då gapar? Om man då inte kan hålla emot med andra tygeln av någon anledning (t.ex one-rein-stop) och har ett träns som ser ut såhär, fast utan pannrem. Dvs enbart en nackrem, varken pann- eller käkrem som håller det på plats.
Kan dock av egen erfarenhet säga att med ett rakt bett är risken näst intill obefintlig. Men ett 95 mm tredelat bett kan åka igenom en liten del i taget utan problem i ett sånt läge.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
har nästan alltid nosgrimma. skrittar jag ut eller leder wilma så kan jag iband ta av den. jag har fått lära mig (både genom ridskola, tidningsartiklar och egen erfarenhet) att nosgrimman bl.a. håller bettet på plats. knäpper den aldrig hårdare än att jag kan få in minst 2 fingrar mellan nosryggen och remmen.
byter ofta dessutom. vid markarbete och dressyrträning har jag pullergrimma, vid longering/tömkörning har jag achen och vid hoppning är det hack. (vet att hack e betsel och int nosgrimma men ändå)
bilden: longering med pessoa longeringssystem, då e de achengrimman på =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Vi använder oss av principen att endast sätta på hästen det den behöver. Alltså inget görs bara för att man brukar…
En häst kan under en period behöva t.ex. en nosgrimma av något slag men eftersom man bör byta bett på hästen mellan varven så gäller det som någon skrev tidigare att en nosgrimma inte behövs.
Jag tror man alltid ska se över vad an använder för utrustning och plocka av resp på extra utrustning endast då man måste.

Rider inte med någon nosgrimma, blir väl kanske dock behövligt snart. Han är tillbaka i kondis nu och böjar bli stark men vi ska börja tra dressyr nu så det kan nog lösa sig ändå. Rider med det nödvändigaste bara, ser ingen anledning till att sätta på dem grejer de inte behöver.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Utan nosgrimma. Den har ingen funktion för mig, det är snyggare utan, mindre att smörja osv.
Om jag hade haft egen häst hade jag ridit utan nosgrimma eftersom att jag anser att det bara är en prydnad, och att det är snyggare utan. På tisdag ska jag hyra en häst i en timme, ska se om jag kan ta av nosgrimman då.
Jag rider helst utan nosgrimma på min häst eftersom jag inte tycker det behövs. Det är ju lite tur det för jag tycker det är lite krongligt med nosgrimma + att jag tycker det ser lite snyggare ut utan 

Med nosgrimma, obligatoriskt i dressyren.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Rider ju på ridskola, enligt ridlärarna så är det "farligt" att rida utan. -.- Det är bara farligt om hästen skulle gå omkull, ha munnen öppen och då skopa i marken med munnen. Men hur ofta händer det?
Rider med nosgrimma :P
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#47 Haha den har jag inte hört förut xD
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#47 skönt att jag rider western då är det inte farligt
men det är klar hästen gapar ju inte för då är det något fel i ridningen 
Rider med, Just nu har jag engelst träns men ska så snart som det går sadla om helt till western. Och även då kommer jag ha nosgrimma. Jag vill rida säkert eftersom han är hingst. Tränset sitter mycket stadigare med norgrimma och om något skulle hända är det mindre risk att tränset skulle "slitas" av.
Hade jag haft sto eller valack hade jag helt klart ridit utan norgrimma, då det är mycket snyggare och friare 
För övrigt har jag bara den tjocka norgrimnman, ingen snok runt mulen så att säga :)
Jag har enbart nosgrimma på min russtravares tävlingshuvudlag. När hon går hemma har hon ingen, även mina två 3 åringar går utan nosgrimma. Har aldrig haft.
Jag rider Rappe med en remontnosgrimma. Hade förut en aachen men tycker han känns trevligare på remonten.
#51 Du rider med nosgrimma för "han är hingst". Så ston eller vallacker "ballar inte ur" och man behöver ta tag i dom någon gång, utan det är bara hingstar som gör det? :P

#54 är väl bra att nån tar sitt ansvar, det är ju betydligt värre om en hingst kommer lös än ett sto/valack ;) även om kanske inte nosgrimman är den viktigaste saken

Jag har en hingst som jag rider utan nosgrimma
men dem andra hästarna får gå utan kanske 1 vecka och med 1 vecka …
det beror på … men jag har den inte så hårt spänt :)
51# jag tycker du har helt fel ! bara för att han är hingst måste inte det betyda att det löper större risk att han sliter sig …. =S
Alla som säger att ni har nosgrimma för att ni har starka hästar: Hur f*n kan det hjälpa att spänna ut någonting runt nosen som ni inte ens kan påverka under ridturen? Nogrimman har ju INGENTING med tygeltagen att göra.
#57 Med nosgrimma kan hästen inte gapa = bettet åker inte igenom lika lätt, hästen kommer inte ifrån bettets inverkan genom att gapa och drar man riktigt hårt så drar man ju aoutmatiskt ner underkäken som är kopplad i överkäken med nosremmen och då läggs ett tryck över nosen också pga tygeltaget. Allt hänger ihop ;) Fast hade jag haft en svårstoppad häst som funkat bättre pga att den får lite tryck på nosen också med tygeltag, hade jag hellre haft ensåndär halv nosgrimma med metallbygel; när man tar i bettet drar bettet i nosgrimman. Men nosgrimman rör inte underkäken. Med en halva nosgrimman kan man ställa in hur mycket bettet ska ta i munnen innan det tar i nosen. En smart lösning tycker jag.
_______
På Crow tar jag som vanligt vad jag känner för för dagen. Igår hade jag nosgrimma, mycket löst spänd, idag red jag utan. Han kan gapa oavsett vilket, men jag kan tycka att en slät nosrem kan vara snyggt ibland. Dessutom har den en lite ovanlig funktion för mig ibland; min nosrem går genom samma sidostycken som bettet, så är jag ute och rider och tar paus eller vill låta Crow dricka och beta lite, så kan jag hänga bettet i dess sidostycken under hakan på honom. Nosremmen håller det på plats och gör att det blir som en provisorisk grimma. Oftast har jag iofs grimma med mig om jag tänker stanna till :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#51 Min hingst har jag alltid ridit utan nosgrimma. Kontrollen sitter djupare än så..
Jag rider alltid med nosgrimma! Den håller bettet still och "på plats" liksom.

#10 vad är de för ras?:) (bruna hästen)

Rider utan -ser inget behov av den.