Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1982 ggr
AusaBausa
1

Eltråd

ngn som vet om det är godkänt eller inte att ha enbart stålvajjer som eltråd till hästar? Sådan som man använder till kor????

lisette
0

det är godkänt!

Zaphix
0

Vi brukar använda kohagen brevid stallet som hage när inte korna går där på sommaren och hösten. Där är det sån tråd.

Men nu har vi blivit fegare att använda den sedan en häst som stod i stallet gick igenom tråden och skar upp benet. Hon såg den antagligen inte, så nu har vi satt upp en massa plastbitar på tråden så de inte ska missa den.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AusaBausa
0

är inte jätte glad för o använda sån jag heller pga samma orsaker som #2 berättar om..

MEN får för mig att den tråden håller elen bättre även i kylan…för just nu när det är så kallt är det inte mkt el som går runt hagen..PLUS att tråden säkert behöver bytas o då kasnkedet är bättre med sån tråd..inte lika lätt att få ett brott på en sådan tråd..

Just nu har vi elband som är ca:1-2 cm breda..

sus-sharon
0

#3 vi kör elrep och har alltid ström, så länge man ser till att man har en jordtråd i vinterhagarna så är det inga problem.

pappa kollade strömmen senast häromdagen, eftersom han inte trodde det var nån ström i tråden (vi har både vinter och sommarhagar kopplat och tråden hänger tyvärr lite väl mycket under snön i en av sommarhagarna), men det visade sig att det var helt sjukt mycket ström i tråden då metallbiten på provaren svetsades fast i övertråden…

jag är livrädd för blank ståltråd och tar hellre att det kan vara lite dåligt med ström till och från under vintern. men så har jag heller inga hagrymmare, mina hästar står gladeligen innanför staketet även utan strömSkrattande

medarbetare på djurskydd.ifokus

sus-sharon
0

tillägg till #4: vår tråd testades i -20 grader.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har 4 cm band och har ett magnum agrigat. flera jordspettar till det. Fungerar perfect. även när kylan är nere i - 21 grader.

Att man får dåligt med ström i staketen kan bero på flera orsaker.

Dåliga trasig el sprukna isolatorer.

dåligt agrigat

dålig jord i baken

eller trasiga trådar i bandet.

Molla
0

Vi har vajer längst ner och ett elband högst upp. Med vajer längst ner är vi alltid säkra på att elen går hela vägen runt, då elbandets trådar lättare går sönder.