Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hästjuridik
Läst 1650 ggr
canon_eos
0

Vem ska betala?

Jag undrar en sak…

En medryttare som skulle ha ridit på torsdag(julafton) säger först att hon ej kan, ägaren vill vara snäll och medryttaren får en annan riddag.

Tisdag komms överäns om (och finns dokumenterat via sms).

I måndags när hästägaren kommer till stallet vissar det sig att medryttaren precis varit där och ridit (vilket hästägaren hade planerat som nu uteblev)

Medyttaren hävdar att det var fel i hennes almenacka. Hästägare har nu planerat in annat att göra på tisdagen undrar om medryttaren iaf kan ta tisdagen.

Medryttaren svarar att denna kan det, men hinner inte rida utan bara mocka och väga upp hö.

Senare på kvällen skickar medryttaren sms och undrar om man kan betala stallpersonalen så de kan mocka och väga upp hö. Ja det kan man ibland, kostar ca 60 kr.

I ren princip, vem ander ni borde betala, medryttaren eller hästägaren?

Tin-Tin74
0

Det är ALLTID hästägaren som i slutänden är skyldig att betala. Men i det här läget tycker jag att moralen säger att medryttaren ska stå för kostnaden.

Linnea
0

#1 Håller med, verkar inte vara nån direkt ordning på personen ifråga.

Skynda långsamt så går det fortare.

WinterPrince
0

Är det medryttaren som behöver tjänsten (att stallpersonalen gör iordning) så tycker jag det är hon som ska betala.

[vamir]
0

Som ägare till en LG-telefon, så vet jag att kalendern kan strula, men jag tycker absolut som #3 säger.

AusaBausa
0

medryttaren behöver tjänsten, denna har ju tidigare lovat göra det istället för ägaren = den betalar..

canon_eos
0

ok, det var så jag också kännde då förra veckan pga snö kaoset så ställdes alla bussar in så hon inte kunde ta sig till stallet och jag var på jobbet, fick be personalen.

Dock var bussarna bara inställda i ca 2 timmar, om äns det, så vid halv 6 gick de men inte så att hon orkade åka till stallet då.

Nu har jag fått tag på en snäll stallkamrat som ska mocka och väga upp hö istället.

Sen får jag ta en funderare ang behålla medryttaren, dock är jag ibehov av en medryttare då två dagar i veckan jag jobbar långa pass och tyvärr växer inte medryttare på träd.