Broddar
Har ni satt på de än? Eller är det för tidigt?
Det ligger ju mycket snö på backen…
Köper ni själv eller får ni av hovslagaren?
/Linnea

Såklart är dert broddade!
köper själv eller av hovslagaren så får hon äran att sätta idem.

Broddade förra veckan när vi skodde om dom. Har snösulor också. Utifall om snön behagar komma någon gång.

Oj jag broddade för en månad sen visseligen bara fram, men broddade bak för ca två veckor sen…..men nu har jag köpt guldskor som hon ska ha fram eftersom hon lyckades att få en tappsko, så nu är det perfekt att ha guldskor på….
Har ni broddarna på hela tiden?
Fyra broddhål då eller?
Min är bara skodd fram och hovis hade inga skor med fyra broddhål, bara två… Då är det väl inte så bra att ha honom broddad jämt va?

#4 Jag förstår vad du menar om det belastar fel, jag har också haft lika funderingar men kommit fram till att bättre att inte halka och bryta benen och i boxen är det ju tjockt lager strö så där kan de ju inte belasta fel.
Se till att be hovslagarnen om 4 broddhål tills nästa skoning bara.
Ha det så bra!

Finns det något man kan göra för att slippa styltorna, speciellt när man ska träna?

Jag andvänder bara fyrhåls skor till vintern eller guldskor som är bättre tycker jag… jag har mina hästar broddade jämt vinter tid, broddar alltså inte av efter ridtur… våra hästar sparkas alldrig men om dom skulle göra det så tar jag hellre något sår än att dom sträcker sig eller värre….bryter benen.

#6 vad menar du med styltorna? Menar du att det fastnar snö i skorna? Då är ju snösulor perfekt. Det är bara att rida oavsett väder.
Jag har också broddar på jämt. Men usch om dom sparkar. Det kan bli rejäla muskelskador bl a om dom får in en fullträff.
Men utan dom kan det bli ännu värre.
Carola

#8 precis, att det fastnar snö i skorna så hästen går på några cm snö styltor.
Vart kan man få tag på snösulor?

hittade på Hööks nu, 59kr/par, det är väl inte så farligt?
Har ni borddar både i trakterna och tårna? Jag vill ha i alla hål runt om, men Lykka har inga skor :(

Men det går inte att ha broddar när man har snösulor?
# 11 - halkar hon mycket när hon inte har skor el. broddar?

Mina är oskodda och jag har inga problem med halka men just nu så är det så knaggligt så dom får några dagar ledigt. Hoven har ju bättre friktion mot marken än järnskon men det är klart jag rider ju inte där det är glashalt men det hade jag inte gjort med skor med broddar heller.

12# klart du kan ha broddar och snö sulor ,om du tänker på såna som hovslagaren sätter mellan hoven och skon…..så kan du självklart ha båda samtidigt….
var på hökks i dag där kostade inte snösulor 59:- utan 95:- paret hmmm var det nå xtra pris på dom du hittade….

Min hovslagare sätter dit snösulor. Dom sitter jämt på. 4 broddar i varje sko också hela tiden.
Carola
#12 - aa, ibland.. vill inte bryta benen av henne :/

#8 Min förra häst fick en brodd spark och det var ingen vacker syn. 1½ dm reva. Rev upp huden så det var en 5 cm glipa på baken. Usch. Men det var bara att sy och sedan var han lika pigg som vanligt. Det var läkt på en vecka.
Jag har fyra broddar runt om , dygnet runt påmin häst.

"17 Ja, brodd kan verkligen förstöra en häst. Eftesom den går in i muskeln eller vad det nu kan vara. Otäckt.

#18 har sett benbrytningar occkså pga inga broddar i hagen och en häst som fick akut avlivas…

"19 Hur man än vänder sig så har man arslet bak. Det är inte bra med broddar ifall dom börjar sparka och utan kan dom fläka sig. Men jag har iaf broddar på mina. Tycker att det känns mer säkert iaf.
Carola

Jag har broddar liggande, men använder dem inte på mina nu. Det är inte halt och töserna halkar inte.
Då det varit halt på vägen har vi traskat omkring och kört markarbete. Nu beror det visserligen mycket på att vi fått in en nykomling i stallet och de är inte direkt sams om vem som är boss i hagen ännu. Så jag har valt att just nu ha mina töser oskodda.
Men som sagt var, i vanliga fall har jag broddarna liggande för att användas vid behov.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars